Full version: Snäbisar
UglyCute
wub.gif

Gruppen med de största snäbisarna

Närbild på snäbisarna när de äter sepia skal

En annan bild på bebisarna

Så här bor bebisarna
Azeman
CITAT (UglyCute @ 10-01-2006, 19:24)
wub.gif

Så här bor bebisarna

såna har min mamma å smile.gif
Kathy
Festligt smeknamn på dem, "snäbisar", det passar bra. smile.gif
yenny
bor de inte lite trångt?
Inga från Närke
Vad använder man dessa sniglar till?
De kan ju inte kallas för keldjur eller?
Det blir ju rätt många när de får småttingar.
pejori
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
VILL HA!!!! wub.gif wub.gif
UglyCute
CITAT (pejori @ 10-01-2006, 22:53)
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
VILL HA!!!! wub.gif wub.gif

Ta ta ta blink.gif
UglyCute
CITAT (Inga från Närke @ 10-01-2006, 22:38)
Vad använder man dessa sniglar till?
De kan ju inte kallas för keldjur eller?
Det blir ju rätt många när de får småttingar.

De är hur keliga och gosiga som helst rolleyes.gif
Fina att titta på om inte annat..
UglyCute
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 19:51)
bor de inte lite trångt?

Jo, men det var inte tänkt att de skulle bli stora så fort wacko.gif
De fick flytta till större idag iaf..
yenny
aha.. då förstår jag.

måste få fråga.. Är det många som vill ha sånna sniglar? Säljer ni dom?
UglyCute
CITAT (yenny @ 10-01-2006, 23:46)
aha.. då förstår jag.

måste få fråga.. Är det många som vill ha sånna sniglar? Säljer ni dom?

Snäckor huh.gif

Förhoppningsvis är det det.. Det är mkt trevliga djur trots allt. Allergifria och lättskötta. Ska sälja de ja.. Kommer skicka typ 8st till storbritannien iaf som husdjur.. 20-30st kommer troligtvis bli ödlefoder... Sen är det fritt fram..
yenny
oj förlåt...jag mena självklart snäckor biggrin.gif
UglyCute

karjo
Är det mamman som är med på nedersta bilden?
AndreasBlomquist
Går dem att äta? wink.gif
cat
CITAT (AndreasBlomquist @ 12-01-2006, 00:32)

Det undrar jag med unsure.gif
Betty
CITAT (cat @ 12-01-2006, 07:33)

Klart de går att äta, finns väl inga giftiga snäckor... eller? Men man äter inte sina husdjur - vare sig det är hundar, katter eller snäckor. huh.gif
UglyCute

Ja.... huh.gif
UglyCute
CITAT (karjo @ 11-01-2006, 22:13)
Är det mamman som är med på nedersta bilden?

Might be. Har fyra stycken vuxna.. Snäckor är tvekönade... blink.gif
UglyCute
CITAT (Betty @ 12-01-2006, 08:18)

Klart de går att äta, finns väl inga giftiga snäckor... eller? Men man äter inte sina husdjur - vare sig det är hundar, katter eller snäckor. huh.gif

Lite giftiga är de unsure.gif Men äter gör man ändå.. Giftet är nog mer uttorkande för huden än dödande laugh.gif

Vildfångade kan däremot vara farliga.. Eftersom de kan bära på en parasit som inte bryter ut hos de själva men kan vandra över till människor och orsaka hjärnhinneinflamation huh.gif
pejori

ÄTA!!!!!
Klematis
Har de något värdigt liv? Som husdjur? Kanske i ett fint akvarium med massa växter pinnar stenar?
Ska man ha alla sorters djur i fångenskap? Jag tycker att vissa djur borde få vara fria i sin vanliga natur.
Ska de bli djurmat, eller mat till oss?
UglyCute
CITAT (Klematis @ 13-01-2006, 00:09)
Har de något värdigt liv? Som husdjur? Kanske i ett fint akvarium med massa växter pinnar stenar?
Ska man ha alla sorters djur i fångenskap? Jag tycker att vissa djur borde få vara fria i sin vanliga natur.

De ska bli husdjur till pejori med flera. trots att några nog blir djurmat. människomat hoppas jag dock inte att de blir
Azeman
CITAT (UglyCute @ 10-01-2006, 19:24)
wub.gif

Så här bor bebisarna

http://web.telia.com/~u27815464/
mammas hemsida om hennes snäckor.
hon hade såna hära sällsynta snäckor, tiger snäckor eller vad dom hette. riktigt stora ena. men mkt söta.
LindaLunda
Jisses vvad stora de va!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Flamingon - växtgalning

det där gäller ju alla sorters djur. ska man börja värdera om något eller några djur har värdigt liv så kan man gå in på alla djuren och det kan bli en väldigt lång diskussion. är det t ex så värdigt att bära runt små hundar i handväskor och klä upp dem som dockor?

som med alla djur så gäller det att man köper fångenskapsfödda djur, läser på mycket innan. ta reda på vart djuren lever vilt, vilken miljö, hur seriös uppfödaren är, hur stort vill den, det, de ha, vilken temperatur, luftfuktighet, mat, hur ofta osv osv.

det finns cites, som skyddar, och eu har även egna regler för vilka djur man får hålla i fångenskap. sedan finns det en mängd andra förhållningslagar.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria...age.aspx?id=482

http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterin...c7fff36978.html

förresten när det gäller de här jättelandsnäckorna så går det inte att ha växter hos dem för de äter upp dem och är det en giftig växt så är det ingen bra grej, stenar är ingen bra idé heller eftersom snäckorna klättrar på glaset och eftersom de är så stora så kan de tappa greppet, landa på en sten och gå sönder. de här snäckorna beroende på vilken underart kan bli allt mellan 7- 30cm.
Kathy
CITAT (Azeman @ 16-01-2006, 17:24)

Uuuuäääcckk........sorry, kan inte låta bli.......men kackelackor som husdjur. wacko.gif wacko.gif wacko.gif
UglyCute
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 17-01-2006, 14:08)

förresten när det gäller de här jättelandsnäckorna så går det inte att ha växter hos dem för de äter upp dem och är det en giftig växt så är det ingen bra grej, stenar är ingen bra idé heller eftersom snäckorna klättrar på glaset och eftersom de är så stora så kan de tappa greppet, landa på en sten och gå sönder. de här snäckorna beroende på vilken underart kan bli allt mellan 7- 30cm.

Äter växter som växer i terrarierna gör de dock inte. Och mycket riktigt bör de ha mer vågräta burkar än lodräta men om man inte har stenar och sånt i så kan det ju inte hända huh.gif De äter inte sånt de inte tycker är gott heller, misstänker starkt att giftiga växter har tendens att smaka illa
UglyCute
CITAT (Scrollan @ 17-01-2006, 17:02)
CITAT (Azeman @ 16-01-2006, 17:24)

Uuuuäääcckk........sorry, kan inte låta bli.......men kackelackor som husdjur. wacko.gif wacko.gif wacko.gif

Stinker som in i blink.gif
De hade sånna på skolan innan.. Eww
Flamingon - växtgalning
ok, har bara läst på ett par sidor som folk har att de ätit. men kanske beror på vad man sätter in?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon