Full version: Hedersmord
Kakaduan
Nu läser man ännu en gång i tidningen om en flicka som skjutits av släkten med 86 skott för att hon var kär i grannpojken... Hon var 13 år.

Jag har ett förslag: sluta använda ordet Hedersmord. Inte i något sammanhang tycker jag att man ska tala om heder i detta sammanhang - använd Ohedersmord istället för det är precis vad det är. OHEDER!

Kakaduan
Magdis
CITAT (Kakaduan @ 11-01-2006, 09:12)
Jag har ett förslag: sluta använda ordet Hedersmord. Inte i något sammanhang tycker jag att man ska tala om heder i detta sammanhang - använd Ohedersmord istället för det är precis vad det är. OHEDER!

Absolut! Vad sjutton tror dessa "människor" att de har för heder att försvara??!! Inte en gnutta! mad.gif mad.gif
Reserv
Vad jag tycker är än mer ruskigt är att sverige inte tar ifrån dom "nya svenskarna" som begår s.k. hedermord, deras svenska medborgarskap. Direktutvisning är va´dom skulle ha, då kanske dom skulle hålla sig lite mer till svenska regler och lagar. mad.gif
Magdis
Man tycker ju att kärleken till sina egna barn borde vara grundläggande mänskligt. Jag kan bara inte fatta hur de kan De är värre än djur. sad.gif
adrian
Det är helt otroligt mad.gif

Det har förekommit våldtäkter av väldigt unga tjejer i samband med detta och sedan misshandel eller avrättning.

Hur f-n kan de skriva HEDER om sånt här?

Om någon skulle skjuta en släkting efter detta blir det säkert "rasistiskt mord" och genast MYCKET värre i de flesta ögon.

Media styr detta på ett sätt som är helt fel och vinklat till vilkas fördel?

En mördare ÄR en mördare och här handlar det om AVRÄTTNING, inte någon sorts sjuk heder.

Nu får mördarna känna sig stolta för att ha upprätthållit något som inte ens finns anser jag.

BÖDEL är ett bättre ord för dem som gör detta, vilket borde leda till det högsta straffet någonsin men då blir de väl martyrer och ännu stoltare...mad.gif

Detta är SJUKT men att andra blundar och accepterar detta är SJUKARE...
kristerh
CITAT (Reserv @ 11-01-2006, 09:21)
Vad jag tycker är än mer ruskigt är att sverige inte tar ifrån dom "nya svenskarna" som begår s.k. hedermord, deras svenska medborgarskap. Direktutvisning är va´dom skulle ha, då kanske dom skulle hålla sig lite mer till svenska regler och lagar. mad.gif

Nästan som de gjort i danmark, om de döms till straff för något grovt brott
så tas uppehållstillståndet bort och de utvisas.
Tycker faktiskt vi oxså borde ha det så.
krister
cic
Är emot ALLT våld, men reagerar extra kraftigt vad gäller våld mot kvinnor. I alla former.

Reagerar också på utaladen av typen "ut med dom jävlarna.. dom ska minsann inte få stanna i sverige".

Hur gör vi med alla svenska fina män som dunkar på sina fruar/flickvänner? Vart ska vi skicka dom..?
Kakaduan
Fast i just detta fall är det lite kruxigt - mordet begicks i hemlandet. Mördarna (pappans bröder) är tyska medborgare och greps på flygplatsen här i Sverige (om jag inte missförstod). Pappan själv är svensk medborgare och tydligen förtvivlad över släktingarnas agerande.

Vi får hålla tummarna att de skyldiga åker dit och döms hårt.

Jag tycker synd om alla invandrare som faktiskt är justa men som döms kollektivt för att det finns några dumskallar som förstör!

Kakaduan
adrian
Jag skulle utvisa mig själv i alla fall om jag gjort så, det är en sannare heder än att mörda och åberopa/skylla på en religion.
adrian
CITAT (Kakaduan @ 11-01-2006, 11:01)
Jag tycker synd om alla invandrare som faktiskt är justa men som döms kollektivt för att det finns några dumskallar som förstör!

Kakaduan

Jag har många vänner från olika länder och undrar VILKA som har dömts kollektivt enligt dig?
silos
Vad hjälper utvisning;de fortsätter att göra det samma annanstans?
kristerh

Kakaduan

Ja det finns gott om vanliga som arbetar och försöker få ett drägligt liv, de märks aldrig det är bara rötäggen som det talas om.
krister
silos
CITAT (kristerh @ 11-01-2006, 11:14)

Kakaduan

Ja det finns gott om vanliga som arbetar och försöker få ett drägligt liv, de märks aldrig det är bara rötäggen som det talas om.
krister

Aldrig i livet skulle jag döma ut alla invandrade;DET vore höjden av idioti!!!
Magdis
CITAT (cic @ 11-01-2006, 11:01)
Hur gör vi med alla svenska fina män som dunkar på sina fruar/flickvänner? Vart ska vi skicka dom..?

Åt helvete kanske!? rolleyes.gif
Men allvarligt, om jag flyttade till ett annat land och begick ett brott där, då skulle jag säkert halshuggas eller skickas tillbaka hit. Jag tycker inte man behöver ropa rasism så fort nån förfasar sig över mord bara för att mördarna råkar vara utländska. Det är väl lika hemskt vilken nationalitet de än har. Sen att man tycker att de kan få sona sina hemska brott i sitt hemland istället för här är väl inte rasistiskt!
adrian
En vän till mig blev ihop med en turkisk tjej och de smög med detta och gifte sig, hon blev misshandlad av sin familj och de har gått igenom ett helvete.

Jag har inte lust att skriva ned allt som hände men, OM nu en svensk kille gör som han så blir HAN på sätt och vis ANLEDNINGEN till misshandel/våldtäkt/mordet av den han ÄLSKAR.

Hur känns det tro?

Hur bra mår han sen resten av livet när han KOMMER att känna en sorts skuld för detta?

Ska han känna att HAN tog ifrån flickans heder och smutsade ner denna och släkten var TVUNGEN att ställa allt till rätta?

Det är FEL att göra så mot den svenska killen OCH flickan som bara vill ha sin kärlek till varandra.

Romeo och Julia borde väl ha fått några klockor att ringa hos alla människor?

Jag tror det är alltför många som saknar ringklockor...wacko.gif

Massmedia har nog stoppat bomull i sina...wink.gif
Reserv
CITAT (cic @ 11-01-2006, 11:01)

Det där är juh näst intill en löjlig paralell. blink.gif En svensk ska juh naturligtvis sitta av straffet i sitt hemland, d.v.s sverige, samma bör juh gälla dom "nysvenskar" som begår grövre brott, låt dom sitta av straffen i sina hemländer. Om en svensk begår ett grövre brott t.ex. våldtäkt, mord, narkotikabrott i exempelvis irak, så är det inte ens säkert att h*n kommer levande ur det landet. Jag tycker att vi svenskar borde få uppskatta dom skötsamma "nysvenskarna" som är värda det, istället för att bli vansinnigt, heligt förbannade på att det ska daltas så förbannat med slöddret som förstör för dom skötsamma. Ett permanent uppehållstillstånd och svenskt medborgarskap ska inte vara oåterkalleligt, det bör kunna dras in med omedelbar verkan vid grova brottshandlingar.
Kakaduan
VILKA? Vill du ha namn? Missförstår jag frågan? Det är inte så jag menar. Jag menar precis det jag skriver: det finns tusen exempel på hur invandrargrupper döms efter det enskilda medlemmar i kollektivet gör.

Det var till exempel inte lätt att ha ett "arabiskt" (eller hur man nu ska uttrycka sig) utseende efter 11 september, om ni förstår hur jag menar. Det säger sig själv att alla invandrare inte är terrorister eller har ihjäl sina döttrar och fruar - tvärtom!!! Men det några få gör, går ut över många som drabbas. Människor har en tendens att dra alla över en kam. Ska man se det omvänt är det ju i stora delar av världen "välkänt" hur lösaktiga svenska kvinnor är, etc, etc. Allt är lika dumt men finns där.

Sådana här generaliseringar har väl inte undgått någon?

Vet inte om det är en förståelig förklaring hur jag menar?

Kakaduan
Magdis
Om det nu är nödvändigt så kan jag väl klargöra att när jag skriver t.ex "de är värre än djur" då menar jag just precis de personerna som det handlar om, mördarna. Inte alla andra invandrare! Det är konstigt att det ska vara så himla känsligt när det handlar om invandrare, om det hade varit en svensk mördare man pratat om så hade väl ingen trott att man pratade om alla svenska män när man pratade om hur hemskt det är att mörda sina barn?

Visst är det hemskt om man skulle dra alla invandrare över en kam för att några beter sig illa, men det kan jag garantera att inte jag gör iallafall. Jag tror att det är många färre som gör det än vad vissa tror, det blir överkänsligt när det handlar om invandare helt enkelt.
Jonte_rm
Ni har alla rätt...

Åker vi till exempelvis Irak och begår ett brott så har vi tur om vi kommer levande hem..

Åker dom hit och begår ett brott så har dom otur om dom inte får sitta i ett fint och lyxigt fängelse...

Det är skillnaden...

Däremot så är det lika fruktansvärt om en svensk begår ett brott eller en utländsk och det spelar ingen roll i vilket land.....

Att media förvränger saker och speglar åt fel håll är väl vardagsmat...Det gör dom ju i varje tidning... Jag som ormägare kan ju säga att jag inte hade setts hälften så kriminell om det inte var för media...

En Turk, Arab, Finne, Kines har exakt lika mycket rätt till ett värdigt liv som vi har... Men man måste hela tiden spela in religioner och levnadsvillkor och lagar..

En lag här är inte samma lag som i Singapore och en lag i Irak är inte samma lag i Island...

mvh // johannes
adrian
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 11:58)
Jag tror att det är många färre som gör det än vad vissa tror, det blir överkänsligt när det handlar om invandare helt enkelt.

Det är precis vad jag syftade på, en generalisering av generaliseringen.

Och DETTA är svenskarna nog världsbäst på.

Hacka på sitt eget folk i tron om att de skulle klanka ned på ett annat.

Det kanske INTE är så även om massmedia vill få oss att tro det.

Jag går efter vad alla jag känner/vuxit upp med varit med om och jag växte upp med invandrare och blev vissa gånger en minoritet.. tongue.gif

Det jag menar ÄR att alltför många tror på det som media talar om för oss, och kanske känner några personer.

Men om man talar med en som vuxit upp på ställen där detta SKER så tycker jag att denne ver mer vad det handlar om.

Nu tror inte jag att någon här bara svamlar, men jag tycker man ska vara rejält insatt i ämnen som man diskuterar som är så pass känsliga som detta tycks vara.

I örebro finns många invandrare som hatar de andra nationaliteterna, och det har varit en hel del bråk bl.a med vapen.

Det är inget konstigt för de har ju bråkat i kanske 100 år en del.

Men att svenskarna bråkar med varandra p.g.a att man säger fel saker eller tänker fel saker om de som invandrat hit, skrattar många åt och det kan jag förstå...wink.gif

Thomas är en kille som gick på cellgifter för några år sedan och han blev på hoppad av både utlänningar och svenskar.

Han fick ta skit från typ sitt eget folk och invandrare (nu skrev jag så för jag har inga namn).

Vems fel är det?

Jag tycker det är massmedia som målat upp en sån farlig bild av en rakad skalle.

Här gjorde ALLA mänskligheten en tjänst att försöka krossa "monstret" i det godas namn.

Vem bryr sig om detta?

Vill tidningarna skriva om detta?

Nepp, inte intresserade.

Det roligaste var en gång på en buss då en utländsk tjej gick imellan när en gammal tant slog honom med sin väska... biggrin.gif

Tanten förstod inte varför hon skulle lägga sig i... wacko.gif blink.gif

Idioter ÄR idioter oavsett hur man ser ut.

Thomas ÄR ingen idiot (svensk kompis)

Jerry är ingen idiot (zigenare kompis)

Men de ÄR olika och vi har aldrig problem med öknman eller att säga vad vi tycker om vare sig svenne eller blatte.

Vi kan skratta åt allt sånt här.

Det är de utanför som inte förstår som är farligast, för de vet inte hur det ligger till.

Och det är det som media ofta tutar i oss, att den ENA är farlig.

Och vips så får en av dessa stämpeln fredlös på sig.

Men det har aldrig hänt hänt zigenaren något, bara svensken pg.a att han ÄR DET ABSOLUT FARLIGASTE HOTET.

Och vilka begår fel/brott mot honom?

Jo, mest hans eget folk...

Hur dumt är inte detta?

Detta kan man tjafsa om i evigheter och kalla det rasism eller ej...

Jag är medveten om skillnaderna, och kan tala om det men jag är inte rasist för det.

Alla folkslag tycker såklart att de är smartast, eller vem skulle säga:

-:Ööööhh... Mitt folk är det dummaste som finns... wacko.gif tongue.gif

Det är bara svensken som slår sig själv och säger..FY,FY på dig din elaking...!! laugh.gif

När sedan det kommer ett: Dra inte alla över en kam...

Dras det verkligen en kam över alla?

Det gör det INTE alls anser jag.

Däremot om man FÅR en stämpel som rasist eller cancer så får man förmodligen ALDRIG upprättelse igen.mad.gif
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 11-01-2006, 12:05)
Ni har alla rätt...

Åker vi till exempelvis Irak och begår ett brott så har vi tur om vi kommer levande hem..

Åker dom hit och begår ett brott så har dom otur om dom inte får sitta i ett fint och lyxigt fängelse...

Det är skillnaden...

Däremot så är det lika fruktansvärt om en svensk begår ett brott eller en utländsk och det spelar ingen roll i vilket land.....

Att media förvränger saker och speglar åt fel håll är väl vardagsmat...Det gör dom ju i varje tidning... Jag som ormägare kan ju säga att jag inte hade setts  hälften så kriminell om det inte var för media...

En Turk, Arab, Finne, Kines har exakt lika mycket rätt till ett värdigt liv som vi har... Men man måste hela tiden spela in religioner och levnadsvillkor och lagar..

En lag här är inte samma lag som i Singapore och en lag i Irak är inte samma lag i Island...

mvh // johannes

Den enda lagen som är lika för alla men kanske lite mer för "vissa" är väl tyngdlagen.. smile.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

Jag ska träna om en timme, du då??? smile.gif
Hannele
CITAT (Kakaduan @ 11-01-2006, 09:12)
Jag har ett förslag: sluta använda ordet Hedersmord.

De är inte "vi" som använder det ordet, utan "de" själva, som tänker så.
Magdis
CITAT (adrian @ 11-01-2006, 12:44)
Och DETTA är svenskarna nog världsbäst på.

Hacka på sitt eget folk i tron om att de skulle klanka ned på ett annat.

Så sant som det är sagt!
Mycket bra hela inlägget! Stämmer till 100%! smile.gif
Jonte_rm
Satan vad mellanrum du har när du skriver Adrian...Bara för o få klaga lite wink.gif

När jag läser något..Tar inte jag till mig det om jag inte litar på författaren...Så enkelt är det...

Något jag läste en gång som jag tog till mig och tror på...Är att vi svenskar är det folket som har bäst jämnlikhet bland oss...Men vi är ändå det folket i världen som klagar mest på jämnlikheten bland oss.....Så vi svenskar är nog födda för att klaga biggrin.gif

Jag är rakad ibland...Klippte mig idag faktiskt...Vet inte om jag vågar komma till örebro nu wink.gif....

Nu är det ganska lungt i våran stad men för några år sen när jag gick i början på gymnasiet...Då var det krig mellan nazister och antifascister...Så jag vet hur det är....

Att gå efter hur folk ser ut är skamligt, näst intill brottsligt enligt mig... En med tuppkamm kan vara lika snäll som en med basker... Sen spelar det ingen roll om man är röd, gul, vit, svart eller blå..

Dock så är vi nog alla sådana, inklusive jag...Att om man är ute och går och ser något man har lite fördommar emot...För alla har vi fördommar mot nått...Så går man undan...

mvh // johannes
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 11-01-2006, 12:53)
Satan vad mellanrum du har när du skriver Adrian...Bara för o få klaga lite wink.gif

Sen spelar det ingen roll om man är röd, gul, vit, svart eller blå..

Det gjorde jag för att man ska kunna klippa ut lättare om man vill kommentera detta.

Har ni BLÅA människor hos er??? biggrin.gif
Häftigt... wacko.gif laugh.gif wacko.gif
Jonte_rm
Här i vattnadal har vi alla sorters färger...

mvh // Johannes
adrian
CITAT (Jonte_rm @ 11-01-2006, 13:01)
Här i vattnadal har vi alla sorters färger...

mvh // Johannes

Ok... Smurfar då... wacko.gif tongue.gif
Pirum
Skam-mord är kanske ett bättre passande namn.

Medborgarskap är klurigt. Om en person har två medborgarskap så kan man säga upp det ena. Som skedde med exempelvis Ulf Samuelsson, hockeyspelaren som inte fick spela för Sverige i OS. Han hade blivit "tvångsamerikaniserad", eftersom man då enligt svensk lag inte fick ha dubbelt medborgarskap.

Men idag är det ju helt ok med dubbelt medborgarskap, och jag har inte hört om någon som fått sitt svenska medborgarskap upphävt? Även om vederbörande ljugit sig till det med falsk identitet och därför inte ens kan sägas vara medborgare alls.

Om en person bara har 1 medborgarskap, då tror jag inte man kan säga upp det. Men om personen ljugit sig till det så borde det väl gå. (Eftersom medborgarskapet då är falskt och inte riktigt)

Uppehållstillstånd kan givetvis alltid dras in, även om de är permanenta. Antingen genom att personen ljugit med identiteten (Kalle kan ju inte få stanna om det är Pelle som fått uppehållstillståndet). Eller genom att personen begår brott, eller på andra sätt anses olämplig att få stanna.

Jag tror att de flesta invandrare skulle tjäna på om kriminella invandrare utvisades oftare. Varje gång det står om pedofiler som får stanna eftersom de riskerar förföljelse i sina hemländer så rasslar det ju till i sympatiburken hos nationaldemokraterna etc. Se bara på deras hemsida , där gottar de sig åt "svensk flathet" etc.

Sen måste givetvis humanitära hänsyn vägas in. Man kan inte utvisa hela familjen för att någon råkar parkera fel liksom. Man ska ju inte straffa barn med utvisning om deras far råkar vara kriminell. Splittra en familj bör dessutom bara vara tillåtet om grova brott skett, rån, våldtäkt etc. Vore ju horribelt att utvisa en mamma för snatteri men låta barnen stanna pga risk för förföljelse i hemlandet. Att utvisning (efter avtjänat straff) skulle anses som "dubbelt straff" som bara kan drabba invandrare och därför omoraliskt eller oetiskt, det tycker jag är konstigt.

För vilka brott som begås i utlandet kan svenska medborgare straffas för HÄR förresten? Nån som vet?
I en del länder är det ju helt tillåtet att knarka för skojs skull, eller för att knark är så gott efter maten, men här är det ju olagligt.
Gissar att ingen straffas här för att man rökt skumma cigaretter i Amsterdam?
En svensk medborgare som skjuter ihjäl en inbrottstjuv i USA, han får en klapp på axeln där och ett grattis, men om han åker på semester till Sverige, står då farbror Polis på Arlanda med handklovarna?
mamamaggan
Men om vi utvisar de som begår sådana här mord till sina hemländer så hamnar de ofta inte i fängelse. Är det bättre än att få sitta i ett svenskt fängelse?

Mord är mord oavsett vem som begår det och ska dömas i det land där det begås.

Medias roll borde vara att ta upp problematiken kring våld inte skrika ut rubriker som " Hedersmord" . De borde rapportera sakligt och sedan följa upp med sakliga artiklar. I dag kan man ju inte lita på ett endaste ord av vad som skrivs, tyvärr.
andersen
till er som tycker att invandrare som begår brott och har svenskt medborgarskap borde utvisas, har ni tänkt på vad det är ni säjer menar ni att barn skall skiljas från föräldrar eller skall barn åxå utvisas bara för att en förälder har varit kriminell?
Pirum
CITAT (andersen @ 11-01-2006, 15:47)
Pirum, Jag tycker inte att det borde vara tillåtet med länkar till rasistiska partier

Tog bort länken eftersom jag är osäker på forumreglerna vad gäller länkar som kan uppfattas som rasistiska. Min mening var att visa på hur enskilda fall kan blåsas upp av invandringskritiska (och/eller rasister) för att plocka politiska poäng.
andersen
CITAT (Pirum @ 11-01-2006, 16:03)
CITAT (andersen @ 11-01-2006, 15:47)
Pirum, Jag tycker inte att det borde vara tillåtet med länkar till rasistiska partier

Tog bort länken eftersom jag är osäker på forumreglerna vad gäller länkar som kan uppfattas som rasistiska. Min mening var att visa på hur enskilda fall kan blåsas upp av rasister för att plocka politiska poäng.

Och jag redigerade mej när du tog bort länken.
Kakaduan
Jag tycker det är trist att mitt inlägg, som egentligen bara handlade om att kalla "hedersmord" för "ohedersmord", leder till rasistiskt tjafs.

Jag står för mitt förslag och jag står också för mitt uttalande om hur tråkigt jag tycker det är när några få individer i en grupp, oavsett vilken det är, tyvärr gör att många "oskyldiga" får dåligt rykte.

Tycker att hela tråden ska tas bort eftersom den spårat ur från det den egentligen handlar om.

Tack på förhand!
Kakaduan
Magdis
I såna fall skulle vi få ta bort så gott som alla trådar.
kristerh
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 11-01-2006, 16:42)
I såna fall skulle vi få ta bort så gott som alla trådar.

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
krister
adrian
Ja, och bilder törs man ju inte heller lägga ut för då stjäl ju "någon" dem.. biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Farbror Blå
CITAT (Kakaduan @ 11-01-2006, 16:29)
Jag tycker det är trist att mitt inlägg, som egentligen bara handlade om att kalla "hedersmord" för "ohedersmord", leder till rasistiskt tjafs.

Jag står för mitt förslag och jag står också för mitt uttalande om hur tråkigt jag tycker det är när några få individer i en grupp, oavsett vilken det är, tyvärr gör att många "oskyldiga" får dåligt rykte.

Tycker att hela tråden ska tas bort eftersom den spårat ur från det den egentligen handlar om.

Tack på förhand!
Kakaduan

Håller med om att man inte ska ge sej på invandrare för att några gör dumma saker.
Håller också med om att benämningen ska bytas, så att alla får klart för sej att det INTE är heder att mörda, särskilt inte flickor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon