Ciczi
Hej

Har ett hus med en källare som håller ca 15-16 grader vintertid och det går att få det kolsvart då det saknas fönster i det gamla skyddsrummet.

Efter en storstädning har jag kommit på att aha! jag skaffar lysrör och driver plantor som sedan åker ut i trädgården.

Vad behöver jag till detta och är miljön jag har till förfogande lämplig?

Själv har jag räknat ut att jag behöver ett stort stabilt bord, diverse såredskap och byttor att så och plantera om i. Sedan behöver jag lysrör (vilken typ är lämplig till vad?) och en armatur att hänga hela klabbet i.

Behövs det fler saker?

mvh Ciczi
Lady Hamilton
laugh.gif LYSRÖR mums!
Vilket lysrör du skall använda finns det en hel del åsikter om (se alla tidigare trådar)
Men jag rekommenderar som vanligt Philips TDL 840 men det går bra med andra lysrör både kallvita och varmvita.
Jag rekommenderar dig att satsa på 2x 36W eller 2x 58W armaturer så att du får "lite täckning" över bordet.
Sedan har jag ALDRIG här på forumet sett någon diskussion om vad för lysrör till vilka blommor - utan här kör vi samma lysrör till ALLT det är bara avståndet från själva växten till lampan som vi ändrar på beroende på om det är övervintring eller plant uppdragning som det gäller.
Lycka till med läsningen av ALLA wacko.gif tidigare inlägg som gäller ljus o lysrör så kan du höra av dig någongång nästa vecka (beroende på hur fort du läser biggrin.gif ) OBS! Ett skämt wub.gif
kerstin z5-6
Och du behöver inte göra det helt mörkt -men ljuset från fönsterna lär inte ha nån effekt, så stasa på lysrör du
Källare är prefekta för fröuppdragning ..
Ciczi
Förresten var köper man sådan odlarlysrör?

Det går inte att göra det ljusare på natrulig väg då det är ett gammalt skyddsrum, dvs det finns inga fönster. Alltså måste det till artificiellt ljus

Ciczi
Lady Hamilton
CITAT (ciczi @ 09-01-2006, 16:14)
Förresten var köper man sådan odlarlysrör?........

Det bör finnas på en el eller lamp affär. Alltså där de säljer lysrör smile.gif

Fråga efter Philips TDL 840 om de har eller något liknande, annars går det bra med "vanliga" lysrör. Om det finns både varmvita och kallvita kan du välja kallvita.
Men som sagt var "odlar special rör" är klassade av de flesta av oss som rena båget och du "kastar pengarna i sjön"
kerstin z5-6
Så "säj INTE växtlysrör eller rör för odling" -säg 900 serien ,TLD 840 eller om du har nåt liknande? "till han/hon bakom kassan ...
så får du rätt rör o rätt pris
Byggvaruhus elaffär eller liknande har dem
Tänk på att 36 w eller 58 w handlar om LÄNGDEN på hållare för lysröret -så den storleken bör du veta när du handlar smile.gif
Ciczi
Låter som en plan...

Då skulle jag m a o kunna köpa en armatur på ex clas olson??? Elller vad använder ni för armaturer?
HAr ni några speciella krav på just armaturen?

Ciczi
Anki V
Ska du ha armaturer med reflektor så är inte Clas Ohlson något alternativ.

Men jag har inte blivit riktigt klok på hur viktig reflektorn är.

/Anki
kerstin z5-6
reflektorer ger mer ljus på större yta , men man kan lugnt starta sina odlingar utan
Armaturen kan vara en ful avskavd gammal sak smile.gif Har ingen större betydelse bara den funkar -de är lysrören som är importante laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Anki V
Ang. reflektorer.

Skulle det kunna fungra att sätta aluminiufolie bakom lysrören unsure.gif ?

Jag har ju fått armaturerna i julklapp wub.gif och vill inte börja "gnälla" om att det blev fel.

/Anki
kerstin z5-6
Jo jag har det ibland -fast det kanske inte är så elsäkert ....Nalle vet -om han läser här smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon