Katti med torpet
Läser då och då att man skall vänta tills man ser att tillväxten har kommit igång efter X innan man Y.
Kommer bara inte ihåg om X var omplantering och Y var toppning eller om det var tvärt om. Vet ni?
I det här fallet så gäller det någon form av dracena (tror jag i alla fall) och jag funderar helt enkelt på om jag kan toppa den nu eller om jag skall vänta tills jag har planterat om den (jorden är usel). Vilket jag väl inte bör göra förrän ljuset börjar återvända?!?
Betty
När det gäller pelargoner så kan man klippa ner och plantera om vid samma tillfälle för pelargoner är såpass tåliga växter.
Vet inte om dracenor är lika tåliga - men jag personligen skulle då i alla fall chansa och toppa samtidigt.
Förresten, ljuset har börjat återvända! Om den står i riktigt dålig jord så är det bara att plantera om den nu, så får den en större chans att klara den här tiden. Ställ den sedan i ett så ljust fönster som möjligt eller ge den extraljus under t.ex. en skrivbordslampa med lysrör. smile.gif
Carex
vänta du lite med båda, personligen skulle jag toppa först och omplantera sedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon