Lars-Olof Arvids
"Snökaos vållar stora problem för äldre. Strax innan nyår kom det värsta snöfallet sedan 1995". Så skriver vår lokaltidning idag och fortsätter med hur dåligt snöröjningen fungerar. Och visst var det mycket snö som kom - hela 10 cm! ohmy.gif Felix matte, är du imponerad?

Olle
Betty
10 centimeter, jisses! laugh.gif rolleyes.gif
Vi fick mer än en halvmeter snö på julafton (tror Piteå fick närmare metern) och det enda lokalpressen skrev om var att kommunens budget för snöröjningen tyvärr skulle komma att överskridas i år igen. tongue.gif
De enda tillfällena som lokalpressen här skriver om snökaos är när de rapporterar om vinterväder i sydsverige...
Rossi
Men var är det som det bara har kommit 10 cm snö? Jag menar t.o.m. jag här nere i Skåne blev ju nästan insnöad ett par dagar efter jul. Vi hade faktiskt rejält snökaos här på sina ställen. Och vi fick betydligt mer än 10 cm! smile.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 09:00)
Men var är det som det bara har kommit 10 cm snö?

Det var i Stenungsund i Bohuslän, inklusive högre belägna delar av kommunen som hemma hos mig. Nu har dock all snön regnat bort.

Olle
Magdis
CITAT (Betty @ 12-01-2006, 08:59)
10 centimeter, jisses! laugh.gif rolleyes.gif
Vi fick mer än en halvmeter snö på julafton (tror Piteå fick närmare metern)

Japp! smile.gif Vi var bortresta men en pensionerad prästkollega till min man som bor i närheten av oss ringde på mobilen och sa att vårt hus var begravt i snö. biggrin.gif Nog var de ute och plogade väldigt snabbt så vägarna var det nog ingen fara med men det blev ju en skyhög plogkant utanför garageuppfarten.

10 cm! *skrikskrattar* laugh.gif laugh.gif
Sylvia
Här på Hisingen var det också ungefär som hos Arvids. Och nu har vi ingen snö alls. Stackars alla växter som säkert gladdes åt det mjuka snötäcket..
*Felix matte*
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-01-2006, 08:35)
"Snökaos vållar stora problem för äldre. Strax innan nyår kom det värsta snöfallet sedan 1995". Så skriver vår lokaltidning idag och fortsätter med hur dåligt snöröjningen fungerar. Och visst var det mycket snö som kom - hela 10 cm! ohmy.gif Felix matte, är du imponerad?

Olle

Visst är jag imponerad smile.gif imponerad av att man kan kalla det kaos laugh.gif

Vi har inte så mycket snö...än...bara ca 40cm.
Rossi
Jag håller ju förstås med om att det är att överdriva att kalla 10 cm snö för kaos .... men måste ändå bara framhålla att här nere i Skåne där vi har mycket öppna fält, åkrar och slätter så ska det inte speciellt mycket snö till för att vår hårda blåst ska göra att småvägarna fyker igen. Det är ju skillnad om det är vindstilla men tyvärr är det sällan det i Skåne.
Magdis
Just nu är det inte särskilt vindstilla här heller! biggrin.gif Snudd på orkan!
*Felix matte*
Här har blåst ca 16ms idag... lite lugnare just nu men det har lovats storm till natten... till o me orkanbyar i fjälltrakterna.
Snö och hård blåst, nöästan stormbyar är inte alls unikt häruppe smile.gif att vi inte drabbas av kaos beror på att vi är bättre förberedda här, kör t.ex aldrig utan dubbdäck under vintern trots att vi oftast har snöfria gator i stan, man vet aldrig när halkan slår till.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 12-01-2006, 14:45)
men det har lovats storm till natten... till o me orkanbyar i fjälltrakterna.

men skulle inte stormen komma igårnatt wink.gif
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 12-01-2006, 14:47)
men det har lovats storm till natten... till o me orkanbyar i fjälltrakterna.

men skulle inte stormen komma igårnatt wink.gif
krister

Únder natten har det blåst rejält men sedan lugnade det ner sig vid femtiden och nu på em ser det ut att öka i styrka igen fast mig stör det inte... jag älskar oväder...
slipper ju gå ut biggrin.gif

Idag på nyheterna varnades för storm till natten.
Farbror Blå
Jag tycker också det är konstigt att det kan vara sån skillnad på förberedelserna från plats till plats.

Det som är "kaos" i södra sverige är ju vardqagsmat i norra Sverige, lite hårda vindar och 30 cm snö är ju inget konstigt i jämtland. Ingen kör i diket för det.

Vi borde lära av varann!
Berith
att vi inte drabbas av kaos beror på att

.... det är mer glesbefolkat där uppe kanske? rolleyes.gif Om alla norrlänningar som bor i en radie av 5-10 mil ger sej ut samtidigt i ett snöoväder så kan det väl knappast bli kaos? Herregud, tre bilar!

tongue.gif wub.gif
*Felix matte*
laugh.gif om så väl vore, men bara här på gården med 38 lgh fins ett fyrtio -femtiotal bilar (biägare)... men visst har vi gott om plats här.
Hela världens befolkning får plats i Kiruna kommun. biggrin.gif

mamamaggan
SJ har snökaos hela vintern , även om det inte kommer någon snö. I alla fall här i Mälardalen.

Tror helt enkelt på att det beror på dålig planering om man ska beteckna 10 cm snö som snökaos. Kommunerna här nere hoppas att det inte ska komma så mycket snö . Därför har man inte så stor beredskap.

När mina föräldrar bodde på landet så fick inte snöröjarna ploga före 15 november ( om jag inte kommer ihåg fel) så när det kom 20 cm i början på november fick de inte ploga. Alltihop berodde på kommunens ekonomi eller rättare sagt att man chansade och inte avsatte tillräckligt med pengar för snöröjning.
Berith
CITAT (Felix matte @ 12-01-2006, 19:32)
laugh.gif  om så väl vore, men bara här på gården med 38 lgh fins ett fyrtio -femtiotal bilar (biägare)... men visst har vi gott om plats här.
Hela världens befolkning får plats i Kiruna kommun. biggrin.gif

biggrin.gif Ja ja...

Att dom bästa snöröjarna bor i Skotland är ju känt sen gammalt, skulle kanske vara en fördel om dom bodde här på vintern. rolleyes.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, vi borde skicka alla sydsvenska snöröjningsansvariga på studieresa till Edinburgh - 600 000 invånare, alla skottar! biggrin.gif

Olle
myskmadra
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon