noora
Är det dödfött att anlägga en damm nära en stor björk? Jag tänker på mängderna med skräp och löv som kommer från trädet... Finns det några andra för- eller nackdelar med att ha dammen på ett skuggigt ställe nära en björk?

Anledningen till att jag funderar på att ha en damm just vid björken är att den då skulle kunna fungera som buffert för vattnet från stuprören. Är det någon som har konstruerat en damm på det viset? Dvs vattnet leds från stupröret till en liten damm, som sedan har vidare utlopp längre bort om den blir översvämmad. Låter det som att det skulle kunna fungera, eller finns det problem med det som jag inte tänker på?
kerstin z5-6
Bladfallet är enormt från björk .. du lär få fiska löv en hel del -eller går dammen lägga så att det kan undvikas till viss del ?
sol ett par gärna 6 tim är ok -mer ger ofta bara alger

Översvämmningsfaktorn i en midre damm är inte stor -och kan avhjälpas med en sumpzon efter avlopp o före den vanliga delen av gräsmatta eller annan del i trädgården
noora
Tack för svaret!

Just där är det björkar åt alla håll, både små och stora. Det får nog bli damm på något helt annat ställe, både pga björklöven och på grund av bristen på ljus. Det är i österläge mellan huset och björken, så det blir väl max ett par timmar sol om dagen.

Men för mycket sol är heller inte bra? Det börjar bli knepigt det här...
kerstin z5-6
Nej med det kan alltid lösas med växtlighet på lagom avstånd lite senare -trädgård tar tid smile.gif tack o lov ..
Du kommer säkert att hitta ideal läget för din damm
Sen plantera buskar och träd som du vill ha på lagomt avstånd smile.gif
Det är skönt att ha nånstans att sitta vid dammen
så planera in en bänk på en gång smile.gif
noora
Jag trodde att det skulle vara en fördel med stor trädgård, men det känns bara svårare. Just nu känns det som att tomten på 1500 kvm (varav det mesta är gräsmatta) varken har någon perfekt plats för damm, växthus eller grönsaksland blink.gif

I helgen ska jag försöka hinna mäta lite i trädgården och göra en riktig planritning med det som finns där just nu, så att det går att planera nya saker bättre.
kerstin z5-6
Ibland förlamas man av den tomma ytan -men när växthusplatsen är bestämd blir det naturligt med en gång dit -en sittplats , en damm -rabatter
-Rita ytan med huset markerat på stort papper -klipp ut lösa cirklar för träd -fyrkanter för växthuset ,ovaler för rabatter -eller hur du nu vill att de ska se ut och snurra dessa runt på papperet
Lättare än att köpa och lära sig dataprogram och bättre än att sudda smile.gif
Lycka till

ps det är kul att se rabatter och damm innifrån huset
Undvik rabatter invid huskroppen utom vid ev uteplats

Börja med ETT projekt denna sommar -sen är det lätt att bygga vidare och du kommer att ändra dej många gånger smile.gif
noora
Tack för alla tipsen wub.gif

Första projektet blir att göra nån sorts helhetsplan, så att man inte börjar plantera svartvinbärsbuskar precis där man sen vill ha dammen eller växthuset. Sen blir det nog häck eller annat skydd mot stora gatan, så att trädgården får fler "väggar" som vi kan arbeta mot.
Nikko
Hej,

har en kömpis som har en del stora träd i närrheten av sin damm.
Har kollat med honom vad han gör.

Han har installerat en ytvattenrengörare som kallas skimmer.
Denna suger upp ytvatten, löv, pollen m.m.

Han tyckte det funkade bra iaf.
kanske en lösning?

Snart vår tongue.gif
noora
CITAT (Nikko @ 16-01-2006, 16:18)
Hej,

har en kömpis som har en del stora träd i närrheten av sin damm.
Har kollat med honom vad han gör.

Han har installerat en ytvattenrengörare som kallas skimmer.
Denna suger upp ytvatten, löv, pollen m.m.

Tack för tipset, det ska jag undersöka närmare! Det kan nog vara användbart oavsett var vi sätter dammen, igår såg jag hur mycket björkfrö det låg utspritt på snön i hela trädgården blink.gif Så björkarnas skräp håller sig inte ens närmast björkarna, det finns överallt.
Maggan H
Björkar har vi i närområdet, men inga av våra närmaste grannar har björkar-ändå är dammytan täckt av björkfröer när de fröar som värst! De sjunker till botten med tiden och blir algmat, om man inte håvar upp dom. unsure.gif
jegi
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-01-2006, 11:42)
Ibland förlamas man av den tomma ytan -

Bra uttryck!
Det är nog därför man ser så många små trädgårdar som kan vara så otroligt prunkande.
noora
CITAT (jegi @ 19-01-2006, 11:19)
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-01-2006, 11:42)
Ibland förlamas man av den tomma ytan -

Bra uttryck!
Det är nog därför man ser så många små trädgårdar som kan vara så otroligt prunkande.

Man behöver nog lite begränsningar för att det ska bli en utmaning så att man ska anstränga sig lite extra smile.gif
Gurkan
Jag kan inte så mycket om dammar men jag vet iaf. att det inte är nyttigt att byta vatten för ofta om man vill ha balans i dammen.

Därför får du tänka på hur mycket vatten som kommer ner när det regnar, hur stor andel av dammens vatten som byts ut varje gång det regnar.

1mm regn är 1 liter per kvadratmeter. En rejäl skur på 20mm på ett normalt villatak blir då i storleksordningen 150m2 * 20 = 3000 liter. En regnig vecka med 100 mm nederbörd blir 15 kubikmeter ... även om det delas upp på 4 stuprör så blir det mycket vatten.

Fiskar gillar inte heller snabba temp.växlingar och det kanske kan bli ett problem om t.ex. dammen är varm och det kommer ett kallt regn. Om du nu ska ha fisk i ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon