Katti med torpet
HJLP!!
P flera av de frn som inte grott hittar jag sm (1-2mm) vita maskar och sjlva frna verkade mjuka och ruttna.
Vad r det fr odjur, var kommer de ifrn och hur blir jag av med dem??
Ger de sig ven p plantor?

Snlla tala om vad ni vet om dessa odjur!!
Ina
Det kan vara larver av sorgmyggor.... r det svarta sm flygfn runt odlingarna ocks? Sk p "sorgmygga" - hr finns massor med tips om hur man blir av med dem.
Katti med torpet
Nej, inga flygfn (n s lnge i alla fall) bara dessa sm maskar. Vid frsta anblicken frstr man inte att det r maskar, inte frrn de brjar vifta p svansen...
Ngon som har ngot annat tips, jag vill bli av med dem!!!
timnstonde undvika dem i fortsttningen.
Kanske man borde sterilisera jorden innan man sr?
sa, mlardalen zon 2
Hoppar de lite?? fr isfall kan det vara hoppstjrtar, de trivs nr man vattnar lite fr mycket. De tillhr naturens nedbrytare och ter mest ruttnande vxtmaterial, men de kan ibland ge sig p frn och smplantor om det finns ont om dtt vxtmaterial. De brukar tminstone minska i antal ifall man lter vxterna torka upp mera mellan vattningarna.
Katti med torpet
Hoppar? Hm, nja inte de jag tittade p men jag kanske skall grva upp ngra nya och lta dem gra lite konster och se vad de kan tongue.gif
Larver av sorgmyggor r det i alla fall inte, hittade en bild p sdan och den hade svart huvud och det har inte mina. Dremot sm. sm ben, tror jag...
Hoppas p hoppstjrtar de verkar minst otrevliga wink.gif
Har kpt nya luktrtfrn idag, skall se om det blir likadant. Tnkte dock sterilisera jorden frst.
digitalkarin
Hur 17 steriliserar man jorden? Ddar man inte en massa ndvndiga saker d ox? huh.gif
Ina
CITAT (digitalkarin @ 28-04-2003, 18:37)
Hur 17 steriliserar man jorden? Ddar man inte en massa ndvndiga saker d ox? huh.gif

Har fr mej att man kan "ugnsbaka" den.... Jag vet dock inte skert hur hett det skall vara och hur lng "grddningstid" man skall kra med.. huh.gif

Man planterar ju om i "r" jord senare och dr finns ju mikroorganismer och snt kvar.
Katti med torpet
Har fr mig att jag hrt ngot om 30 minuter i 100 grader.
Undrar om det funkar att kra den i micron om man har sm portioner? Kan vl inte spela ngon roll om man kokar eller ungsbakar odjuren...
En varning dock. Tnk p att jorden till stor del bestr av torv och annat som r brnnbart. Hrde talas om att den faktiskt kan ta eld om man inte r frsiktig.
KURT
Man kan nog ungsbaka om man "bara" vill ha ihjl insekter och strre djur och inte riktigt sterilisera. Nr man vill ha steril jord (tex tilll champinjonodling) s brukar man anvnda sig av vattennga som man leder in i jorden. Fuktig vrme r mycket effektivare vid sterilisering. Eftersom vxterna klarar sig med bara salter s r det inga nringsmnen som skadas fr vxter, de behver tex inte vrmeknsliga vitaminer.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon