Full version: sjömansbiff
Gåsis
Jag tänkte laga sjömansbiff någon dag men jag har inte riktigt rätta knycken. Den blir aldrig riktigt så där god som jag tänkt mig. Har någon ett bra recept eller ett tips att komma med?

/Åsa
Castea
Den här varianten kör jag:

SJÖMANSBIFF, 4 pers

500 benfritt nötkött, skuret i 3 mm tjocka skivor
3 gula lökar
2 msk smör
2 dl vatten
12 potatisar
2 tsk salt
2 krm peppar
1 flaska (33 cl) mörkt lättöl
Persilja

Skala och skiva löken. Stek den i 0,5 msk smör på medelstark värme tills den får fin färg. Bryn köttet i resten av smöret. Ta upp det. Häll av fettet. Vispa ur pannan med hett vatten och ta vara på skyn.

Skala potatisen och skär den i skivor. Varva lök, kött och potatis i en gryta eller ugnsfast form. Börja och sluta med potatis. Krydda med salt och peppar mellan varven. Häll över skyn och ölet. Sjud under lock på svag värme i 45 min eller i 200° i ugnen lika länge.

Strö över klippt persilja och servera med inlagd gurka eller rödbetor.
solkatten
Här är en annan variant:

Matrosbiffar

1/2 kg malt rent nötkött
3/4 kg potatis
2 purjolökar
2 stora gula lökar
2 buljongtärningar
smör, salt, peppar och persilja

Forma små platta biffar av det malda köttet. Salta och peppra dem rätt så bra. Bryn dem i smöret. Potatisen, purjolöken och löken ansas och skivas. Varva dessa med biffarna i en gryta. Buljongtärningarna får smälta i en kopp varmt vatten och hälls över. Låt alltsammans puttra tills potatisen känns mjuk. Späd med kokande vatten om så behövs. Strö över hackad persilja vid serveringen.
netaave
Dansk sjömansbiff

400 gr färs av nöt, älg eller lamm
2 msk smör
1,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
äkta soya
3 gula lökar
4 morötter
8 potatisar
1 tsk oregano
1 köttbuljongtärning
5 dl vatten
persilja

Bryn färsen och rör den smulig.
Krydda med salt, peppar och soya.
Skala och skiva löken, morötterna och potatisen.
Varva med köttfärsen i en gryta, krydda mellan lagren.
Lös upp buljongen i kokande vatten och häll det i grytan.
Koka under lock på svag värme tills potatisen är mjuk, ca 20-25 min.
Klipp över persiljan.
ervera med inlagd gurka eller inlagda rödbetor samt en råkostsallad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon