Eftersom det är altaner som finns på vardera sidan om planket och de inte har några växter mot sin sida av planket, så var det ju inte så lyckat. De ville förstås inte ha enstaka grenar från vår rosenböna och fast jag försökte leda tillbaka rymlingarna in på vår sida när jag upptäckte dem, så var det alltid något som smitit in till dem.
Därför funderar jag på att i år istället sätta upp en radda balkonglådor högt uppe på planket och låta växter hänga ner som en gardin istället. Då får man ju ut själva "grenarna" en decimeter eller så från planket, och om jag dessutom försöker sätta högväxande, smala växter av något slag (tar gärna emot tips på inte alltför omfångsrika, ca 100-120 cm höga i gult-orange-rött) som "spärr" så borde väl inte de hängande grenarna alltför lätt ta sig in till grannen, eller? Eller blir det konstigt att ha något smalt där bakom?
Funderar på att i balkonglådorna samplantera fjärilskrasse med något annat hängande, en orange (inte skrikig utan så mild som möjligt) och en varmt röd som ska gå ton-i-ton från höger till vänster (rött närmast huset; vid plankets slut står gula rosen 'Peace'). Det ska inte vara någon annan krasse och inte heller rosenböna eftersom jag hade det förra året. Någon som har några förslag?
På husväggen i hörnet (väggen skymtar till vänster på bilden nedan) har jag funderat på att låta Trumpetranka klättra upp. Har jag förstått rätt att den klättrar själv på tegelväggen, behöver inte bindas upp eller stödjas?

Tacksam för tips och förslag!!