Full version: såbegäret...
kiki
... orkar inte mer vinter. Jag bara orkar inte. Måste få låtsas att det är vår, så vad behöver sås såhär tidigt? ge mig tips... lite hopp....
pisanggoreng
Jag har sått chili, penséer, några palmer, banan, och ett gäng perenner...

Det blir ingen sommar om ingen sätter fart...
Betty
Här finns en såtabell för ettåriga blommor (annueller) Där kan du se ungefär hur många veckors odlinhstid det krävs för olika ettåringar.

Perenner som behöver en kylig period för att gro kan du så nu och ställa ut under snön (om du har någon), annars funkar kylskåpet också bra för stratifiering (kylbehandling).
kiki
Frön som jag köpt fr bla impecta förra året, tror ni att de behållt sin grobarhet tills i år?
pisanggoreng
Det brukar finnas datumstämpling på påsarna- men det är ju bara att prova.
Sylvia
Det är dags att så sådana sommarblommor som har en lång startsträcka. Dit hör pelargonerna. De gror snabbt och resulterar i jättesöta minipelargoner, som redan efter det första grobladsstadiet ser ut som riktiga pelargoner, fast i miniformat. De är härliga att se på!

Även heliotrop, sommarbegonia, änglatrumpet (Brugmansia, ‘Datura’), tvillingsblomma (Diascia), narcisstobak (Nicotiana sylvestris) och jätteverbena har bråttom att komma igång.

Någon vecka senare är det dags för resten av verbenor, blomstertobak (Nicotiana purpurea), praktbinka (Erigeron karvinskianus), lobelia, purpurhatt (Penstemon), muskatellsalvia, torenia, frösådd fuschsia, grå helgonört (Santolina), fjäderborstgräs (Pennisetum setaceum), palettblad (Solenostemon, f.d. Coleus) och Törnrosas kjortel för att de skall hinna blomma under sommaren. Chili kan också sås i början på februari.

Men man behöver en sval (ca. 18 grader) plats med extra belysning om det ska bli låga, knubbiga plantor.
kiki
Ja! Pelargoner och jätteverbena och törnrosas kjortel.... åhhh att det ska vara så mycket arbetsdag kvar....
karjo
CITAT (Betty @ 12-01-2006, 09:23)
Här finns en såtabell för ettåriga blommor (annueller) Där kan du  se ungefär hur många veckors odlinhstid det krävs för olika ettåringar.

Perenner som behöver en kylig period för att gro kan du så nu och ställa ut under snön (om du har någon), annars funkar kylskåpet också bra för stratifiering (kylbehandling).

Betty! Vad innebär temperaturerna i din länk? Såtemp och odl.klimat? Odl.klimat gissar jag att det betyder vilken temp det ska vara när plantan växer, men såtemp?

Hur vet man vilka växter som behöver stratifieras? Och vid vilken temp och hur länge?

Är helt ny på detta... rolleyes.gif unsure.gif smile.gif

------

Oj, var lite snabb på att undra nu, lite svar stod längst ner... Men hur länge ska såtempen hållas innan odl.klimat är bäst?
kiki
Förra året körde jag ut mina små i boden i ett akvarium. Funkade helt otroligt bra. lagom temperatur och bra ljus från lysrampen.
Betty
CITAT (karjo @ 12-01-2006, 10:00)
Betty! Vad innebär temperaturerna i din länk? Såtemp och odl.klimat? Odl.klimat gissar jag att det betyder vilken temp det ska vara när plantan växer, men såtemp?

Hur vet man vilka växter som behöver stratifieras? Och vid vilken temp och hur länge?

Är helt ny på detta... rolleyes.gif  unsure.gif  smile.gif

------

Oj, var lite snabb på att undra nu, lite svar stod längst ner... Men hur länge ska såtempen hållas innan odl.klimat är bäst?

Såtemp = den temp som sådden bör ha för att gro. Det är sällan tempen behöver vara exakt på graden, jag sår varmgroende frön i vanlig rumstemp, sedan när det har grott så flyttar jag småplantorna till ngt svalare + extraljus (lysrör).

Det där med vilka som ska stratifieras eller inte - det lär man sig så småningom på ett ungefär + att det finns tabeller för sånt med. wink.gif
Länk, Perenner A - Z
Dessutom brukar det finnas såråd på fröpåsens baksida (om det är köpefrön)..
Betty
CITAT (kiki @ 12-01-2006, 10:23)
Förra året körde jag ut mina små i boden i ett akvarium. Funkade helt otroligt bra. lagom temperatur och bra ljus från lysrampen.

Har du ett stort akvarium? biggrin.gif

det låter som förstadiet till ett växthus... wink.gif
Lilla Selma
Åh, så härligt att läsa om er entusiasm! Visst är det härligt att vi kommit över på den sidan av tiden då dagarna blir längre och längre! Fick hem mina fröer från Runåbergs i går. Tyvärr måste jag skriva uppsats idag, men sedan blir det till att så de första gullungarna - chilin och pelargonerna.

Men - nu tillbaka till uppsatsen... unsure.gif
Betty
Ja visst är det en underbar tid vi går till mötes nu! smile.gif Idag fick jag mina fröer som jag beställde i förrgår från Odla. Såjord köpte jag igår på Blomsterlandet. Nu ska jag så! biggrin.gif
karjo
När ska man byta ut såjorden mot vanlig jord (=vanlig blomjord eller). När riktiga blad börjar komma istf hjärtblad kanske? Eller är det för tidigt?
Betty
Jag planterar om mina till blomjord/plantjord när de är så stora att man kan hantera dem, för det mesta när de har 4-5 blad (förutom hjärtbladena).
kerstin z5-6
Du har redan fått bra svar - Omskola är viktigt särskilt för perenner
De som ska kylas ute kan man def börja så nu -
perenner med lång utvecklingstid lika så

Det är bara sätta igång !
Nu ska jag så lite mer idag när jag är ledig smile.gif

Finns lite tips i mitt album frösådd med
Hälsar K
karjo
tack för alla svar! jag återkommer garanterat! wub.gif wub.gif smile.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon