Har en liten Ilex i en julgrupp. Upptäckte häromdan att den blommar.
Är det någon idé att plantera den i en egen kruka och ha den inne som krukväxt, eller har den sådana krav på växtmiljö så att det är lönlöst?
Försöka duger, och kanske ställa den en aning svalare.
Jag har en i min julgrupp också, och jag har definitivt haft för avsikt att försöka få den att överleva och sedan plantera ut den.
Kanske överlever den bara sommaren, men vad har jag att förlora?
kerstin z5-6
09-01-2006, 19:22
Klart den klarar sig ! lite ljus bara - sen prövar du den ute o blir zonknäckarexpert:) Vanlig ilex går ju fint i z5 -den gul/grön variegerade. är ännu snyggare
Blommar den så trivs den ju !
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-01-2006, 19:22)
Klart den klarar sig ! lite ljus bara - sen prövar du den ute o blir zonknäckarexpert:)
Öhh... hmmm... visst... skulle inte tro att det är nån risk att jag tar den titeln ifrån dig...
Christer i Falköping
10-01-2006, 06:42
Nu blev jag lite nyfiken. Det blev att par sådana över efter jul, så nu skall jag kolla på dem nere i Tråvad. Men vanlig järnek kan väl knappast klara sig i zon5 Kerstin?? De brukar ju ha svårt redan i zon3! Men det finns ju Blue Angel och Blue Prince/Princess sorterna(korsningar med andra arter) och de är ju bättre härdiga.
Christer.
Utomhus har jag redan Ilex meserveae 'Blue Angel' sedan några år och den växer sakta men säkert. Är lite misstänksam dock om jag verkligen kommer att få några bär på den, men har skriftligt löfte från Hortogreen.
Den Ilex-arten jag har i julgruppen — se bild — ser dock helt annorlunda ut, med betydligt mindre blad. Men som sagt, vad har jag att förlora?
Hittade detta i Den virtuella floran:
"Utbredning. Ilex aquifolium - Järnek är en ofta odlad art som mycket sällsynt förekommer i södra Sverige. Den kräver ett oceaniskt klimat med hög nederbörd och milda vintrar."
(= hög luftfuktighet, svala somrar och milda vintrar)
kerstin z5-6
10-01-2006, 15:55
Den i Ewas julgrupp heter troligen Ilex 'Hollywood'. Jag har den också, fast en mycket större, rundnätt planta. Ska plantera ut den sedan för att testa om den är härdig.
Ophelia
10-01-2006, 19:06
Hannele har en järnek som hon tagit från en julgrupp. Hon kan säkert tipsa om hur hon har gjort och hur det går.
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-01-2006, 15:55)
Inte en chans att jag ska!

Har minsann sett bilderna i ditt album hur det kan gå om man förlorar i vadslagning...

Jag är rätt frusen av mig - speciellt om fötterna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.