Full version: Fröer av mossflox?
Margith
Finns det inte frö till mossflox, Phlox subulata, eller är jag bara dålig på att leta?
kerstin z5-6
var har du tittat då ? jelitto har massor av sorter smile.gif
Margith
Jooo, jag har tittat hos Jelitto, men de har inte P subulata. I alla fall inte i min katalog, men den har några år på nacken.
Nå, jag har beställt den nya, jag får försöka att tåla mig tills dne kommer smile.gif

Jag har sökt hos alla fröfirmor jag kunde komma på och sen gjorde jag en sökning med Alta Vista och fick 46 700 träffar. Då gav jag upp och bestämde mig för att fråga er i stället wub.gif
kerstin z5-6
Nu har jag tittat -är den månne svår att fröföröka ? Alplines har flera sorter , låga , men inte den .. konstigt blink.gif
Margith
Du ska ha mycket tack för att du tog dig tid att leta wub.gif
Det måste ju vara så att den är mycket svår att fröföröka eftersom det inte finns fröer till den.
Lite konstigt är det ju, jag trodde den hörde hemma bland "ogräsen" biggrin.gif
Som planta finns den ju "överallt", så jag får väl köpa den till våren i stället.
kerstin z5-6
Jag tror att den är dyr att fröföröka?. skaffa frö till sas...: Alan Bradshaw skriver bla i Alplines -"Shorter seedperiod than Phlox.." om nån växt, -det betyder nog att de släpper fröna innan man hinner fånga dem -o det blir väl himla dyrt att ha en gubbe med en papperspåse stående 24 tim vid phloxen ..smile.gif
Så de är nog därför -de förökar sig i lönnom liksom smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det finns dock en phlox man inte ska vara utan -Phlox pulvinata -ser du frö -KÖP !:)
Alpiner i Halmstad
Namnsortena av alla plantor bör förökas vegetativt för att man skall få samma utseende på avkomman.
Phlox är dessutom mycket lätt att dela eller sticklingsföröka under våren.
Vill man byta sticklingar får det plats 50-talet i ett kuvert frankerat med 5,50 kr.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Jovisst , men firmor säljer ju andra växtfröer -varför inte denna - kan ju inte bero på namnsorterna bara ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon