Har fått några kvistar av physalis, som har stått i vatten ett par veckor utan att rötter börjat växa ut. Ska de planteras genast eller hur gör man ?
Någon som vet? KDy
Almdalen
26-04-2003, 18:14
Jag har aldrig försökt rota sticklingar av Pysalis, trodde bara att man frösådde. Men prova att plantera en, kanske börjar den växa, du har ju allt att vinna??
Ingegerd
Ann-Christine
26-04-2003, 18:27
Jag brukar ta skott av mina Physalis på hösten och sätta dom i vatten och då blir det rötter i alla fall. Jag har toppat mina nu och satt i vatten men det har inte hunnit bli några rötter än. Men du kan ju prova att sätta någon i jord det går säkert bra det också.
Tack Ann Christine och Ingegerd för tipsen. Jag gör ett försök med plantering av ett par, så får vi se hur det går. Det borde ju vara rätta tiden nu. M.v.h. KDy
Katti med torpet
28-04-2003, 15:54
Nyfiken som man är undrar jag om det kan tänkas bli frukt på hemodlad physalis?? De är ju så goda...
Visst blir det frukt och hemodlade är ändå goooodare än köpta.
Eva St
CITAT (Eva St @ 29-04-2003, 00:34)
Visst blir det frukt och hemodlade är ändå goooodare än köpta.
Eva St
Men de kräver ganska lång tid på sig och det är bättre att köpa frö från sorter som är bättre anpassade till nordiskt klimat och inte ta frö från fruktdisken.
Erika zon 4
29-04-2003, 09:33
Fast för mig funkade det bra med frön från fruktdisken, men jag har dem förstås i mitt växthus.
Måste man toppa physalis eller ska man låt adem var liksom tomater ?
Ann-Christine
09-05-2003, 20:27
KDy, hur gick det med dina Physalis? Rotade dom sej? Nyfiken som man är så måste jag fråga
Nu, den 17 maj, har physalisen börjat växa så smått. Det måste betyda att den fått rötter. Tack för goda råd. M.v.h. KDy
Jag har fått en del frön som rotat sig och kommit upp till ca. 2dm. Ska jag toppa dem eller låta dem "växa vind för våg"?
Jag kör rätt mycket med "Trial & error" när jag odlar, så när mina hade växt och blivit lite rangliga, tog jag fram sekatören. Det tog bara typ 2 dagar sen började det komma skott på sidorna, så du kan lungt klippa ner dem! Se bara till att du har ett par, tre, fyra blad kvar!
Oki, då ska jag kapa...min hänger just nu som en ampelväxt!??
Hej
Jag frösådde Physalis förra året. Plantan har övervintrat i garaget samt sticklingarna jag satte i vatten har rotat sig.
Om man skall toppa den vet jag inte men den växer otroligt snabbt så jag höll efter den så att det blev lagom mycke kvar för att bären/frukten skulle hinna mogna. Jag tyckte att det verkade som att de satte mera frukt när man höll efter plantan.
Upptäckte att de var svårt att få de som var gröna när frosten kom att mogna inne. Nån som har nått tips?
/Catten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.