Full version: USB-minnen & virus?
Castea
Kanske dum fråga, men undrar i alla fall om USB-minnen kan vara känsliga för virus, spyware och trojaner? D v s om man sparar filer på ett USB-minne som innehåller virus, spyware eller trojaner och sedan via USB-minnet överför de filerna till en annan dator. Kan den andra datorn få skiten i sig också då?

Eller kan USB-minnen överhuvudtaget inte drabbas av virus, osv?

Bara en hypotetisk fråga! rolleyes.gif
karjo
Bra fråga! Det har jag också undrat! Väntar med spänning på svar!
RibesRubusVitis
Hittade en sida om detta:

http://www.net-security.org/article.php?id=764

Riskerna finns absolut, men tydligen kan vissa typer av USB-minnen skrivskyddas mekaniskt (med en liten kontakt) om man är osäker på den "givande" datorn.
Gurkan
Jag är ingen virusexpert (trots att jag är hemma med nån slags influensa denna vecka) ...

En infekterad (virussmittad) fil påverkas väl inte av hur man lagrar den, om viruset finns inbakat följer det garanterat med.

USB-minnet påverkas väl inte självt av ett evt. virus men, som du själv misstänker, sprider "smittan" vidare. Om det är på diskett (finns dom fortfarande ? ) CD, en hårddisk eller ett USB-minnne - sak samma.

Scanna flitigt med ditt virusprogram, tar inte många sekunder att kolla av nya filer man får och det kan spara mycket bekymmer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon