Katti med torpet
26-04-2003, 07:50
HJÄLP!!
På flera av de frön som inte grott hittar jag små (1-2mm) vita maskar och sjlva fröna verkade mjuka och ruttna.
Vad är det för odjur, var kommer de ifrån och hur blir jag av med dem??
Ger de sig även på plantor?
Snälla tala om vad ni vet om dessa odjur!!
Det kan vara larver av sorgmyggor.... Är det svarta små flygfän runt odlingarna också? Sök på "sorgmygga" - här finns massor med tips om hur man blir av med dem.
Katti med torpet
26-04-2003, 20:04
Nej, inga flygfän (än så länge i alla fall) bara dessa små maskar. Vid första anblicken förstår man inte att det är maskar, inte förrän de börjar vifta på svansen...
Någon som har något annat tips, jag vill bli av med dem!!!
Åtimnstonde undvika dem i fortsättningen.
Kanske man borde sterilisera jorden innan man sår?
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 20:24
Hoppar de lite?? för isåfall kan det vara hoppstjärtar, de trivs när man vattnar lite för mycket. De tillhör naturens nedbrytare och äter mest ruttnande växtmaterial, men de kan ibland ge sig på frön och småplantor om det finns ont om dött växtmaterial. De brukar åtminstone minska i antal ifall man låter växterna torka upp mera mellan vattningarna.
Katti med torpet
28-04-2003, 14:29
Hoppar? Hm, nja inte de jag tittade på men jag kanske skall gräva upp några nya och låta dem göra lite konster och se vad de kan
Larver av sorgmyggor är det i alla fall inte, hittade en bild på sådan och den hade svart huvud och det har inte mina. Däremot små. små ben, tror jag...
Hoppas på hoppstjärtar de verkar minst otrevliga
Har köpt nya luktärtfrön idag, skall se om det blir likadant. Tänkte dock sterilisera jorden först.
digitalkarin
28-04-2003, 17:37
Hur 17 steriliserar man jorden? Dödar man inte en massa nödvändiga saker då oxå?
CITAT (digitalkarin @ 28-04-2003, 18:37)
Hur 17 steriliserar man jorden? Dödar man inte en massa nödvändiga saker då oxå?

Har för mej att man kan "ugnsbaka" den.... Jag vet dock inte säkert hur hett det skall vara och hur lång "gräddningstid" man skall köra med..

Man planterar ju om i "rå" jord senare och där finns ju mikroorganismer och sånt kvar.
Katti med torpet
29-04-2003, 07:23
Har för mig att jag hört något om 30 minuter i 100 grader.
Undrar om det funkar att köra den i micron om man har små portioner? Kan väl inte spela någon roll om man kokar eller ungsbakar odjuren...
En varning dock. Tänk på att jorden till stor del består av torv och annat som är brännbart. Hörde talas om att den faktiskt kan ta eld om man inte är försiktig.
Man kan nog ungsbaka om man "bara" vill ha ihjäl insekter och större djur och inte riktigt sterilisera. När man vill ha steril jord (tex tilll champinjonodling) så brukar man använda sig av vattenånga som man leder in i jorden. Fuktig värme är mycket effektivare vid sterilisering. Eftersom växterna klarar sig med bara salter så är det inga näringsämnen som skadas för växter, de behöver tex inte värmekänsliga vitaminer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.