Full version: Björk alle
mathias_sandhult
Jag funderar på att anlägga en alle hemma. Jag har en cirka 100m lång väg som går över ett fält och det skulle vara fint att göra en alle där.

Jag har tänkt mig björk, men längre än så har det inte kommit.

Så till min frågor, hur tätt skall man plantera träden, samt hur långt från vägen?
Vilken sorts björk skall jag plantera?

Ska jag köpa småplantor (skogsplantor 30-50cm) eller skall jag köpa större och i så fall hur stora. Större plantor är ju betydligt dyrare.
Har funderat på att åka ut i skogen och gräva upp plantor, men det känns som ett allt för stort jobb.

tacksam för alla ideer och funderingar.
woodcreature
Björk är ett bra val, det är ett friskt o trevligt träd smile.gif
Men det finns många andra träd som görs sig fina som alle

plantavståndet bör vara runt 5-8m beroende på hur tät alle du vill ha(man måste tänka framåt i tiden också, träd blir stora tongue.gif
avstånd från vägen ca 1-1.5m

visst skulle det vara fint o ha en ornäsbjörk alle men det kostar nog därefter också
google

Betula pendula är ett bra val annars

vill du ha en alle direkt från början så kan man ju satsa på större plantor ung.150-200cm plantor
det kan ta lång tid annars +att vilt kanske fattar aptit för dem små

vet inte hur det ligger till med björkar, men lind brukar bli så olika varandra från fröplantor , så det skulle se konstigt ut i en alle.
nån som vet?
Hannele
Varför inte äppelträd? Äppelallé i Skåne.
Eller uppsatmmad bokallé, Hadspen House Garden, England.
mathias_sandhult
Jo Björk är trevligt.
Angående att plantera 150-200cm trän är nog inte görligt ekonomiskt jag skulle behöva ca 30 trän och den plantskolan jag pratade med idag ville ha i runda slängar 400 kr per planta 30*400=12000 kronor. lite i högsta laget för mig.
Om jag däremot köper skogsplantor som är 60-100cm så kostar dom 4.32 kr/st. Ganska rejäl prisskillnad.
woodcreature
jo det var stor skillnad
se till så du skyddar som små från dem större ohyrorna tongue.gif
lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon