Liselotte i zon 3
blink.gif
Har en frågan till de kloka på forumet angående Thaibär......vad jag hört så skall det vara en korsning mellan hallon och björnbär. Tyckte detta lät jätte smarrigt så fick jag den briljanta blink.gif ideén att det skall jag ha i min trädgård....johejsan.... var hittar man en sådan planta, någon som skulle vilja hjälpa mig rolleyes.gif .

Liselotte i zon 3
Eva 33c
Busken du söker heter Tayberry eller Taybär. Den finns bla hos Rångedala Plantskola.
Men de har inge postorderverksamhet. Det står att den är härdig i zon 3. Själv bor jag i Zon 5 så jag har aldrig försökt odla den. Men det låter gott! tongue.gif
Susanna
Den brukar finnas hos välsorterade handelsträdgårdar. Jag köpte min planta hos Åbergs i Ystad. Vet inte om den går att köpa på nätet. Men det är väldigt goda bär kan jag säga!
RibesRubusVitis
Tayberry växer åtminstone utmärkt i skånsk lera. Bäret är en av en lång rad Rubus-korsningar; liknande varianter kallas Boysenberry, Tummelberry och Loganberry.

Flera plantskolor i våra hemtrakter brukar ha Tayberry, som sedan fortplantas som björnbär genom att skottspetsen stoppas rätt ner i marken.
Liselotte i zon 3
rolleyes.gif Strålande....nu ska här införskaffas Tayb...., hmmm glömde visst hur det skulle stavas, men det spelar ju ingen roll då de skall stoppas i munnen.

Liselotte i zon 3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon