Full version: planer till våren
Alexander-VG-zon3
hej
vi har en gammal sumpdamm med platsduk
så jag tänkte rensa ur sumpet å dödaväxter.
1.men hur ska man göra efter man har tatveck allt typ
2.och hur ska man göra om det blivit hål på duken
3.och sen kan man ha akvarie fiskar i dammen som man tar in på hösten
och den är inte så stor kankse på bredden 50cm max
tacksam för svar smile.gif smile.gif
Maggan H
Är själva dammen bara 50 cm i diameter? Det är definitivt för lite att ha fisk i den i så fall, möjligen en sumpväxt, tex blomvass. Om duken har gått sönder och den inte är större, så köp en ny duk. Annars finns lagningssats att köpa. Växthuset i Kristianstad har mycket dammgrejor. rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
oki jo det är en gammal sumpväxt damm så den är rätt så liten .sen harf jag tänkt på det med om att jag ska kankse göra om den helt å göra en som är större och köpa då ny duk och sånt smile.gif smile.gif tongue.gif
Kalle Mandelstam
Om du ändå är där och rotar så passa på att gräva ut den lite så du får lite extra volym och storlek på den. En så liten damm som du har är svår att få nån bra balans i (om du vill ha fisk) om man inte har ett stort biologiskt filter bredvid.

Annars så kan den ju vara fin enbart som en vattenspegel, då behöver den ju inte vara större än den du har.

Är hålet inte stort så är det enklast att laga på plats. Kolla bara om det är PVC eller gummiduk du har, de kräver olika lim och lagningslappar.

mvh

Kalle
Alexander-VG-zon3
som det är nu har jag ingen aning om vad det är för duk eller om där är hål .tänkte kolla när det bler vamare å snön försvinner.sen det med fisken tänkte jag ju ha nån tålig akavrie fisk som man tar in på vintern typ
har ni nogra förslag på akvarefiskar som går ha ute under sommaren å våren smile.gif smile.gif tongue.gif
Maggan H
Små dammar är rena matplatsen för fåglarna och katterna, räkna med att du får täcka över med nån form av galler(erfarenhet). Annars är nog slöjfiskar bästa alternativet. Det är svårt att hålla temperaturen lagom oxå med lite vatten, du kan nog inte ha dammen i solen för då blir där jättevarmt. sad.gif
Alexander-VG-zon3
oki men om man gör den större tar katterna,fäglrna ändå fisken eller kan man bygga nåt så det ser snyggt ut som är som ett skydd för fiskarna
Maggan H
Detta är vår 'lilldamm', rymmer ca 70 liter, men ändå hann 'någon' ta 2 slöjstjärtar innan vi la ett galler över.
Alexander-VG-zon3
men nu hadde jag tänkt så fall göra den större men hur gör man så inte kattar tar dom
Maggan H
Det enda jag har provat som hjälper är att lägga ett galler över dammen, det är speciellt på morgontimmarna som fåglar o katter är i farten. sad.gif
Grumphy
Beträffande fiskar så varför inte pröva guppy, platy eller svärdbärare de är relativs små fiskar som inte anfriper växter i någon större utsträckning, de är ungfödande och brukar yngla av sig så om ett aller annat exemplar faller för nyfikna katter och skator så.... Dessa tål temperaturer mellan ca 18-28 grader vilket gör att utomhus säsongen blir lite kortare. dessa brukar vara rätt biliga i inköp dessutom och de växer som regel inte ur en liten dam då de blir ca 4-7 cm

Om man vill och anstränger sig med att plantera dam växter omsorgsfullt så kan man hålla några karpar i dammen typ gräs karp eller Koi, dessa vill gärna böka bland rötterna och äta på växter men det har gått bra ändå, för delen med dessa är att de tål temperaturer mellan ca 10-24 grader vilket gör att säsongen blir lite längre, även dessa kan yngla av sig men det brukar bli färre avkommor. dessa växer tills dess att de tycker dammen blir förliten och stannar i växten i vilt tillstånd blir de mellan 60-120 cm japp ! 1,20m de ni blink.gif

När det gäller storleken så skulle jag vilja rekomendera en volym på minst 200l och detta är av den anledning som redan nämts här i tråden att det blir lättare att hålla en bra balans i större volymer då händelseförloppen blir långsammare, nu så får man nog tänka sig att ha ett filter och en pump iallafall då mycket kväve m.m kommer med regn vilklet gör att det blir övergödning och alger i massor så ett filter med inbyggt UV ljus är att rekomendera om man vill kunna se fiskarna. men pröva gärna utan filter bäst är ju om det funkar som det ska i natiren även om en damm av detta slaget är en konstruerad historia.

Det är kul med vatten i trädgården och mycket kan man göra själv av rötter o stenar utan att det kostar allt för mycket, koka och skrubba av rötter innan de plaseras i dammen om man använder cement så låt då bli att ha i fiskar i början och byt vatten några gånger, cement är starkt basiskt men det lakar ut rätt fort.

Ha kul !
Alexander-VG-zon3
huh.gif oj vad mycket det blev å tänka på nu .
jag har redna guppy inann i ett akvaruim inne så dom går kankse då.
vad mycket saker å sånt hadde typ bara tänkt mig sätta nån växt sen lägga i några fiskar sen låte det var förutoom att mata fiskarna å ta upp dom dom sen .
så om jag gör den större och måste jag ha filtyer å sånt där med typ men finns det nån sida elelr nåt där jag kkkan läsa mer om saker å sånt till det .
smile.gif tongue.gif
Grumphy
CITAT
hadde typ bara tänkt mig sätta nån växt sen lägga i några fiskar sen låte det var förutoom att mata fiskarna å ta upp dom dom sen .

Tycker jag låter alldeles utmärkt !

Man behöver ju inte krångla till det, lite vatten kan man ju byta vid behov eller hur å då slipper du filtret å Guppy hade du juh smile.gif så vad hade du tänkt att plantera ?
Alexander-VG-zon3
nån minatyrsort av näckros som får mörk nästan vinröa blommor nån som får det vill jag har . sen så vetetång eller vad den kallas sen även ha mossesvass som jag tar in med .jag kan inte så mycket om vatten växter det är bara vad jag har kommit på nu sen får jag se vad jag får sätta i där med å kolla lite vad växthuset har för växter med . smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon