|
hejsan, hade tänkt att berätta lite om min beslutsångest. Genom jobbet har jag möjlighet att arbeta på ett kontor i Málaga, spanien som telefonförsäljare. Det tycker jag vore jätteroligt, dock har jag problem med boendet. Jag vet inte riktigt var jag ska bo, ne sak hade varit om det vore för mig själv, mne jag har också ansvar för min pojkvän som i så fall ska följa med. Allt kommer ske lite i en hast och vi är den första gruppen som skickas ner. Ändå låter detta jättespännande. Mitt andra alternativ är att studera tyska hemma i göteborg. Tyska är ett språk jag vurmat för sedan tidiga mellanstadiet då jag började studera det. Jag blev jätteglad nu imorse över att få veta att jag är antagen. Men det känns väldigt mastigt att ta på sig en kurs och läsa så, jag vill så gärna klara den! Vad hade ni gjort? Självklart vet jag att jag måste ta beslutet själv och att era svar inte kan hjälpa mig i det, mne jag vill ändå höra! Lufta era tankar! Kram på er allesammans.
RibesRubusVitis
12-01-2006, 12:02
Något opartiskt råd kan du inte räkna med från en f d studievägledare (som med stor förtjusning läst tyska i Lund och Wien på 70-talet). Men ett par frågor som du borde ställa dig är: Hur vill du att ditt liv ska se ut om tio år, eller tjugo? Hur är din spanska? Och pojkvännens? Skulle du försörja honom också? (Och om tio år, eller tjugo?) En utbildning, vilken som helst, är aldrig bortkastad. Sen kan du åka till Málaga så ofta du vill!
Och jag tänkte precis tvärt om! Ta chansen och dra till Malaga! Tyska kan du väl läsa när som helst sen, typ kvällskurs, distanskurs eller vad som helst. Förstår nog inte riktigt hur du menar med : Ansvar för pojkvännen. Han är väl vuxen att ta ansvar för sig själv?  Om han ska med ner så får han väl skaffa ett jobb där så ni kan hjälpas åt med hyran. Carpe diem!
ekonomiskt ansvar alltså. Eftersom han nätstuderar.
Han får väl ta ett extraknäck där nere! Finns säkert en del inom turistbranchen... eller? Kan inte företaget hjälpa till med anskaffan av bostad?
Jag har jobbat med telefonförsäljning i över tio år... Är det fast lön? Vilket anställningsavtal får du? Vilka försäkringar gäller? Vad är det för produkt/-er du ska jobba med? Kolla upp de bitarna och fundera över om det du ska sälja kommer att vara så bra att det verkligen går att leva på. Och se till att ha boendet ordnat INNAN du åker ner i så fall. Om det är i det företags regi som du jobbar på nu så KRÄV att de ordnar en bostad!! Erbjuder de bara en provisionslön skulle jag INTE tacka ja. Mvh Fenja
Det är ju svårt att ge råd när man inte känner dig och vet hur du är som person. Jag personligen hade aldrig åkt men så är jag också väldigt hemmakär.
Klematis
12-01-2006, 12:42
Hur länge gäller det? Är det för en period eller tillsvidare.
kristerh
12-01-2006, 12:48
Följ Fenjas råd och verkar det bra så åk, Spanska sydkusten är underbart, och tänk så mycket vivoris (plantskolor) du kan besöka  och all annan natur o sol o allt bra som finns där, och är det så att du ångrar dig så ligger det bara 3,5 timmes flyg fr arlanda. här är en länk som du kanske kan ha nytta av: costa del solkrister
Kontrakt på sex månader. De erbjuder samboende till en början, sedan får man hitta eget. Självklart skulle pojkvännen få hitta extraknäck, men innan dess är det jag som är ensam inkomsttagare. Om vi åker dit ska vi bo inneboende hos en arbetskamrat vars föräldrar upplåter sitt hus till honom där. Så värden kommer jag att känna och han är trevlig. Lönen är en fast del och en provisionsbaserad. Produkten vi ska sälja är jag invand med även om det inte är det roligaste, underkläder, vi säljer till Sverige från Málaga. Anställningen blir heltid. Spanska har jag läst i ca. två och ett halvt år, så lite till vardagsbruk kan jag. Pojkvännen läste det för flera år sedan och kommer nog inte ihåg särskilt mycket.
birgitek
12-01-2006, 12:51
Jag kan inte ge några råd men jag skulle själv åkt utan tvekan. Bostad fixar sej alltid och pojkvännen , vill han följa med så kan han väl skaffa ett extraknäck, hur enkelt som helst i turistorterna. Passa på att vara ung och ansvarslös medan du har chansen och skulle det inte fungerar är det ju bara att åka hem. Birgit Ek P.s Har bott i Spanien under kortare perioder och jag älskar landet och livsstilen där.D.s
Hannele
12-01-2006, 13:05
Vad ska du använda tyskan till? Själv har hag aldrig behövt det. Många många fler pratar spanska i världen.
CITAT (Carex @ 12-01-2006, 12:51) Kontrakt på sex månader. De erbjuder samboende till en början, sedan får man hitta eget. Självklart skulle pojkvännen få hitta extraknäck, men innan dess är det jag som är ensam inkomsttagare. Om vi åker dit ska vi bo inneboende hos en arbetskamrat vars föräldrar upplåter sitt hus till honom där. Så värden kommer jag att känna och han är trevlig. Lönen är en fast del och en provisionsbaserad. Produkten vi ska sälja är jag invand med även om det inte är det roligaste, underkläder, vi säljer till Sverige från Málaga. Anställningen blir heltid. Spanska har jag läst i ca. två och ett halvt år, så lite till vardagsbruk kan jag. Pojkvännen läste det för flera år sedan och kommer nog inte ihåg särskilt mycket. Är den fasta delen så stor att du (och din pojkvän) kan leva på den? Jag skulle tänka mig för om det som du säger är en "tråkig produkt" att sitta och pressa på provis på en sådan kan vara duktigt slitsamt... Om du vet att du är så bra att du fixar det så är läget förstås lite annorlunda. Ska ni ringa till Sverige eller? Varför vill i så fall företaget ha er sittande i Spanien? Det låter som om du känner till företaget och vet att det är ett seriöst företag? Mvh Fenja
kerstin z5-6
12-01-2006, 13:38
Om företaget/jobbet kan jag inte yttra mej alls -Om landet säger jag bara ÅK! Tyska kan du läsa sen Åren där var blad de bästa i livet -inte just Malaga men andra ställen från norr till söder har jag bott på - Sambon får skaffa påhugg  carpe diem K
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-01-2006, 13:54
Även om jag är tyska ( om man nu räknar Bayern till tyskland  ) och så klart gillar mitt modersmål så skulle det nog lockar med Malaga också. Men då måste du ju ha klar tför dig va ddu ger dig in på. Är det en säker anställning? Hur är det vid sjukdom o.s.v. Sen beror ju en del också på hur gammal du är. Är man ung så kan man ta vara på chanserna när man får dom. Men Hannele med tyska språket kann man göra mycket. Det finns mycket intressant i tyska språkområdet, om man tänker på jobbet. Men du har ju dina fördomar som vanligt. Och man klarar sig i många länder med tyska Elisabeth
Jag skulle ha åkt! Sådana chanser får man inte alltid. Tyska kan du läsa när som helst. Jag har funderat på att läsa det som kvällskurs på Komvux samtidigt som jag är mammaledig eller börjat jobba igen. Åka till Spanien och jobba däremot kan jag inte göra hur som helst numera. Tänk vad härligt och spännande du kan få det!
ninnisky
12-01-2006, 14:03
Min första tanke är - ÅK och använd erfarenheterna senare i livet, antingen de är positiva eller negativa. Tyska kan du, om du hinner, också läsa i Malaga. Givetvis ska du inte åka "mot din egen vilja". När måste du fatta beslut? Säga att man inte har någon användning för tyska är nonsens. Ju fler språk man kan ju lättare har man för att lära nya
Jag har haft bra mycket mer användning av min tyska än av min spanska.
kristerh
12-01-2006, 14:33
CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 14:28) Jag har haft bra mycket mer användning av min tyska än av min spanska. Men du bor ju närmare tyskland krister
CITAT (kristerh @ 12-01-2006, 14:33) CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 14:28) Jag har haft bra mycket mer användning av min tyska än av min spanska. Men du bor ju närmare tyskland krister Jo, det förstås men de flesta i Sverige bor ju närmare Tyskland än Spanien ....
kristerh
12-01-2006, 14:42
Jo det är ju klart, men det är nog inte så många som kan både tyska och spanska. krister
CITAT (kristerh @ 12-01-2006, 14:42) Jo det är ju klart, men det är nog inte så många som kan både tyska och spanska. krister Nu får jag ju i sanningens namn erkänna att jag inte kan spanska. Jag inser att det låter så när jag läser om mitt inlägg .... Men tyska kan jag och har haft mycket stor nytta av både på jobbet och privat medan jag aldrig har saknat spanskan. Sååå menade jag!
*Felix matte*
12-01-2006, 14:51
Du är nitton år och ska ha ekonomiskt ansvar för din 21-årige pojkvän.... låter inte så bra tycker jag. Telefonjobb brukar ju inte vara särskilt välbetalt så det kan nog bli joxigt att få ekonomin att gå ihop. Nog borde väl pojkvännen också ta ansvar och söka jobb innan ni flyttar... så tycker jag. Annars är det inte alls dumt att passa på nu medans du är ung. Önskar dig lycka till!
CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 14:43) CITAT (kristerh @ 12-01-2006, 14:42) Jo det är ju klart, men det är nog inte så många som kan både tyska och spanska. krister Nu får jag ju i sanningens namn erkänna att jag inte kan spanska. Jag inser att det låter så när jag läser om mitt inlägg .... Men tyska kan jag och har haft mycket stor nytta av både på jobbet och privat medan jag aldrig har saknat spanskan. Sååå menade jag!  ..och jag har aldrig saknat tyskan eftersom jag inte kan det! då är man ju helt enkelt tvungen att prata engelska istället. Spanska kan jag men har bara använt det ett par gånger.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 12-01-2006, 14:57) CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 14:43) CITAT (kristerh @ 12-01-2006, 14:42) Jo det är ju klart, men det är nog inte så många som kan både tyska och spanska. krister Nu får jag ju i sanningens namn erkänna att jag inte kan spanska. Jag inser att det låter så när jag läser om mitt inlägg .... Men tyska kan jag och har haft mycket stor nytta av både på jobbet och privat medan jag aldrig har saknat spanskan. Sååå menade jag!  ..och jag har aldrig saknat tyskan eftersom jag inte kan det! då är man ju helt enkelt tvungen att prata engelska istället. Spanska kan jag men har bara använt det ett par gånger. Fast i jobbet har jag haft och har stor fördel av tyskan. Även om jag skulle välja att korrespondera på engelska så svarar tyskarna gärna på tyska. Däremot skriver spanjorerna som vi korresponderar med alltid på engelska så där har jag aldrig känt att jag har behövt kunna spanska.
CITAT (Rossi @ 12-01-2006, 15:02) Däremot skriver spanjorerna som vi korresponderar med alltid på engelska så där har jag aldrig känt att jag har behövt kunna spanska. och ibland pratar de t.o.m svenska! Det har jag varit med om på vissa stora turistorter.
kerstin z5-6
12-01-2006, 16:23
Javisst -men gå in på apoteket i småstan och förklara att du är förstoppad  LOL det kan vara svårare generellt är Spanska ett av Världsspråken -medan tyska def inte är det Så om man ser på det utanför ankdammen Europa finns en hel kontinent där spanska är gångbar -Jo även de som talar portugisiska för står hjälpligt vad du säger :)500 miljoner människor talar spanska,modersmål för uppskattningsvis 350 miljoner människor i 21 länder (Mexico: 95 miljoner, Spanien: 40 miljoner, Argentina: 35 miljoner, Colombia: 35 miljoner, Venezuela: 25 miljoner, Peru: 20 miljoner...). För att inte tala om hur vackert det är I och med EU finns stora möjligheter -att tänka sig att han ska söka jobb härifrån är nog svårare än att han gör det därnere Registreringen av, för arbetstillstånd och all annan "röd tejp" formalia kan skötas snabbast och bra på plats . Ni bör kunna visa att ni klarar er 3 månader -kan ha ändrats -för att få alla tillstånd som behövs för pojkvännens del Åker du hoppas jag att du får tid att besöka det riktiga Spanien som inte ligger vid turistorterna -där tom svenskan är gångbar ... lyssna på lite Cante Jondo i nån by untaför Granada tex  alhambra finns i närheten -eller besök Sevillaoch Jaen Jag ångrar inte en minut av mina utlandsår -större delen av tiden i Spanien
mamamaggan
12-01-2006, 21:56
Om jag var 19 och skulle välja mellan att åka till Spanien och att läsa tyska skulle det inte vara något val ens. Tyska kan du alltid läsa senare ( om du fortfarande vill då )! Kolla upp allt så bra du kan och ge er iväg! Visst är det bra med teoretisk utbildning men man lär sig mycket bra saker på andra sätt också! Lycka till säger jag!
Så snälla ni är och ger mig alla era åsikter. Hade faktiskt inte väntat mig att ni skulle ta parti för spanien. Idag ska pojkvänen och jag prata med min arbetskamrat om boendet så efter det får vi se.
kristerh
13-01-2006, 13:35
CITAT (Carex @ 13-01-2006, 13:03) Idag ska pojkvänen och jag prata med min arbetskamrat om boendet så efter det får vi se. oftast blir nog boendet inga problem, det finns gott om bostäder att hyra därnere. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|