|
Full version: Förkultivering
Ja, så är det Har aldrig sysslat med förkultivering och nu har jag beställt frön. Jag kan ingenting så berätta allt ni vet, och allt som kan vara bra att tänka på. Hur gör man helt enkelt ...
På AoT forum finns det en rubrik som heter trädgårdslistor. Klicka där och välj sådd och förökning. Länk.Annars tar man lite jord och petar ned fröerna så djupt som står på påsen. Försök gärna hitta ungefärlig tid från sådd till utplantering. Leta på nätet. Sätt om i vanlig jord när plantorna är hanterbara. Gärna lite extraljus och lite svalare än i ett vanligt rum. Låt dom vänja sig vid att vara ute när frostrisken är över, dom är känsliga för sol när dom är inneplantor. Snart får du fler svar. Men vi vill veta vad du ska så! /Åsa
lyckero
11-01-2006, 20:01
Vänta du bara, snart kommer du att vara lika fast i sådderna som vi andra. En viktig sak är att inte låta sådderna torka ut, men de får heller inte vara för blöta. Om du så i sålådor med lock på, brukar det bli för blött med bevattningsmatta under krukorna, men när locket åker av kan det vara en bra hjälp för att hålla plantorna lagom fuktiga. Lycka till, och skriv gärna vad du tänkt så för något. mvh Lyckero
CITAT (lyckero @ 11-01-2006, 20:01) Lycka till, och skriv gärna vad du tänkt så för något. mvh Lyckero Detta har jag beställt. OBS! Helt i blindo, bara beställt sånt som jag tycker är vackert. Akleja - William Guinness Atlasblomma - Rembrandt Taklök Dockkrage Sommarvinda Rosenskära Silvermartorn - Miss Wilmots Ghost Trumpetblomma - Kew Blue
Det klart man ska beställa sånt man tycker är vackert  Kul att du hittat både perenner och ettåringar. Du kommer snart hitta mer du inte kan leva utan /Åsa
kerstin z5-6
11-01-2006, 21:16
De där är jättefina och bra blommor /växter att börja med-jag tycker du ska fråga här om det är nåt du undrar över -vi är många som svarar Du ska använda såjord -och till ettåringarna bör du ha koll på utvecklingstid så du inte sår dem för tidigt Ett ljusrör gör stooor skillnad i lyckanderesultat ... ha roligt Ska du göra en taklöksorm ? K
Alpiner i Halmstad
11-01-2006, 22:03
Vi som sår har alltid något på gång. Här kommer några bilder och kommentarer om hur vi förökar spännade arter. Osorterade bilder om förökning.Under höst och vinter planerar vi att så ca. 200 olika perenner. M.v.h. Bernt
Akleja kan du vänta med att så på plats utomhus när frostrisken är över, då har du mindre att oroa dig för och mer plats till fler fröer som säkert kommer till!
Tack för alla tips Den där taklöksormen var ju döläcker Jag kanske får återkomma med mer frågor när fröerna har kommit och jag ska försöka mig på det hela i praktiken också.
Det är lätt att fastna i frösådds-träsket! Jag sådde fröer för första gången förra våren och efter det har det bara kliat i fingrarna att få sätta igång igen! Silvermartornen har jag också beställt i år. Dockkrage och Akleja sådde jag förra våren och de gick jättebra. Aklejan hade jag i kylskåpet några veckor men jag är osäker på om det är alla sorter som ska kylas eller bara vissa.
pisanggoreng
12-01-2006, 09:55
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-01-2006, 21:16) K  Det här är en av mina favoriter!
kerstin z5-6
12-01-2006, 13:23
Akleja - William Guinness kyl i kylskåp eller ställ ut övriga är varmgroende
Atlasblomma - Rembrandt Taklök-tar lite tid på sej kan sås feb mars inne under ljus Dockkrage Sommarvinda Rosenskära Silvermartorn - Miss Wilmots Ghost Trumpetblomma - Kew Blue
Jag klarar fortfarande efter mer än 7 års sådder av hundratals perenner -inte att så dem på friland -det är lätt att rensa bort de små -och jag har noll koll .. Därför rek jag att så i såbyttor -lämna ute eller ta in o driva efter möjlighet och tillgång till lysrör -, växthus eller kallbänk
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-01-2006, 13:23) Akleja - William Guinness kyl i kylskåp eller ställ ut Ops. Det var nåt nytt. Ska jag alltså ställa in krukan med jord och frön i kylen?
kerstin z5-6
12-01-2006, 15:49
jajamän  men det fungerar lika bra att ställa dem ute på skyddad plats för katter , kråkor och annat Har du snö -gräv ner sådden Plastpåse runt håller fukten till dess du tar in) alt -det tinat ute o du får börja passa den med vatten Så iadg -låt sådden stå till i morgon och suga lite vatten -stält ut eller in i kyl Om du väljer kylskåpet -märk sådden så ingen tror det är mat 5-6v ska den stå kallt
Elisabeth P
13-01-2006, 13:40
Hej! Måste ju bara haka på här. Mina fröer kom idag  . Det är första gången jag ska våga mig på att fröså inne (ialla fall perenner) Tycker det låter lite småskumt, men antar att mitt nyisolerade garage med en temp på ca 5-10 grader är en bra plats. Hur vet jag vilka som ska stå kallt och hur länge?
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2006, 14:19
CITAT (Lisa:) @ 13-01-2006, 13:40) Hej! Måste ju bara haka på här. Mina fröer kom idag  . Det är första gången jag ska våga mig på att fröså inne (ialla fall perenner) Tycker det låter lite småskumt, men antar att mitt nyisolerade garage med en temp på ca 5-10 grader är en bra plats. Hur vet jag vilka som ska stå kallt och hur länge? I Tom Clothiers databas över perennasådd så kan man hitta en hel del info ifall man vet det vetenskapliga namnet på växten. http://tomclothier.hort.net/page02.html
kerstin z5-6
13-01-2006, 15:19
5-10 plus är lite lågt -men har du ljustillskott blir det varmare under lysrören - Observera att de varmgroende ska gro inne först i rumstemp -för att sen ställas svalare Vad ska du så för sorter ?
Elisabeth P
13-01-2006, 15:29
Tack Åsa, där hittade jag en hel del bra att veta.
På sommarblommorna står det att man kan förkultivera men även direktså. Hur brukar ni göra? Är det ändast för tidig blommning man förkultiverar eller är det lättare att det tar sig....?
Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2006, 15:36
Om det är sommarblommor som alltid verkar lyckas vid direktsådd ex. ringblommor, vallmo, gurkört, lejongap, krasse och liknande så brukar jag direktså det spar både plats(inomhus) och arbete. Visst har man bra odlingsmöjligheter + plats inomhus så får man ju något tidigare blomning men många sommarblommor börjar blomma hyfsat snabbt även vid direktsådd.
Elisabeth P
13-01-2006, 15:48
Hej De fröer jag köpt är. Brokkrage Eastern star Rosenskära Candy Stripe Rosenskära Double Click Nattljus Sunset Boulevard Kokardblomster Burgundy Ängssalvia Rose Rahpsody Slingerhjärta Jag har ingen aning om det är lätta eller svåra sorter, men jag föll för dem När jag pratade om garaget som ett lämpligt ställe tänkte jag mest på de som behöver stå kallt ett tag. När jag nu läst lite mer inser jag att det nog endast är slingerhjärtat som behöver stå kallt. Vad tror ni? Lisa
kerstin z5-6
13-01-2006, 16:36
När vi pratar om frösådder som ska KYLAS  handlar det om minusgrader eller växlande 0+4 -4 -alltså den temp som det är under snön .. eller vid husvägg med en granruska över om man saknar snö Grobarheten hos vissa kommer endast igång om man gör så med sådden -ute 5-6 v eller mer -sen förkultivera om man vill Nyuppkommna groddar kan stå svalt -+10 och över för att bli knubbiga och fina Detta gäller de flesta -i + 10 står de still -ökar tempen något växer de bra, -ideal för de flesta är + 14 -16 grader ev varmare under dagtid De fröer du har gror alla varmt -slingerhjärtat- om det är Dicentra scandens? kan gro varmt -men händer inget på ett par veckor kan du pröva att kyla den ute för att få igång tillväxten
Elisabeth P
13-01-2006, 17:10
Tusen tack, det är kanonhjälp jag får av allihop.
Provade förra säsongen md anemon Anabelle och brudslöja snowflake, men fick aldrig någon fart på dem. Skulle de möjligen kylas? eller är de bara svåra?
Lisa
Elisabeth P
13-01-2006, 17:22
Hej igen!
Är det dags att börja så mina små frön nu, eller är det för tidigt? Vilka jag har ser ni ovan pluss att jag har kvar av de som jag inte fick att ta sig förra året. (anemon och brudslöja) Brudslöjan blev grönt, men alldrig några blommor- kanske de kommer i år?.
Lisa
Åsa, mälardalen zon 2
13-01-2006, 18:49
Brudslöjan (perenn) är mycket klen första året och som många perenner blommar de inte första året, andra året kan man få en klen blomning men sen blir de stora vita moln, detta är normalt.
Rosenskära har jag odlat. Den brukar gå bra att direktså i april-maj men blomningen är ganska sen så vill man ha tidigare blomning kan man förkultivera med början i mars. Ev. kan man ju göra både och det brukar ju vara ganska mycket fröer i många blompåsar.
kerstin z5-6
13-01-2006, 19:08
ja, än är det lite tidigt för sommarblommor ,vänta ett tag som Åsa föreslår
Angående Meconopsis Beticifolia: Ska man ställa ut i snön/in i kylskåpet direkt efter att man har sått? Förra året stod det på påsen att man skulle göra det efter 4 veckor har jag för mig men på påsen jag har nu står det direkt.
När de har grott, ska de stå i ca +10 grader då? Jag tror att de kan ha stått för varmt förra året och att det var det som gjorde att de inte utvecklades.
kerstin z5-6
14-01-2006, 14:48
Det säkraste o lättaste sättet är att låta dem stå i kyl med plast på -när du ser att groning startat -sätter du dem i mycket sval temp -+ 10-13 är bra skola om snabbt när alla grott Rötterna utvecklas dåligt i värme och de får fallandesjuka o dör Ja -de gror i kylen  De ska in dit direkt efter sådd
Jag fick frön till Bergenia Cordifolia och jag undrar om det stod fel odlingsanvisning på påsen! Det stod att fröna ska stratifieras, läggas i blöt jord i en plastpåse, först i rumstemp och sen i kylskåp, innan de sås. På Impectas hemsida står det inte den odlingsanvisningen. Men det kanske inte gör nåt om man gör så i vart fall?
kerstin z5-6
16-01-2006, 18:48
Mörkt -sådden ska täckas och varmt + 20 -kan gro oregelbundet under 3-8v
Först då om de inte tagit fart efter ett par v föreslår jag kylen ..
Helen i Piteå Zon 5
16-01-2006, 18:54
Jo, det gror ojämt och tar låååång tid innan man kan skola om. Då det väl är gjort går det sakta men säkert framåt, plantorna går att plantera ut på sensommaren. / Helen Ange en titel på hemsidan
Ok. Då måste det ha stått fel på påsen! En annan fråga, de perenner som ska ställas ut efter sådd, är kylskåpet lika bra eller ska de helst ut? Och det är inte meningen att de ska gro ute va, utan man tar in dem och gror under lysrör...te.x Hosta?
Helen i Piteå Zon 5
16-01-2006, 19:00
Frön från Hosta är varmgroende så dom ska du inte ställa ut. Dom vill gärna ha varmt +22gr och fuktigt. Kylskåpet fungerar lika bra som att ställa ut under snön, men det tar ju plats  Alla frön som man ställer ut kan även gro ute, i så fall gror det då det blir varmt nog ute i maj, juni. Jag har massor av frön som får gro ute under våren, rymmer inte allt inne. /Helen
Om jag får låna tråden lite...
Skall några av dessa frön kylbehandlas, dvs åka ut en vända.
fackelranka tresco Skogssalvia blue wueen Indiankrasse gleaming mahogany Temynta panorama Akleja william guiness Coloradokleja Nattljus Sunset boulevard Axnepeta pink cat Ängssalvia Rose Rapsody Violkungsljus
Annars had jag tänkt att sätta dom i vanliga balkonlådor med lite jord i ... i det stora sovrummet vid västerfönstret ( +15 till + 17,5 ) tja, utom en dag i månaden eller två då det är +22 . Är det vettigt ?
Mvh/Martin
Helen i Piteå Zon 5
17-01-2006, 13:11
Jag skulle nog sätta ut Aquilegiorna en sväng, resten kan du förgro inne om du vill  Men jag tror att du har lite för kallt i sovrummet, de flesta sorterna vill ha runt 20gr. Men det är ju bara att pröva, gror det inte så får du väl skruva upp värmen lite Du frösår väl i såjord eller hur? När plantorna har växt till sig får du skola om i blomjord. / Helen
Helen, tack svaret. Såjord såklart  Sedan kan jag flytta lådorna till köket- varmare där ! Då får akvilejorna ett par veckor utomhus.
kerstin z5-6
17-01-2006, 16:37
Ett litet tillägg: vissa växter fa. ur Aconitum -stormhatts släket behöver lite kallare-4..och gärna svängande temp -dit hör även en del Penstemon sorter -då är ute att föredra mot kylskåpet
Lämnar man sådder ute till vår, bör det vara snabbväxande sorter som hinner bli nåt innan hösten om man bort långt norrut
Nu har jag köpt ett miniväxthus och små torvkrukor.  Något mer jag behöver tänka på? Ska det vattnas ofta t.ex.? Tack på förhand
kerstin z5-6
20-01-2006, 10:04
Vattning är en historia för sig -som det inte går att ge generella råd om Men i ett miniväxthus med torvkrukor -torkar det inte i första taget -de flesta sådder drunknar , om de dör- inte tvärtom Använd fingret o känn efter... vattna med petflaska med hål i korken Och sätt något emmellan lock o kant så du kan lufta ofta o länge särskilt när de grott
Tack Kerstin Får väl använda mig av dom små ventilerna på locket också.
Jag brukar inte behöva vattna mina sådder alls innan de har grott och vuxit en bit, inte när de sitter i miniväxthus. Jag brukar lägga locket på, men lämna en liten springa. Ventiler i locket är säkert jättebra, lämna dem öppna till att börja med tycker jag. Blomspruta är också bra att vattna med.
Hur är det med Astilbe, är de också varmgroende eller ska de in i kylen?
Helen i Piteå Zon 5
21-01-2006, 21:06
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 21-01-2006, 19:36) Hur är det med Astilbe, är de också varmgroende eller ska de in i kylen?  De flesta Astilbe är varmgroende och fröna ska inte täckas med jord. / Helen
Jag mailade Impecta och frågade om det var feltryck på påsen angående odlingsanvisningen och det var det. Jag har fått en ny påse Hjärtbergenia nu!
Jag har också det där växthuset och tycker att det är bra, men...jag vet inte varför, men mina torvkrukor torkar alltid..om dom inte möglar förstås...jag vet inte vad jag gör för fel, jag försöker alltid kolla vattningen och luftning. Nu undrar jag om det bara är jag som har det här problemet och om det kanske finns något trixs...
CITAT (lissa @ 26-01-2006, 23:06) Jag har också det där växthuset och tycker att det är bra, men...jag vet inte varför, men mina torvkrukor torkar alltid..om dom inte möglar förstås...jag vet inte vad jag gör för fel, jag försöker alltid kolla vattningen och luftning. Nu undrar jag om det bara är jag som har det här problemet och om det kanske finns något trixs...  Jag har ju haft mitt så kort tid, så jag vet ju egentligen inte. Kan det vara så att det är bättre/sämre kvalité på krukorna? Någon som vet?
kerstin z5-6
27-01-2006, 09:49
torvkrukor  gillar jag inte -svårt att få det att växa bra i dem -små plastbyttor är mkt lättare att odla i
Jag använder inte torvkrukor, däremot "torv-briketter" som expanderar till cylindriska torvpluppar (som små krukor) när man häller vatten på dem. Jag har dem i minidrivhus, där jag gläntar på locket halva dygnet och låter locket vara på andra halvan av dygnet. På så vis får jag luftväxling och undviker mögel samtidigt som fukten behålls någorlunda.
Man kanske ska blöta ner torvkrukorna ordentligt före sådden? Annars kan jag tänka mig att de drar fukten ur jorden.
Lady Hamilton
27-01-2006, 10:54
 Jag lyckas inte heller med torv-krukor. Det blir som ni andra säger antingen torkar det ut eller då möglar/ruttnar det. Jag använder uteslutande plastkrukor eller plugg-brätten vid sådd (Torv-bricketter använder jag endast till sådd av Dockkrage -för de är så svåra att skola om)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|