|
Full version: Tomatplantor
digitalkarin
26-04-2003, 09:46
Den 31/3 sådde jag tomat. (Solanum Lycopersicum) De grodde bra, och fick så småningom flytta över i varsin kruka med plantjord. Nu har de blivit cirka 6-7 cm höga. Är inte det lite väl litet? Här läser man ju om tomatplantor som blivit både 20 och 30 cm höga! De utvecklas bra, och växer hela tiden. Är det något fel på dem, eller ska jag bara ha lite tålamod? Det är första gången jag sår tomat.
Min erfarenhet är att knubbigheten är viktigare och mer önskvärd än att de ränner iväg på höjden. Mer ljus och mindre värme brukar ge mer tjocklek än höjd.
Hej digitalkarin! Har tyvärr inget svar att ge dig, men jag litar stenhårt på att det finns andra kunniga här som kan det, så därför vill jag passa på att slänga in en liten tomatfråga här också, om du inte misstycker?  Lyckas man fånga en tomatexpert i flykten får man ju passa på...de är väldigt kvicka nämligen...  (har jag läst för mycket Harry Potter?) Mina plantor växer hyfsat i storlek, men bladen börjar bli gulfläckiga...vad är nu det för något DÅ?!?! Tänk att man aldrig kan få vara riktigt lycklig... Är det taskig vattning, taskig gödning eller läbbigt angrepp från någon läbbig organism?!? Jag tyckte att jag hade gått så proffsigt tillväga. Har mina plantor under lysrör i ett svalt garage, ljus på 14- 16 timmar om dygnet, vattnar de stora tomatplantorna med svag näringslösning. De har vuxit på bra och är kraftiga och var tills fram för några dagar sedan härligt mörkgröna. Plantorna har vid något (några...  ) tillfällen torkat lite, fast absolut inte katastroftorkat...bladen har inte börjat hänga eller så. Men gula fläckar är det, de sitter lite spritt över bladet...lite leopardfläckigt liksom. Vad göra?! Så, alla tomatmästare, förbarma er över Karin och mig... vad är felet med våra plantor? Please?! Sanna, som ju så gärna också vill ha solvarma tomater i sommar...
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 14:56
digitalkarin: Vissa tomatsorter växer sakta själv har jag sått flera sorter samtidigt och det är stor skillnad i storlek på dem, ser de friska ut och växer så är det nog bara att avvakta det är ganska många veckor tills man kan plantera ut dem. sanna: Osäker på vad det kan vara för fel. Själv har jag märkt att bladen blir lite gulgrönflammiga med lite vita pappersaktiga fläckar när de har fått lite för mycket sol, men om tomaterna står under lysrör så borde det inte vara starkt solsken som är problemet. Står tomaterna tätt och det är lite fuktigt i bladverket kan det vara något lättare svampangrepp ställ i såfall plantorna glesare och kanske ge dem lite mera värme då brukar luftfuktigheten gå ner. Skulle de nya skotten börja bli lite missbildade utöver fläckigheten (se de två bladen till höger på bilden) så skulle jag börja misstänka tobaksmosaikvirus.  Tobaksmosaiksvirus är en mycket smittsam sjukdom som kan spridas med frön, sjukdomen kan ibland dyka upp i hobbyodlingar (en del nya kommersiella tomatsorter är resistenta mot TMV). Den går även på potatis, blomstertobak och andra växter som hör till potatisfamiljen, en del mållaväxter och andra växtslag ska också kunna smittas av TMV. Smittan ska även kunna överföras via händer genom att man tagit i tobaksprodukter ex. cigaretter, många tomatodlare anställer inte rökare p.g.a risken för smitta. Viruset kan leva länge, i boken växtskydd i trädgård står det att viruset kan överleva 24år i torra tobaksblad. Ser du några djur på bladen?? ex. spinn kan också göra så att bladen blir lite gulfläckiga.
CITAT (sanna @ 26-04-2003, 12:48) Mina plantor växer hyfsat i storlek, men bladen börjar bli gulfläckiga...vad är nu det för något DÅ?!?! Tänk att man aldrig kan få vara riktigt lycklig... Är det taskig vattning, taskig gödning eller läbbigt angrepp från någon läbbig organism?!? Jag gissar på för lite näring, då blir de bleka och gulgröna. Tre-fyra veckor efter första omskolningen börjar jag gödselvattna en gång i veckan.
Hej tomato-lovers och TACK för svar! Alltså - mina plantor är PRECIS som du beskriver Åsa: lite gulgrönflammiga med lite vita pappersaktiga fläckar! Fläckarna är också tunnare än övriga bladet s. a.s. Men plantorna har som sagt ej stått i sol...kan de ha stått för nära lysrören? Röker gör jag inte, ej heller vidrör jag några tobaksprodukter, så det är det nog inte...kanske någon galen nikotinist har varit nere i mitt garage och tafsat på tomaterna!!! Om det är någon svamp, kan man behandla med Baycor då, tror du? Jag menar, det är ju bara bladen jag i så fall behandlar, frukterna dröjer ju ett bra tag. Kan det vara farligt? Vad kan man annars behandla med om det är svamp? Plantagen dör... ledsen Sanna
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 21:14
Vita pappersaktiga skador i bladen brukar vara brännskador känner inte till någon svampsjukdom som ger de symptomen, så kanske de står för nära lysrören. Prova höja lysrören något ifall det är möjligt.
Själv brukar jag inte spruta tomatplantorna med medel, vissa regniga sommrar får man lätt lite svamp på plantorna men det brukar gå att hålla i schack genom att plocka bort sjuka blad + se till så att det blir luftigt i bladverket. Det brukar inte vara farligt med svampangrepp på bladen. Vissa svampar eller svamplika sjukdomar som sätter sig på frukterna vissa år är dock mindre trevliga, ofta orsakas dessa angrepp av för fuktigt klimat eller för stora temperaturskillnader mellan dag och natt.
Det brukar inte vara gynnsamt att blöta ner tomatbladen med vatten men några gånger under säsongen så häller jag nässelvatten över bladen, (annars så brukar jag bara vattna rötterna med sörjan), nässelvatten sägs ha en gynnsam inverkan på växterna så de blir mer motståndskraftiga mot sjukdomar.
Stort tack, Åsa! Hälsar Sanna i Mälardalen!
digitalkarin
26-04-2003, 21:43
Tack för diverse svar! De växer så det knakar, mestadels på bredden. Antar att jag ska vara glad för det då? De står ljust, men ganska kallt. Bör jag höja värmen kanske? Hoppas du får bukt med dina gula fläckar, Sanna!
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 21:45
Är det ganska kallt så kan det nog vara gynnsamt att höja temperaturen en del, tomat växer ofta inte så bra när det är lite för kyligt.
Tack även för svar från dig, Betty, glömde jag ju att säga! Och tack även digitalkarin, för sympati i "sorgen"... Odlarglädje kan snabbt förbytas i odlarsorg, den saken är helt klar. Alla mina små plantor, på väg mot en säker död? Inga solvarma tomater på altanen? Plantagen har förvandlats till sjukstuga: tomatplantorna mår allt sämre, leopardfläckarna har övergått till ljusa, vitbruna fält som är tunnare än bladet och pappersliknande. Efter något dygn i papperstadiet skrumpnar bladet. Jag har flyttat sjuklingarna till en egen isolerad infektionsklinik och ställt dem längre från ljuset och luftigare. Det verkar inte hjälpa, nya fläckutbrott ändå...tror nog att det är någon svamp eller virus trots allt. Om det är djur kan man se dem med blotta ögat då? Om det fanns en jourhavande trädgårdsmästare skulle han ha fått en akut utryckning nu... Visst blir man sur när bladen gulnar... Vilken tur att här finns kunniga och hjälpsamma odlare! Tack ska ni ha, alla! Sanna
Det låter precis som brännskadorna jag fick på min chiliplantor... små ljus fläckar som blir mycket tunnare än resten av bladet och dessutom prasslar. De verkar ha kommit över detta dock, och sätter en massa nya blad. Se bild här! K.
Jamen Kana! Det där är ju inte alls olikt mina blad! Men mina "pappersfläckar" föregås av ett leopardstadium och avslutas med ett skrumpdito. Ska försöka leta fram digitalkameran... Hur har dina plantor kunnat brännas, vad har du för belysning? Jag har lysrör, jag trodde inte att det kunde brännas då. Men, vet du vad det värsta är?  *skämmas, skämmas, skämmas* I ett anfall av desperation sprayade jag Baycor på bladen*skääämmas*, så nu är det väl ändå kört! Jag menar, Baycor är väl inte så himla nyttigt på ätbara växter, eller? Jag tänkte att det kommer ju att dröja så länge innan fruktsättningen sker, så det kan väl inte göra så mycket...så innan jag visste ordet av hade jag tryckt på spreyburken...oops...vad tror du? Dramat fortskrider, tack för ledtråden! Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|