Full version: vitmossa
norpydorp
Var nånstans kan jag köpa (på nätet) vitmossa till sticklingarna ?
Har surfat runt nu ett bra tag och hittar inte.... wink.gif
Biggan_
Fråga i affärer som saluför orkidéer eller plocka själv i naturen. Här en länk där vi har diskuterat vitmossa tidigare, och som du kanske kan ha användning av Vitmossa, hur ser den egentligen ut? smile.gif
norpydorp
jättetack för den länken...ska plocka när det inte är bottenfruset tongue.gif
Jag bor i lite glesbygd (kan man ju lungt säga )så jag hade tänkt mig att få vitmossan direkt i brevlådan.
När jag har frågat i blomaffärer efter mossan (runt i kring Östersund )så ser dom ut som fågelholkar....
Biggan_
Här kan du beställa den torkade varianten av vitmossa från Nya Zeeland. Dusk Klicka på tillbehör- odlingsmedium- spagnum. Ring eller E-maila din beställning. E-mailadress o telefonnr står under lagerlista.
75 gr torkad ger 2 liter mossa, pris 40 kronor
1 kg torkad ger 28 liter mossa, pris 230 kronor
wolkenkrabber
CITAT (norpydorp @ 08-01-2006, 16:34)
Jag bor i lite glesbygd (kan man ju lungt säga )så jag hade tänkt mig att få vitmossan direkt i brevlådan.
När jag har frågat i blomaffärer efter mossan (runt i kring Östersund )så ser dom ut som fågelholkar....

Varför köpa? det finns ju överallt i skogen härikiring, Lillsjön, Frösöberget,

Kan hålla med om att växaffärer här inte erhåller världens högsta kompetens dock sleep.gif
ifibi
Skulle tro att du kan beställa från Orkidéhuset. De har vitmossa i affären i alla fall.

http://www.orchidehuset.se/
norpydorp
CITAT (wolkenkrabber @ 08-01-2006, 19:24)
CITAT (norpydorp @ 08-01-2006, 16:34)

Varför köpa? det finns ju överallt i skogen härikiring, Lillsjön, Frösöberget,

Kan hålla med om att växaffärer här inte erhåller världens högsta kompetens dock sleep.gif

tackar för tipsen smile.gif

hm...jag menar att jag bor i jätteglesbygd...fniss...fniss
det är väll 7mil till lillsjön o sen ska jag ju hem igen.... tongue.gif
cinis74
CITAT (norpydorp @ 08-01-2006, 23:45)
hm...jag menar att jag bor i jätteglesbygd...fniss...fniss
det är väll 7mil till lillsjön o sen ska jag ju hem igen.... tongue.gif

biggrin.gif laugh.gif Det där med jätteglesbygd kan jag hålla med om.....

Det finns vitmossa på Buketten på IKEA här i Sundsvall. Om du inte får tag i nån så ska gubbarna ner hit på möte nästa vecka så då kan antingen jag köpa och skicka med dem eller så kan väl nån av dom åka in på IKEA. Lite får de väl ställa upp eller hur? tongue.gif
norpydorp
CITAT (cinis74 @ 09-01-2006, 08:23)
Det finns vitmossa på Buketten på IKEA här i Sundsvall. Om du inte får tag i nån så ska gubbarna ner hit på möte nästa vecka så då kan antingen jag köpa och skicka med dem eller så kan väl nån av dom åka in på IKEA. Lite får de väl ställa upp eller hur? tongue.gif

Men du e väl för gullig!!! wub.gif wub.gif
Jag ska kolla hur det går med mina sticklingar först , är precis planterade i mitt nya drivhus med undervärme som jag fick idag...jag hoppas o hoppas att nåt överlever!!!!
Hur ser Australisen ut? ska jag skicka med en ny till dig??
Biggan_
Om ni får tag i färsk vitmossa så går det utmärkt att förvara den i frysen smile.gif
cinis74
CITAT (norpydorp @ 09-01-2006, 19:28)
[Hur ser Australisen ut? ska jag skicka med en ny till dig??

Det verkar som om det bara är en "del" av plantan som inte klarar sig. Det var ju flera skott i samma så jag fortsätter att hålla tummarna. Än så länge ser det bra ut.

Och du... hör av dig om jag ska fixa mossa. You've got my number. *fniss*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon