woodcreature
11-01-2006, 20:57
hej
skulle vilja ha förslag på buskar som jag kan dölja komposten med
det är ett väldigt torrt läge men också blåsigt
vill inte ha nån Pottentilla eller Spirea
Lene i Fredrikstad (Norge)
12-01-2006, 00:23
Amelanchier spicata eller en annen amelanchier kan være ok foran en kompost for å dølja den. De tåler vind svært godt. blomster vår, Spiselige bær på høsten. A. spicata vokser smalt oppover, så den tar ikke mye plass. Men røttene kan jo gå inn i komposten.
Jeg selv har jordskokk inntil komposten, de døljer komposten på sommeren. Det blir som en perenn.
woodcreature
12-01-2006, 09:40
tack för förslaget men jag tror det blir lite för stort:(...det ska hålla sig ungefär på 1,5m
Jaha, men avenbok då? Kan hållas väldigt smal och så hög man önskar genom klippning.
woodcreature
12-01-2006, 09:52
blir mer underhåll...vill hålla det något så när underhållsfritt
Hmmm... en rad väldigt smala enar eller cypresser, då?
woodcreature
12-01-2006, 10:09
o va jag känner mig kräsen just nu

...tror inte det kommer passa
den ursprungliga ideen var att ha armeringsjärns som jag jag nejat ihop
med klätterväxter...tyvärr så var blåregnet som jag satt där från början inte så samarbetsvillig...och inte heller klätterhortensian...finns där nån annan klätterväxt som växer snabbt men inte så lavinartat som bokharabinda?
Big Gardener
12-01-2006, 10:32
Blåsigt och torrt sade du...Någon typ av blomsterkaprifol, Lonicera x heckrottii skulle kunna gå, men någon typ av vild kaprilfol, Lonicera periclymenum är naturligtvis bättre. Många kaprifoler klarar faktiskt av ganska torra lägen.
Sen finns det ju tåliga sorter av Clematis som fungerar bra där också t.ex. alpclematis, Clematis alpina eller gullclematis, Clematis tangutica.
Andra alternativ vid det läget är att ha "ettåringar" där. Solrosor kan du få upp till en snygg "häck" eller åtminstonde avgränsare på ett år, men det förutsätter att du antingen sår eller planterar den där år efter år. Inget stort jobb i.o.f.
Vill inte klippa häck eller ha för högt friväxande så är ställning med klätterväxter den bästa lösningen tror jag.
woodcreature
12-01-2006, 10:49
ja Både Lonicera o C. alpina låter bra faktiskt
men kan Loniceran bli tät o fin?..
den erfarenheten jag har av Lonicera är att dem är glesa ..har jag fel??
annars vet jag att den klarar torka ...finns vilt här omkring nämligen:)
Big Gardener
12-01-2006, 11:26
Det är klart att man kan pincera den lite så att den inte bara växer uppåt hela tiden, men är det inte för skuggit bryter den ganska bra. Sen behöver man ju inte bara ha en planta...
Rosenvial ("perenn luktärt") är en trevlig klätterväxt som jag tycker växer alldeles "lagom" mycket. Den vissnar dock ner över vintern, så om man vill att det ska täcka på vintern och våren också får man nog välja något annat.
woodcreature
12-01-2006, 21:41
tackar för tipsen.
får se vad det blir ..får grubbla ett tag på det:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.