Jag blir lite konfunderad! Har tre utetermometrar: en "vanlig manuell fönstertermometer" och två digitala. Dom visar alla olika temperatur.
Den vanliga visar i kväll +1, den ena digitala +3 och den andra digitala +5
Det är ju ganska stora skillnader.
Finns det någon kod eller int. märkning på termometrar som visar att dom är kalibrerade och garanterat visar rätt temperatur?
Jag tänker också på värmefläkten som jag ska ha i växthuset under våren. Det har ju ganska stor betydele, om den är inställd på att gå igång vid en viss temperatur. Visar den fel kan det betyda död eller överlevnad för många växter!
gammelnalle
11-01-2006, 21:52
Sitter "mätproben" på EXAKT samma ställe??
För att bättre testa termometrar med "probe" kan man linda in dem TILLSAMMANS i en trasa (or what ever) SÅ MAN MÄTER exakt PÅ SAMMA STÄLLE. Tål de väta kan man ha ett vattenbad för att kolla kalibreringen.
Att inte mäta på exakt samma ställe vid samma tidpunkt KAN vara olämpligt. Bara någon dm skillnad KAN betyda grader fel... speciellt i luft, där drag och reflektioner kan störa mätningen.
Men inte tror jag att dina växter DÖR av någon grads skillnad... ???? Inte är naturen så EXAKT....
Och termometrar för hushållsbehov har KNAPPAST någon kalibrering som kallas duga!!
Laboratorietermometrar, då snackar vi kalibrering.... ´Då skall de kalibreras rätt ofta av ett lab som är SP-godkänt och ofta en gång per år. (Beroende på VAR och hur den används)
b
edit: en värmefläkt kan INTE reglera på någon grad när..... Vanliga fläktar har en "bimetalltermostat" som reagerar på ca +/- 4 grader..... och ett så pass stort utrymme som ett växthus har olika termo-zooner.
b
Ska nog testa det där med "mätning i trasa", intressant!!!
Men, vad ska man lita på? En av de digitala termometrarna har sin "mätare" upphängd på den vanliga termometern (som sitter ca 2- 3 cm utanför fönsterrutan) men visar nu en skillnad på 4 grader.
Vad jag tänkte var att om jag ställer in värmefläkten att gå igång vid ca. +1 grad och den visar fel på +/- 5 grader kan en natt med minusgrader ta kål på små plantor. Som "plantmorsa" kanske man är lite fööööör mycket hönsmamma?
netaave
11-01-2006, 22:37
Mina digitala visar också olika, men de sitter på varsin sida om huset.
Anki på Öland
11-01-2006, 23:22
Jag har också 3 termometrar. Tyckte den första jag hade visade så himla kallt så jag köpte en till som sitter bredvid. Sen fick jag en digital som inte sitter på samma ställe. När digitalen visat på 0 gradigt visar den ena av de vanliga -3 och den kallaste på -7. Det är ganska stor skillnad så vilken skall jag klä mig efter.........
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.