Full version: Chilisorter?
Piccante
Jag är passionerad odlare av chili och div kryddväxter och tomater. Tyvärr tillåter inte min balkong och jättelilla uteplats att jag odlar hur mkt som helst så jag brukar satsa på några säkra sorter varje år som kan ge bra skörd på friland. Finns det några bra sorter som ni på forumet vill rekomendera? Jag tycker det är kul att prova någon ny sort varje år.

Hittills har jag mest odlat Czechoslavakian black, vilken har gett en bra skörd varje år men jag tycker den är på gränsen till att vara för mesig. Den funkar bra rå men styrkan avtar fort om man värmer den tycker jag. En annan sort som jag har haft stor nytta av är Omnicolor vilken jag använder i wokrätter mm. Tyvärr misslyckades jag med Yellow bumpy i somras, den kräver kanske mer värme för att blomma rikligt eller så hade jag dåliga frön?
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

För smak - jaa-a jag älskar Lemon Drop! Den kan hålals rättså halvkompakt, dne vill gärna bli stor :-) och frukterna är underbara.

Rocoto - men inget för den platsknapre ;-)

Jamaican bell är ljuvlig, den har många namn men inte alla är faktiskt samma, vissa är ju C annum, sedan finns det en med annat artursprung också. Den blir ganska så stor men ack så rikbärande! Och sådant samtalsämne med ;-)

En riktigt bra tidig chili med massor med frukter är 'Albansk' - den ger chilisar som ser ut som dem i affären, massor av dem och tidigt med. White cayenne har gett bra resultat hos mig också.

Jag har mina chilisar utomhus i ett soligt varmt hörn. Utom Habanerosorterna då......

Philippe Plönninge rekommenderar heatwave - den hittade jag hos en engelsk firma i fjol och skall testa med i år, plus skall testa hanses spaljeringsteknik för att få in dubbelt så mkt och få massor med frukter ändå ;-)) låter som en bra men lätt orimlig ekvation (haha)

Hälsar Ingrid
harald
ja, capsicum baccatum (som lemon drop tillhör) brukar vara väldigt goda.
har bara odlat två sorter själv än så länge, ají amarillo och dedo de moça (väldigt mild sort) (bild).
plantorna kan som sagt bli väldigt stora, de blir lätt över 1.5 meter höga. men det blir också mycket frukt på dem.

förra året odlade jag costeño amarillo, som jag tyckte mycket om.
lite annorlunda, för att vara en c. anuum. finhårig över hela plantan (förutom frukterna) och med väldigt utspärrade blommor som hänger rakt ner (bilder: -1- -2-). rikgivande.

chilhuacle negro provade jag också, men den verkar vara lite opålitlig.
den första frukten jag smakade var ganska mild, så jag fick en mindre chock, och väldigt ont, när jag smakade på en annan frukt (från en annan planta) och den var väldigt stark (nu har jag iaf sparat frön bara från den milda (det är det de ska vara))..
dessutom blev det inte många frukter på varje planta. och de har också ganska tjockt, hårt skal. annars var de väldigt goda (när man hade skalat dem). (bilder: -1- -2-)

jag har frön från dessa sorter om någon är intresserad.

/harald
noora
Jag är svag för olika chinense-sorter. Vanlig orange habanero är en klassiker som du måste prova om du inte redan har gjort det :-) Örtagårdens plantskola har en habanero dulce som inte är lika stark, om man föredrar det. Maraba (också en chinense) gjorde många små gula frukter, väldigt goda, lite varierande i styrka men oftast ganska starka. Alla tre sorterna blir ganska små och kompakta till växten.

Den "roligaste" jag hade förra säsongen var Korean hot (en annum). Frukterna växlade färg flera gånger, och den var rikbärande trots att plantorna blev lite misshandlade i början av sommaren. Även den var ganska liten till växten.
Kajsa
Här min uppstammade Jamaican bell, som gav mest frukt när den kom in i höst, den står ljust och jag har ännu små frukter som mognar, till grytor och pizzor, Chilin är vacker med sina klockformade röda frukter.
Det har inte varit krångligt övervintra den inne.

Jamaican bell, till vänster, fyra år tror jag.
Kommu
Vilken chilisort är enklast att sköta? Och kan man odla någon sort som krukväxt i fönstret?
KURT
CITAT (Kommu @ 20-01-2006, 13:17)
Vilken chilisort är enklast att sköta? Och kan man odla någon sort som krukväxt i fönstret?

Läs gärna Philippe Plöninges bok Chilipeppar
Kommu
Har inte lust att gå att köpa någon bok.
Om jag tar frön från sådan färsk chili man kan köpa i vilken matbutik som helst, går det att få dem att gro?
Gurkan
CITAT (Kommu @ 20-01-2006, 13:29)
Har inte lust att gå att köpa någon bok.
Om jag tar frön från sådan färsk chili man kan köpa i vilken matbutik som helst, går det att få dem att gro?

Ja.
Kommu
Förlåt om jag är frågvis. Men de är inte sterila då?
noora
CITAT (Kommu @ 20-01-2006, 13:17)

De flesta sorter som inte blir för stora kan man ha som krukväxt, bara man ger dem tillräckligt med ljus. Spinnkvalster och annan ohyra kan också vara aggressivare inomhus i den torrare luften.

Av de jag har odlat har Habanero varit väldigt lättskött och rikbärande. Den blev heller inte allt för stor, men det beror nog på krukstorlek och gödsling också.

Har du hittat den här sidan än? Där finns en massa information.
noora
CITAT (Kommu @ 20-01-2006, 14:11)
Förlåt om jag är frågvis. Men de är inte sterila då?

Det är många som har lyckats få dem att gro, så förmodligen inte wink.gif

Däremot är det inte helt säkert att man får exakt samma sorts frukt från fröet. Det beror på hur plantan är pollinerad, det kan ju ha blivit någon korsning.
Kommu
Tack för svaren noora! wub.gif

Huvudsaken är att jag KAN få någon slags frukt, jag ska nog ta och övningsköra till ICA!
Piccante
Tack för tipsen om odlingsvärda chilisorter. Det börjar bli hög tid att botanisera i årets frökataloger nu. Sedan har jag nog en hel del kvar men någon ny sort får det nog bli trots allt. Jag hade faktiskt jamaican bell i somras och som många har påpekat, den ser ju ganska kul ut när den sätter frukt med sina lustiga former.

Till kommu:
Även om du inte har lust att gå och köpa en bok så låna Plönninges bok på biblioteket. Det är nog i stort sett den enda boken på svenska som ger så mkt goda råd och tips om chiliodling. Jag läste den med stor behållning. Ett litet minus dock är att chilifantasten Plönninge rekomenderar en del sorter som är svåra att få tag på, åtminstone för vanliga hobbyodlare som bara kollar i bröderna nelsons katalog.

Visst kan man ta egna frön från chili som man köpt i affären. Men sällan vet man något om deras ursprung. Många odlade sorter är hybrider och då får i regel första generationen de egenskaper som man vill få fram genom korsningen men om man sår fröna så kan de i värsta fall vara sterila annars kan de gro. Men om de självpolinerar sedan och ger upphov till en 2a generation så blir de ofta inte lika föräldrarna.

Jag sparade frön från en planta som jag köpte på plantskola, en Apache F1 (F1 betyder hybrid) och frukterna fick alla möjliga konstiga utseenden=) Jag upplevde dessutom att smaken blev starkare. Så det kan bli spännande resultat när man experimenterar med okända frön.
mkall
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 12-01-2006, 08:05)
Hej hopp,

För smak - jaa-a jag älskar Lemon Drop! Den kan hålals rättså halvkompakt, dne vill gärna bli stor :-) och frukterna är underbara.

Rocoto - men inget för den platsknapre ;-)

Jamaican bell är ljuvlig, den har många namn men inte alla är faktiskt samma, vissa är ju C annum, sedan finns det en med annat artursprung också. Den blir ganska så stor men ack så rikbärande! Och sådant samtalsämne med ;-)

En riktigt bra tidig chili med massor med frukter är 'Albansk' - den ger chilisar som ser ut som dem i affären, massor av dem och tidigt med. White cayenne har gett bra resultat hos mig också.

Jag har mina chilisar utomhus i ett soligt varmt hörn. Utom Habanerosorterna då......

Philippe Plönninge rekommenderar heatwave - den hittade jag hos en engelsk firma i fjol och skall testa med i år, plus skall testa hanses spaljeringsteknik för att få in dubbelt så mkt och få massor med frukter ändå ;-)) låter som en bra men lätt orimlig ekvation (haha)

Hälsar Ingrid

Har tittat efter albansk och Lemon drop, vet nån var man kan hitta dom, örtagården har en "Lemon hot" Är det samma variant? Kan det finnas nåt annat namn för "Albansk"?

Mvh Mattias
Gurkan
Rockdala har frön till Lemon Drop och massa andra roliga och snygga varianter. Sök på art.nr 0284.

Den Albanska vet jag inget om.
Piccante
Lemondrop har jag hittat oxå, men den albanska chilin är en gåta? Örtagården har en östeuropeisk sort som heter rumänsk chili och Runåbergs fröer har sorten Sarit gat som kommer från Kosovo men närmare Albanien än så har jag inte hittat någon sort. Jag blev lite nyfiken på den när jag läste i tråden så nu retar det mig lite att man inte kan hitta albansk peppar. Med tanke på att europas fattigaste land har rätt bistert klimat i bergen och de har säkert inte råd med växthus, så en albansk chili skulle vara perfekt på friland även i Sverige.
Gurkan
Vem var det som pratade om/hade den Albanska ? Kanske kan du PM'a och köpa/tigga några frön eller få tips om var dom går att beställa.

Jag gillar din slutledningsförmåga för övrigt, ang. den Albanska peppar ... rolleyes.gif kanske har du rätt. Fast Albanien ligger bra mycket längre söderut än Sverige så dom har en annan solhöjd oavsett om det är kallt och bistert ... å andra sidan har vi fler dagsljustimmar under sommaren.

*kollar kartboken*

Tirana ligger på samma höjd som Madrid, 41:sta breddgraden, Skåne 56/57:e som jmf..
Piccante
CITAT
Jag gillar din slutledningsförmåga för övrigt, ang. den Albanska peppar ...  kanske har du rätt. Fast Albanien ligger bra mycket längre söderut än Sverige så dom har en annan solhöjd oavsett om det är kallt och bistert ... å andra sidan har vi fler dagsljustimmar under sommaren.

Ärligt talat jag vet inte? Men de bilder jag har sett från Albanien har gett intrycket av att det är höga berg och djupa dalar och en del snö. Stora delar av landet har nog höglandsklimat. Jag drog en paralell med vindruvor och tomater. Det är ju populärt att köpa baltiska och ryska druvor och odla på friland för de klarar vårat klimat bättre. Likaså har jag hört att den tjeckiska tomaten stupice ska vara väldigt tålig. Så östeuropeisk chili måste vara perfekt, speciellt för de som odlar i krukor på balkonger och uteplatser. Jag tror mer på en albansk än en nyimporterad sort från karibien.
Gurkan
Jag förstår hur du tänker men Albanien ligger ändå SÖDER om Frankrike t.ex. så klimatet och solstyrkan är annorlunda även om dom har kallt emellanåt. Men jag tvivlar inte alls på att sorten skulle funka bra här.

De karribiska/tropiska sorterna trivs bäst i växthus här så du har helt rätt.

Jag har frön till den Rumänska, vill du prova så skicka ett PM så kan du få några.
rosita
CITAT (Kommu @ 20-01-2006, 13:29)

Förra året tog jag frön från en köpechili från ICA-butiken, men de frukterna hade ingen hetta utan de smakade som paprika! mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Angående den Albanska chilin: Det fanns med en sådan påse bland provfröerna jag fick från Runåbergs häromdagen så ev. kan det ju hända att den kommer in i deras sortiment såsmåningom (det beror kanske på vad vi provodlare anser om sorten).
chilihead
CITAT (Leocarpus @ 05-02-2006, 13:00)
de har säkert inte råd med växthus, så en albansk chili skulle vara perfekt på friland även i Sverige.

hahaha! lätt det roligaste jag läst på länge! biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif tongue.gif rolleyes.gif
Svante, zon 1
CITAT (Leocarpus @ 05-02-2006, 13:00)
Runåbergs fröer har sorten Sarit gat som kommer från Kosovo

Den sorten köpte jag i år och jag skall testa den både på friland och i kruka. Jag tänkte så nu i helgen, sedan får det väl bli rapport framåt sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon