frugb
Hej!
Jag håller precis på och planerar min nya trädgård - en gammal sådan men den har inte underhålllits alls utan man får nästan börja om från början. Jag saknar ett ställe att bolla idéer och planer med andra som håller på och planerar sin trädgård - alla som byggt hus, alla som köpt ett gammalt hus och vill göra om tomten till sin egen etc.

Har jag missat någon rubrik i trädgårdsforum som detta skulle kunna passa in i?

Det skulle vara så roligt att scanna in sina planer och få feedback på dem, ge tips till andra i samma situation, helt enkelt hjälpa varandra att få ihop trädgårdens olika rum!

Någon som är intresserad av att bolla med mig?

Vänliga hälsningar frugb som ÄNTLIGEN har en egen trädgård!!! biggrin.gif
Betty
Trädgårdsbygge
Diskussioner om olika konstruktioner i trädgården som avgränsningar, staket, uteplatser, klätterstöd, pergolor, fågelholkar, fågelbord, plattläggning, val av trädgårdsbelysning, uppsättning av en flaggstång, murning m.m.
och Småprat om trädgård
Trädgårdsprat i största allmänhet.
De två avdelningarna passar väl bra till att ventilera trädgårdsplanering!? smile.gif

Hej och välkommen hit förresten! smile.gif
Lady Hamilton
Jag tycker att det skulle platsa under rubiken
Trädgårdsbygge
frugb
Då provar jag där helt enkelt! Det kliar så i fingrarna att få sätta igång när man längtat efter en tomt i flera år!! Så planera blir ett sätt att också stå ut med väntan...

Ha det gott,
frugb
Lady Hamilton
wub.gif Ursäkta att jag glömde hälsa dig............

Välkommen hit till "oss"
kerstin z5-6
Ok i vilket som -fast här tycker jag det passar bra -smile.gif
Välkommen hit!

Nu vill vi veta hur det ser ut i din nya trädgård ! smile.gif
frugb
Hej och tack för välkomnandet! biggrin.gif Klart jag vill beskriva hur det ser ut, Kerstin - äntligen några som vill prata om detta område!!! Jag kan prata trädgård hur mycket som helst...

En gammal (ca 70 år) tomt på ca 1300 kvm, precis vid gästhamnen på ön. Tomten är omringad av vägar på tre sidor (en genomfartsväg och en väldigt liten väg). Bakom tomten finns en liten lekplats, vilket gör att vi inte har några grannar alls runt tomtgränsen. Däremot ligger vi nära havet vilket gör att man nog måste tänka sig för genom åren hur höga träd man planterar - så inte det skapas grannproblem i framtiden...

De tidigare ägarna har nog röjt en hel del på tomten så det som finns kvar idag är en låååång berberishäck runt halva tomtgränsen (uppblandad med lite vildrosor, snöbär etc), ett slitet buskage bakom huset mot lekplatsen med diverse olika buskar/mindre träd samt en kraftig lindhäck (tror jag) i form av ett E utan mittenpinne, omringandes framsidan av huset - som en "trädgård i trädgården". Innanför lindhäcken var antagligen tomten tidigare, men tomten utökades av det som nu berberishäcken omringar.

Framför huset och lindhäcken är det en stor asfalterad "parkeringsplats" som då avslutas med berberishäcken. Ibland ställer sig folk där för att de tror att det är en allmän parkering och inte vår tomt. Vill helt klart göra något annat av den ytan, som säkert rymmer 6-8 bilar.

En gammal betongplattgång från lindhäck till entre, en gäststuga och ett förråd är resten av tomten tillsammans med gräsmatta överallt och tre gamla, inte så vackra, fruktträd. Inga rabatter förutom en som jag gjorde i höstas när vi flyttade in - mest för att plantera de växter som jag redan hade och hade köpt på mig i min längtan efter trädgård!!

Som ni märker så är det nästan som att börja om från början. Ska försöka lägga upp lite bilder i albumet när jag lyckas klura ut hur man gör. Det behövs fler rum och helt klart insynsskydd, sittplatser, trädgårdsland, rabatter, träd, VÄXTHUS, trädgårdsgångar...

Glömde säga att trädgården ligger i princip rakt åt söder med ganska mycket lä för att vara en ö på västkusten. Vill gärna utnyttja den underbara havsutsikten även i trädgården - men skymma busshållplatsen och rondellen mellan oss och havet! Tror väl att det är zon 2 - eller vad säger ni experter - en ö i Göteborgs skärgård??

Glömde säga att det finns en massa kirskål på flera ställen - känns som en utmaning minst sagt.

Det var allt för nu, ha en bra dag önskar
frugb
noora
Hej och välkommen, frugb!

Jag är gärna med och diskuterar trädgårdsplanering! Jag och min man blev husägare för ett år sedan ungefär. Nu har vi ägnat första året till att studera vad som kommer upp i rabatterna och försöka hålla gräsmattan i någorlunda trim. För en månad sedan dränerades det om kring huset, vilket betyder att alla rabatter kring huset fick ryka. Så nu kan vi "börja om från början" och planera trädgården på nytt.

Forumet "Trädgårdsbygge" har jag tolkat som ett forum där man diskuterar just byggen i trädgården snarare än planering av rabatter, men så länge som det inte finns något eget forum för trädgårdsplanering är det väl antingen det eller det här (småprat) som gäller.
kerstin z5-6
Intressanta objekt bägge två smile.gif Kul med södertomt i tropikerna -jag vet vad jag skulle odla smile.gif
Rosor och mer rosor , Buskar , låga och mellanhöga sorter Haha:)
Men alla är inte så fixerade som jag är vid det släktet ....

Lite mer privatliv verkar inte dumt -med den stora parkeringen ..
Bilder skulle nog underlätta en del för att få igång fantasin på medlemmarna här

Det är inte svårt alls, att lägga upp album
-hjälp finns alltid i support om det skulle krångla

Rabatter och sittplatser är viktiga element i en trädgård för den som gillar trädgård -fast man sitter sälllan
Så sina perenner själv ger möjligheter till större färgklickar än enstaka växter av olika sorter i sillsalladsblandning smile.gif
Gå runt med en stol o provsitta är inte dumt
Glöm inte de vackra bladens värde allt blommar ju inte jämt
Vad ska avhandlas här-om inte just detta -?
Småprat heter ju ej trädgård ....
Var man pratar spelar iofs ingen roll bara man pratar smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ser fram emot bilder och mer detaljerade planer , funderingar, önskeväxter , planteringsideer osv smile.gif
Nu är idet slut!, snart är det vår -fast här är det redan det för fröna gror smile.gif
K
K
Anki V
Jag tycker det är jättespännande att få ta del av era projekt och planer. Under de drygt 8 månader som jag ”hängt” här på odla har jag lärt mig massor.

Alla är så generösa med sin kunskap och det verkar som om inga frågor är för banala (även om jag ibland tror att någon fnissar åt mig i smyg rolleyes.gif ). Det tar inte många timmar så har man fått en hel massa värdefull information.

Även om jag inte kan tillföra så mycket så läser jag gärna och slänger in en fråga eller kommentar då och då.

Det ska bli kul att få vara med när du planerar din trädgård.

Dessutom har min äldsta dotter nyss flyttat in i ett hus med en eftersatt trädgård så jag behöver råd att vidareförmedla till henne. laugh.gif

Mvh/Anki
frugb
Hej på er, roligt med svar och ert intresse! Noora, vi kan nog hitta på en massa spännande med våra respektive tomter!

Jag har nog lyckats lägga upp lite bilder i ett album, hoppas att ni kan hitta dit. Det är bilder från sensommaren precis när vi köpte huset.

Jag har ritat säkert 4 olika planer, det blir mer och mer detaljerat men jag ändrar också mycket hela tiden. Jag ska försöka lägga in mina planer i ett ritprogram så blir det lättare att dela med sig av sina tankar under våren.

Min dröm är en trädgård som är lite medelhavsartad närmast huset, yviga rabatter som väller ut över kanterna längs gången mot huset och ett köksland inramat av buxbom. Färgerna får gärna vara grått, silver, blått, lite rosa och vitt. En rabatt bakom lindhäcken mot huset har jag påbörjat i höstas för alla blommor som jag köpt på mig och redan hade på balkongen. Där har jag planterat en massa tulpaner och allium - det verkar inte finnas några rådjur på ön och jag håller tummarna att det stämmer...

Min senaste tanke kring parkeringen är att ta bort asfalten utom där bilen ska köra, lägga grus över ytan och plantera torktåliga växter här och var i gruset. Gärna några större stenar där, som en torr och solig öken.

Har planterat tre pioner och vill ha fler. Men vet inte alls om de trivs...

Så perenner - kan man göra det nu snart? hur många år tar det tills de märks i trädgården om man sår dem själv? Det verkar ju smart som du säger Kerstin.

Anki, låna hejvilt under planeringens gång till din dotter!

//frugb
kerstin z5-6
Många perenner blommar om man sår dem under vårvintern, redan första sommaren -dit hör tex delpinium- Riddarsporrar , Verbascum- kungsljus , många av de låga nejlikorna mm
År två blir de stora och fina och år 3 har de sin verkliga höjdpunkt
Välkommen till sådd och förökningsavdelningen !
Gråbladigt , torktåligt ger medelhavs stuk -Nåt medelhav blir det nog inte i Västerbotten -ser inte ens havet smile.gif men har ändå en hörna
uppstammade oliver mm kan ge lite rätt look -men de klarar väl inte ens ditt klimat
Silverpäron gör det smile.gif
jag får nöja mej med silverbusken här i norr laugh.gif
Nu ska jag kolla ditt album smile.gif

Vilka vackra vyer !

Mycket koglädje på framsidan -gräs... kan väl minskas lite till förmån för nåt blommande kanske
Grusrabatt o grus på asfaltplanen tror jag def på
ger mer intryck av att vara er tomt då dessutom -finns så mycket snyggt man kan göra på i och vid grus + några större stenar :)Trågodlingar?

Jättevackert hus och lagom med uppväxta saker häckar och sådant -som gör att ni har en bra stomme redan .Kommer att bli jättefint det där

har inte din utsikt , men sten det har jag smile.gif
frugb
Kerstin, var inne och tittade på lite av dina bilder - ojojoj!!! Där kan vi snacka blomsterprakt! Blev väldigt sugen på att skapa ett valv med något snabbväxande, blommande redan denna sommar - precis vid ingången till gräsdelen av trädgården. Hmmm... får prata med maken.

Igår röjde jag plats i källaren för att kunna så fröer så småningom. Börjar förstå efter att ha läst om lysrör att man kan komma VÄLDIGT långt med att så egna perenner. Låter hur kul som helst, sedan blir det ju väldigt mycket billigare också.

Åh, jag har längtat så efter en egen trädgård och nu har jag det!!! ingen i min omgivning förstår riktigt hur roligt det är men här verkar det finnas människor som är lika lyckliga som jag över en egen bit jord! Antagligen bonden i mig - morfar var mjölnarbonde och mina föräldrars trädgård är stor och väldigt härlig.

Återkommer med planer och annat, men startar nog en ny länk med lite mer relevant rubrik - något om trädgårdsplanering. Hoppas att ni hittar dit när den kommer! Jag lägger nog den under "trädgårdsbygge" ändå.

Vi hörs!
vänliga hälsningar frugb biggrin.gif
Näcken
Hej
Välkommen hit, jag hänger här en del, fast mest under växtperioden.

Det jag kommer på såhär i vintermörkret är:
Gångar, hur ska vi rör oss i trädgården? Det är trevligt med plattgångar, var ska de vara, detsamma gäller uteplatser. Något närar köket, någon i lä och kanske en bra solplats? Ska de plattläggas eller trädäck? Kanske göra ett lite högre trädäck så att havet syns sen sätta buskar runt för vinden och insynen?

Häck, vill du ha kvar taggebuskarna? (Själv hatar jag dem sen barndomens lekplatser somvar omringade av dessa eländen). Kanske bygga upp någon annan häck? Häcken på bild 2 skulle kanske bytas mot något enhetligare, kanse avenbok eller bygg vidare på lindhäcken om du tycker om den, ger lite bättre rumsverkan som även tar vinden och kan ta insyn.

Parkeringen, kanske ni ska bygga ett garage, förråd e.d? Annars kanske den ska minskas. Kanske någon rabatt eller staket som markerar att den är privat.

En lite köksträdgård är ett måste med lite kryddor och kanske några smultron.

Återkom då du har fler ideer.
noora
CITAT (frugb @ 13-01-2006, 08:45)
Åh, jag har längtat så efter en egen trädgård och nu har jag det!!! ingen i min omgivning förstår riktigt hur roligt det är men här verkar det finnas människor som är lika lyckliga som jag över en egen bit jord! Antagligen bonden i mig - morfar var mjölnarbonde och mina föräldrars trädgård är stor och väldigt härlig.

Jag vet precis hur det känns smile.gif En del av mina vänner retas och är skadeglada när jag pratar om snöskottning och omdränering, men fungerar inte på mig. Det är inte alls jobbigt att skotta snö eller ordna omdränering! Det är ju vårt hus och vår trädgård, det är klart att man vill ta hand om det. Att välja bort hus och trädgård för att man måste skotta snö är som att välja bort barn för att man måste byta blöjor.

Idag har vi tagit mått på trädgården och kryssat för sorter i Impectas katalog. Det är sådant som gör det hela värt besväret wub.gif
linvik
Hej frugb!
Jag har precis tittat i ditt album. Vilket underbart hus och vilket fantastiskt läge! Havsutsikt. Mmmm :-) Oj, vad du kommer att trivas med den miljön! Och roligt att inte trädgården är färdig, så du kan sätta din egen prägel på den.

Vi köpte hus förra året och är i ungefär samma läge vad gäller idéer och drömmar! Du kan läsa mer om det i min blogg, klicka på www. Jag har precis hittat hit och inte börjat lägga upp bilder i albumet.

/Linda
Yin o Yang
Minns ni min vattenläcka blink.gif ? På grund av den, ser nu trädgården ut som en stooooooooooor leråker sad.gif . Spåren efter ca 30 meter grävt dike är svåra och när nu vädret är som det är med omväxlande frost omväxlande tö ser det ännu värre ut än tidigare mad.gif Gissa om jag längtar efter våren smile.gif . Då blir det att börja om från början med gräsmatta, kanske ett par nya rabatter, lägga om plattgången som blev klar i somras. Det ska bli kul att planera nya rabatter, men så gräs och få det att ta sig ordentligt är inte lika kul. Hoppas nu bara att plantorna som jag spettade upp och ställde i växthuset klarar vintern wub.gif för då har jag lite att börja med
frugb
Hej på er,
Det är allt skönt att det finns fler personer som tycker att det är sååå roligt med trädgård!

Linvik, vi håller också på och påbörjar en renovering av huset. Jag kollade in din blogg och det var mycket kul!!! Kommer nog kolla in den ibland... Ni hade mycket bra tips om renovering förresten! Ska följa "1 timme per dag"-tipset - min man nappade direkt.

Jag återkommer med min nuvarande plan när det lugnar sig på jobbet (har en stor deadline imorgon), längtar efter att sätta mig med den och visa er.

Tills dess - glöm inte att det snart är vår!
biggrin.gif frugb
frugb
Förresten, välkommen till denna tråd Yin o Yang! Det låter som att du också ska göra lite nytt i trädgården...

På tal om vattenläcka så blev det vatten på badrumsgolvet (ca 1 cm) häromdagen - och gissa vad som plaskade ner på köksgolvet våningen under... Typ 2 kvadratmeters vattenpöl. Inget tätskikt kvar i badrummet kan man väl säga. Toalettrenovering NU typ.

Det blir inget tv-tittande för oss direkt - vi har fullt upp med hus och trädgård! laugh.gif
frugb
Hej igen,
har lagt till lite bilder på min murgröna - uråldrig och mäktig! Kom gärna med tips vad jag ska göra med den - för den måste minska lite.

/frugb som ändå inte kan hålla sig från ett litet besök på odla trots att hon har hur mycket som helst på jobbet just nu... biggrin.gif
Yin o Yang
Jag säger bara - WOW - vilken murgröna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon