|
Full version: Fläderblomsvin
Här kommer receptet på Fläderblomsvin som du efterlyste Berith.
30 klasar Fläderblom 2 st Apelsiner i skivor 3 st Citroner i skivor 2 kg Socker 5 L Vatten 30-35 gr Jäst
Lägg blommor och frukt i en stor kruka. Häll socker, sedan kokande vatten över. När blandningen är ca 40 grader smulas jästen i. Rör om, låt stå 4 dygn. Sila och häll på flaskor eller damajeanne. Gasbinda till kork. Sila på flaskor efter 2 månader. Lagra gärna till nästa sommar.
TIPS En varm sommardag smakar det förträffligt med Fläderblomsvin och Cider
Så lyder receptet. Kan bara tala om att lagringstiden blev inte alls så lång som de rekommenderat det hade en strykande åtgång. Gjorde på 1½ sats tog då 4 citroner o 4 apelsiner men med facit i hand hade det varit bättre med mer apelsin o mindre citron. Men gott var det. Eva St
Tackar Eva! Sparat för kommande sommar.
Det här ska jag prova Eva! Vad menar du med "gasbinda till kork"?
Cilla
Det står så i receptet. Går bra med någon luftig väv, gasbinda eller dyl. och ett gummiband om så luftar det utan att det drattar i en massa insekter och småkryp. Eva St
Alexandra
26-04-2003, 23:13
Dunstar inte vätskan bort då? Det kommer ju in en massa luft i damejangen och vätskan försvinner/reduceras? Ska man sätta i en kork efter 2 månader? Jag hörde att flaskorna kan explodera......
Nej vätskan dunstar inte bort något nämnvärt. Däremot behöver det ju vara färdigjäst innan du sätter på någon kork- vilket tog ungefär 2 månader men kan ju variera något. Eva St
Christoffer
02-05-2003, 20:56
Kan man ersätta fläderblomen med något annat?
CITAT (Christoffer @ 02-05-2003, 21:56) Kan man ersätta fläderblomen med något annat? Vet ej vad det skulle vara har bara testat med Fläderblom. Men någon annan har kanske något hett tips till dig Eva St
Om man har ett recept på fläderblomssaft kan man ersätta fläderblommorna med syrener. Det kanske går att göra syrenvin? Jag har för mig att det också går att göra saft på blomblad från rosor eller älgört om man använder fläderblomssaftreceptet...
Mycket går det att göra saft och vin på. Kom just på att jag har ett recept på ett sötare vin också mer typ dessertvin det är med Salvia och citronmeliss bla tror jag. Ska leta reda på det och skriva in det på recept så fort jag hittat det Eva St
Christoffer
04-05-2003, 09:41
Ja tack! När jag öppnade en majsburk så tänkte jag... hmm.. majs innehåller ju jättemycket socker, skulle det kunna bli ett bra vin på det? Nä, usch!!
CITAT (Christoffer @ 04-05-2003, 10:41) Ja tack! När jag öppnade en majsburk så tänkte jag... hmm.. majs innehåller ju jättemycket socker, skulle det kunna bli ett bra vin på det? Nä, usch!! Receptet på fläderblomsvin är ju baserat på socker som smaksätts med fläder. Man kan naturligtvis jäsa de flesta sockerarter till alkohol. Fläder är ju vanligt som smaksättare eftersom det ger så dominerande smak.
Hannele
08-05-2003, 12:30
Nu är Fläderblomsvinet satt. Tog i år till dubbel sats 8 apelsiner och 2 citroner hoppas på att det ska funka bra tror det blir bättre än förra året med mer apelsin.. Men gott var det då också!! Hör av mig senare om resultatet Eva St
Erika zon 4
05-07-2003, 05:49
Cristoffer: Jag tycker receptet liknar mitt recept på maskrosvin, så det funkar nog!
Nu är Fläderblomsvinet tappat och klart även avsmakat om jag ska vara ärlig. Resultatet blev inte alls tokigt kan jag lova. Ett riktigt KALLT glas Flädervin sitter aldrig fel. Det enda knepiga var att jag satte två Damajaenner med vin den ena blev glasklar efter klarningsmedel medan den andra inte ville klarna helt. Konstigt tycker jag när jag gjort på exakt samma sätt. Kan det ha med Apelsinerna och Citronerna att göra tro. Huvudsaken är att båda smaka jättebra. Nu kommer det stora bekymret att få något kvar tills försommarsolen börjar lysa igen men ok då dröjer det ju inte länge innan nya Fläderblom är på gång. Ha det så gott Hälsar Eva St
netaave
16-07-2004, 21:44
När man ska korka luftigt som det är fråga om här, kan man även stoppa en bomullstuss i stället för gasbinda, se till att den inte åker ner bara
Idag har jag satt en sats av detta vin, jag blev så nyfiken!! Hoppas att det smakar bra också. Mvh Fenja
Måste bara meddela, nu när viner är tappat och omsider avsmakat att: Det får GODKÄNT!! Mvh Fenja
netaave
07-10-2004, 22:43
CITAT (Fenja @ 07-10-2004, 16:28) Måste bara meddela, nu när viner är tappat och omsider avsmakat att: Det får GODKÄNT!! Mvh Fenja Schkåååll!
I gårdagens Meny (sänds i repris på Lör 16.00 i P1) var de recept på plommonvin http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index....p?programID=950Plommonvin I Meny vecka 41 2004 5 kg plommon 3 kg socker 1 g vinsvavla 4 g jästnärsalt 6 mg B-vitamin enzym jäst Bland höstens frukter är plommonet mest generös med sin saft. Det är tyvärr också känsligast för hantering och liknar därmed den ömtåliga vindruvan. Odlaren har inte lång tid på sig att ta hand om sin skörd förrän plommonen börjar falla sönder och jäsa. Glöm äldre recepts egendomliga råd att låta frukten vila ett dygn innan socker sätts till, det bäddar bara för tråkiga överraskningar. Så fort som möjligt ska frukten i jäsning med socker och jäst, så att skyddande alkohol kan hålla orenligheter stången. Varierande nyanser av plommon brukar man hitta i mogna viner av god klass, särskilt i sådana där druvan merlot finns med. Mosa plommonen, gärna för hand men se upp, för kärnorna är vassa och det är lätt att göra sig illa. Slå över 8 l kallt vatten och lös i det hälften av sockret tillsammans med de övriga ingredienserna: vinsvavla, jästnärsalt, B-vitamin, enzym och jäst. Rör om kraftigt så att frukten kommer ner under vätskeytan och släpper ifrån sig sina goda aromer. Fruktmassan blir snabbt mörkbrun av luftens syre om den får ligga orörd, så på den bara, rör eller trampa vinet för glatta livet. När jäsningen har varat i fyra dygn fiskas resterna av frukten upp, återstoden av sockret löses i vinmusten som också justeras till 10 liters volym. Jäs till önskad grad av sötma och stoppa processen. Plommonvin är tacksamt att experimentera med just när det gäller sötman. Mina viner har under årens lopp varierat från knastertorra matviner över b ehagligt halvtorra skapelser i sherrystil till mäktigt söta dessertvarianter.
Kul med ett Plommonvinsrecept Kurt det ska testas när nästa skörd av plommon dyker upp.
Fenja tur att vinet blev godkänt - visst smakar det bra Eva St
Och jag har inte gjort nåt fläderblomsvin i år heller. *mutter mutter* Men nästa år! Då... Eller om några år kanske, satte ett par fläderbuskar nu i höst och jag kan väl knappast förvänta mej stora skördar redan nästa år.
Christoffer
20-10-2004, 17:35
Hur många alc.procent kommer flädervinet ha? Är det lättvin eller starkvin man får då?
Det har blivit starkvin ca 16 - 18 procent
Eva St
Anna i Örsjö
24-10-2004, 10:55
Hej! Min sambo gjorde rödbetsvin för några år sedan som efter lagring blev jättegott, godare ju längre det lagrades.  Men när vi upptäckte det fanns inte receptet kvar. Kan ni kunniga och kluriga mänskor på detta forum komma med tips eller recept på rödbetsvin. Tänkte i så fall odla en hel drös rödbetor nästa år. Anna i Örsjö
kattelinen
08-10-2007, 11:18
Hejsan! Vi sitter här på ett antal kilo plommon och är sugen på att sätta vin, men undrar över en del i receptet. Hur mycket jäst? Hur mycket enzym? Hur stoppar man jäsningen? Har gjort vin förr, men inte på detta viset. Mvh K & D CITAT (KURT @ 08-10-2004, 07:06)  I gårdagens Meny (sänds i repris på Lör 16.00 i P1) var de recept på plommonvin http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index....p?programID=950Plommonvin I Meny vecka 41 2004 5 kg plommon 3 kg socker 1 g vinsvavla 4 g jästnärsalt 6 mg B-vitamin enzym jäst Bland höstens frukter är plommonet mest generös med sin saft. Det är tyvärr också känsligast för hantering och liknar därmed den ömtåliga vindruvan. Odlaren har inte lång tid på sig att ta hand om sin skörd förrän plommonen börjar falla sönder och jäsa. Glöm äldre recepts egendomliga råd att låta frukten vila ett dygn innan socker sätts till, det bäddar bara för tråkiga överraskningar. Så fort som möjligt ska frukten i jäsning med socker och jäst, så att skyddande alkohol kan hålla orenligheter stången. Varierande nyanser av plommon brukar man hitta i mogna viner av god klass, särskilt i sådana där druvan merlot finns med. Mosa plommonen, gärna för hand men se upp, för kärnorna är vassa och det är lätt att göra sig illa. Slå över 8 l kallt vatten och lös i det hälften av sockret tillsammans med de övriga ingredienserna: vinsvavla, jästnärsalt, B-vitamin, enzym och jäst. Rör om kraftigt så att frukten kommer ner under vätskeytan och släpper ifrån sig sina goda aromer. Fruktmassan blir snabbt mörkbrun av luftens syre om den får ligga orörd, så på den bara, rör eller trampa vinet för glatta livet. När jäsningen har varat i fyra dygn fiskas resterna av frukten upp, återstoden av sockret löses i vinmusten som också justeras till 10 liters volym. Jäs till önskad grad av sötma och stoppa processen. Plommonvin är tacksamt att experimentera med just när det gäller sötman. Mina viner har under årens lopp varierat från knastertorra matviner över behagligt halvtorra skapelser i sherrystil till mäktigt söta dessertvarianter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|