|
Jag ska börja plugga igen. Igår kom antagningsbeskedet från skolan att jag är antagen till trädgårdsingenjörsutbildningen, Så skoj det ska bli! Ciczi
Grattis! Var ska du läsa?
Grattis! Vad spännande! När börjar du?
Grattis! O vad roligt det låter, jag är lite avundsjuk faktiskt! Lycka till!
Söker man dit precis som till andra utbildningssäten med betyg eller är det inträdesprov, eller kanske både och?
stennie
11-01-2006, 15:24
Verkligen! Grattis...vad jag blev avundsjuk......
Big Gardener
11-01-2006, 15:32
Lycka till! Alnarp är en fantastisk plats och jag har haft några av mina bästa år där. Gick där i fem år varav drygt tre av dem som boende där.
Jag tror mycket på den nya trädgårdsingenjörsutbildningen. Speciellt nu när du har möjlighet att specialicera dig ännu mer inom utbildningen samt att du har det nya trädgårdslaboratoriet till förfogande.
Ett tips är att passa på och utnyttja de stipendier som finns tillgängliga för studieresor, utlandsstudier och dylikt samt att engagera dig i något av de kårutskotten eller föreningarna som finns. Du kan knyta ovärderliga kontakter på Alnarp och det gör du inte om du sitter hemma och pluggar stup i ett. Gå på fester, engagera dig och ha riktigt kul! Du kommer att lära dig massor och träffa enormt mycket intressanta människor!
Inte lite avis!! GRATTIS!!!!! Så bra för oss också; ytterligare en av de våra som blir proffs.
pisanggoreng
11-01-2006, 16:04
Grattis! Läste i Sydsvenskan för någon dag sedan att rekordmånga sökt platserna.
vickeva
11-01-2006, 16:49
CITAT (ciczi @ 11-01-2006, 14:55) Alnarp! Behöver du en trädgård att träna i så bara hör av dig, min står till förfogande anytime, en mil från Alnarp ung...
Johan K
11-01-2006, 16:56
Grattis! och lycka till med studierna.
MVH Johan K
kristerh
11-01-2006, 16:57
Stort grattis  vad kul, jag vill oxså krister
Ophelia
11-01-2006, 18:00
Grattis grattis!! Härligt att får bo därnere, det är ju så vackert. Där var jag i somras och gick en trädgårdsdesignkurs Har planerat återvända dit med jämna mellanrum i vår samt kanske går någon mer kurs där.
JAg börjar den 19 januari. När det gäller antagning till Alnarp så söker man genom VHS (Verket för Högskoleservice) För att komma in på Trädgårdsingenjörsutbildningen krävs allmän behörighet samt biologi A eller naturkunskap B. Om man vill in på designdelen måste man göra ett speciellt antagningsprov men till marknad och odling krävs bara det vanliga och tillräckligt höga betyg. Själv hade jag i det nya betygssystemet (min 9.00 max 20.00) ett betyg på 16.83 och jag kom inte in i första antagningen utan var reservplacerad tills andra antagningen. Vickeva, jag tavkar för erbjudandet att prova i din trädgård men jag har en egen hemma i trelleborg.  ( För er som inte har koll på skånekartan kan jag berätta att det är ca 45 km mellan Trelleborg och Alnarp.) Ciczi
Biggan_
12-01-2006, 10:15
Grattis och Lycka Till med studierna  Kul att du kom in. Hoppas att du får tid att titta till oss här också emellanåt
Big Gardener
12-01-2006, 10:38
CITAT (vickeva @ 11-01-2006, 16:49) Behöver du en trädgård att träna i så bara hör av dig, min står till förfogande anytime, en mil från Alnarp ung...  Vet du hör många gånger man får höra den kommentaren och hur trött man blir på den. Som om vi höll på med någon j-vla hobby. Det är vårt yrke för f-n!
CITAT (Big Gardener @ 12-01-2006, 10:38) CITAT (vickeva @ 11-01-2006, 16:49) Behöver du en trädgård att träna i så bara hör av dig, min står till förfogande anytime, en mil från Alnarp ung...  Vet du hör många gånger man får höra den kommentaren och hur trött man blir på den. Som om vi höll på med någon j-vla hobby. Det är vårt yrke för f-n!  Så sa svärmor med! Ska hälsa ifrån dig Big Gardener när folk säger så! Ciczi
Big Gardener
12-01-2006, 15:56
Gör det!  Och säg att om de verkligen är intresserade är det bara att öppna plånboken.
Nu har jag gått tre dagar på trädgårdsingenjör programmet och jag har fått byta till odling från marknad (eftersom det var några som hoppat av, så kom jag in på mitt första val istället). Alnarp är just nu fyllt med snö och huttrande studenter. Men so far so good! Rapporter kommer löpande! Ciczi Förresten Big Garderner, fin film!
Ophelia
23-01-2006, 19:17
Hojta till när det börjar blommas bland lökarna
Tante Morgan
24-01-2006, 00:39
Hej Ciczi! Stort grattis och lycka till! Jag är oxå avundsjuk som många andra här!!! har tänkt bygga på min utbildning med just det programmet!! Ska bara gå klart det jag läser nu här på Gotland... Jag har varit rätt tyst här inne på forumet tidigare - bara snyltat på Er andras kunskap  och fått massor av inspiration och fakta!! - och min dröm är att få jobba med trädgårdsdesign på heltid. och då är ju Alnarp en given väg att gå... Jag kommer nyfiket följa dina rapporter här! //Morgan Eriksson - designstudent, Visby
Hej Morgan! Du vet att Alnarp går över till höstantagning nu till hösten? Men de tar in färre studenter än normalt. JAg antar att du är intresserad av designinriktningen? Lycka till! mvh Ciczi P.s på SLU-bibliotekens hemsida hittar man detta! SLU-biblioteken
Hördu Big Gardener va du var skeptisk till att någon vill låna ut sin trädgård till studenter att träna i! Har vänner som hade Alnarpstudenter (bor ca 1 mil därifrån) som fick träna på klippning av alla deras gamla fruktträd (tror de betalde något, men vet ej hur mycket), men de fick inga garantier för resultat, men det blev helt ok och studenterna fick en bra och intressant utbildningsdag. Studenter behöver ju yrkeserfarenhet på vägen, du kan tex få tandläkarvård på tandhögskolan till billigare peng, klippning på frisörutbildningen så varför skulle inte Trädgårdsutbildningar göra detsamma? Lycka till på utbildningen och hoppas du får lära massor av spännande.
Big Gardener
25-01-2006, 11:08
Hej Näcken! Ta det inte så allvarligt. Jag var ironisk, därav smiliesarna. Jag har nog gjort ett 20-30 tal sådana besök själv, så jag vet mycket väl vad det handlar om. Som du själv säger skulle jag aldrig fått den erfarenheten om jag inte hade gjort dessa jobb, så jag är visst inte skeptisk.
Anledningen till att jag var ironisk är att jag tänker på alla de (förvånansvärt många) skräckexempel som börjat med att vi ska komma och "praktisera" i någons trädgård. Problemet är att många personer som vill att man som student ska komma och "praktisera" i deras trädgårdar oftast inte har en aning om vad de vill ha gjort. Ibland handlar det om att de har väldigt högt ställda förväntningar om att vi på ett par timmar ska åstadkomma drömträdgården. Alternativt har de väldigt bestämnda åsikter om vad som ska göras i trädgården och vill enbart ha arbetskraft och bekräftelse för att den misshandel de utsatt sina träd för i tio-tjugo-trettio års tid är en helt vedertagen metod. Helst vill man inte betala något för jobbet eftersom "vi ändå får praktik och det ska ju ingå i utbildningen".
Visst, studerande inom yrkena, tandläkare, frisörer har organiserade praktiktillfällen. På Alnarp hade vi tyvärr inte det. Jag, med flera, försökte dra igång en sådan verksamhet, men det föll på att inte tillräckligt många var intresserade (trädgårdsägare som studenter). Oorganiserad och oreglerad "praktikverksamhet" öppnar då dörren för en hel del oseriösa förslag och "grå" arbetskraft. Därav min ironi, men ta det inte så allvarligt.
Jag skulle gärna betala en praktikantlön för att få en trägårdsstudent att t.ex. snygga upp vår syrenhäck. Den skulle säkert räknas som ett "intressant" fall dessutom  Jag har också varit student inte allt för länge sedan, och trots att jag studerade något helt annat än trädgård vet jag vad praktik ska innebära och vilka löner man kan förvänta sig  Fast Alnarp är en bit bort, så även om det skulle finnas organiserad praktikverksamhet där skulle det nog inte vara aktuellt för oss :-/
Tja det är väl alltid så att vissa försöker utnyttja sina "vänner". Jag vet inte om jag skulle vilja släppa lös ett gäng studenter i min trädgård. Fast kanske de skulle kunna göra deisgnförslag, för tänk att ha ett gäng ideer att arbeta med i sin trädgård.......
Däremot trädgården på landet skulle de kunna hitta på mycket med lite fria händer, men den är kanske ½ha. Fast den är ju också mammas hjärtebarn så han kanske inte blivit så glad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|