|
Full version: Leca i botten?
Kan man ha leca-kulor i botten istället för att ställa ner växten i en såndär plastkruka med hål i först? Jag förklarar dåligt, så jag gjorde en bild. Hoppas ni förstår hur jag menar. Det är inte hål i botten på krukan som jag tänkt använda, så jag undrar om detta funkar? Det kanske rentav är en beprövad metod... Ska erkänna att jag inte är nåt proffs när det kommer till växter. Om det går alldeles utmärkt - hur tjock lager med leca ska det vara? Växten i fråga är en kaktus. En vanlig lång, smal och taggig sådan på ungefär 45cm. Krukan är ca 15 cm i diameter högst upp, ca 10cm i diameter i botten och ungefär 20cm hög. Hjälp!
det går, men risken för övervattning är stor ca tre-fyra cm måste du ha minst. välkommen hit till odla
Jonte_rm
11-01-2006, 19:09
Jag har massor med krukor utan hål i botten och då kör jag lite lekakulor i botten istället ... Risken är som sagt större för dränkta rötter men om man har lite koll och använder huvudet så ska allt gå bra  Det går ju att känna med fingret om jorden är blöt eller inte.. mvh // johannes
Dränkta rötter låter otrevligt. Är det ajöss med växten då, eller finns det chans till räddning?
Jonte_rm
11-01-2006, 19:14
Om rötterna står i vatten så är det stor risk att dom ruttnar...Olika växter klarar olika mycket..
mvh // Johannes
gäller det en kaktus är det kört, så vattna mycket sparsamt. andra växter kan klara det något sånär
Har haft denna kaktusen i runt 10 år, så jag vet inte riktigt om jag vågar chansa... Kanske ska införskaffa en plastkruka att ställa ner den i först trots allt.
CITAT (Holio @ 11-01-2006, 19:32) Har haft denna kaktusen i runt 10 år, så jag vet inte riktigt om jag vågar chansa... Kanske ska införskaffa en plastkruka att ställa ner den i först trots allt. det är det säkraste, eller ännu hellre en lerkruka
Alexander-VG-zon3
11-01-2006, 19:51
jag har en del växter utanhål med leca i botten fast man måste se upp med vatten .sen med utterkruka är jag anti mot det har alldrig hjaft ytterkruka
Alexander-VG-zon3
11-01-2006, 19:52
eller kan du ju görta egna hål i botten om du har lerkruka
Ett dräneringshål är att föredra, skaffa en lerkruka med det eller borra som föregående talare sade, det är väldigt enkelt, ställ krukan med botten upp, blöt kruka rikligt med vatten, sätt lite tejp på utsidan och insidan och dra igång borrmaskinen! Det kan ta ett tag att komma igenom och borret kan bli ganska varmt, så ta det lugnt!
niklaswik
12-01-2006, 11:25
Ja, utan hål i botten skulle jag då aldrig våga ha en kaktus, speciellt inte en som är över 10 år gammal... Ungefär som att skicka en kompis nerför ett bungyrep som du har skurit lite i, det kan gå eller så går det inte alls.
Köpte en plastkruka med hål i botten. Skar av botten och lade den (botten) upp&ner i lerkrukan. Se bild.  Hoppas det blir bra...
kellysblues
14-01-2006, 00:59
Fast har du inte hål i ytterkrukan kommer vatten ändå att samlas nedtill om du övervattnar. Ingen större skilland mot att ha lecakulor i botten, skulle jag tro. Själv har jag i stort sett alla mina växter i krukor utan dräneringshål (undantaget de som står ute, ifall det regnar och så...) och med leca i botten. Min äldsta växt är en euphorbia trigona som är tjugo år gammal och runt 170 cm hög (bilen är på en av skotten jag tagit från den). Den har inte bott i kruka med dräneringshål någonsin, vad jag minns. Bara se till att jorden är torr innan du vattnar igen så är det nog lugnt. Suckulenter och kaktusar överlag klarar sig inte, som många tror, utan vatten och att gå och hälla på bara lite och ofta är heller ingen bra idé. Vattna dem ganska rejält (men inte så det står vatten kvar, alltså) men låt jorden torka ordentligt mellan varje gång.
Alexander-VG-zon3
14-01-2006, 01:13
dom klara sig utan vatten under en långtid men mår bättre av att man vattnra dom under sommaren å våren .typ det är det som det är med många växter typ skillanden är (klarar av ) (och trivs i) typ många växter klara av eller övelever stark sol,frost,torka,torrluft men trivs i fukt i luften,regelbunden vattning,vandarde skugga,10c typ
kellysblues
14-01-2006, 01:29
Mnja, fast jag sa ju "klarar sig inte", sa inget om tidsperspektivet.  Skämt åsido, du har nog rätt, flaxss, men för mig är klara sig = trivas. Mår växterna bra, mår jag bra. Det jag menade var att man hör så ofta att suckulenter och kaktusar inte behöver vatten. De står ju kvar ett tag men torkar till slut ut. Eller så hör man att de ska ha lite vatten, vilket många tror betyder några droppar varannan dag. Då hålls ju jorden fuktig hela tiden och visst växer de, men de riskarar att växa ihjäl sig till slut. Har själv provat bägge delar, tog ett par år och några plantor att komma underfund med.  Men är din tio år gammal, Holio, så mår den ju säkert alldeles utmärkt, förstås!
Alexander-VG-zon3
14-01-2006, 13:38
aqualis
17-01-2006, 21:03
Hej
Kanske går det ändå att göra hål i krukan och sätta den i en likadan kruka utan hål? Då får du ju båda funktionerna samtidigt. Lite leca mellan krukorna gör att lite överfyllning inte skadar, och gör det lätt att sära dem för att kolla om man tror att vattnet blivit stående.
Sven.
aliquis
11-07-2011, 03:09
CITAT (Holio @ 12-01-2006, 19:11)  Köpte en plastkruka med hål i botten. Skar av botten och lade den (botten) upp&ner i lerkrukan. Se bild.  Hoppas det blir bra...  Jag är lite sent ute nu och jag har precis fixat en stor kruka med leca och utan innerkruka, dvs utan hål. Meeen det var ju inte det jag tänkte säga utan att det där nog blir ungefär samma sak ja. Du ser ju inte hur mycket vatten du har i början och det blir ju en vattenreservoar där, som kanske når upp i jorden och till rötterna eller inte  Nu blir det ju kanske trångt med tanke på måtten men du kunde ju köpt en terracottakruka som passade och sätta växten i den och sedan i din andra finare kruka. Tycker du att den hamnar för långt ner kan du ju alltid slänga i lite lecakulor i din ytterkruka för att på det sättet få upp innerkrukan lite. Blir det ont om plats löser du det ju lätt med en plastinnerkruka istället som ju inte tar upp många millimeters tjocklek alls. Lycka till
aliquis
11-07-2011, 03:09
CITAT (Holio @ 12-01-2006, 19:11)  Köpte en plastkruka med hål i botten. Skar av botten och lade den (botten) upp&ner i lerkrukan. Se bild.  Hoppas det blir bra...  Jag är lite sent ute nu och jag har precis fixat en stor kruka med leca och utan innerkruka, dvs utan hål. Meeen det var ju inte det jag tänkte säga utan att det där nog blir ungefär samma sak ja. Du ser ju inte hur mycket vatten du har i början och det blir ju en vattenreservoar där, som kanske når upp i jorden och till rötterna eller inte  Nu blir det ju kanske trångt med tanke på måtten men du kunde ju köpt en terracottakruka som passade och sätta växten i den och sedan i din andra finare kruka. Tycker du att den hamnar för långt ner kan du ju alltid slänga i lite lecakulor i din ytterkruka för att på det sättet få upp innerkrukan lite. Blir det ont om plats löser du det ju lätt med en plastinnerkruka istället som ju inte tar upp många millimeters tjocklek alls. Lycka till  CITAT (aqualis @ 17-01-2006, 22:03)  Hej
Kanske går det ändå att göra hål i krukan och sätta den i en likadan kruka utan hål? Då får du ju båda funktionerna samtidigt. Lite leca mellan krukorna gör att lite överfyllning inte skadar, och gör det lätt att sära dem för att kolla om man tror att vattnet blivit stående.
Sven. lol @ nicken
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|