Katarina H
Hej!

Man känner ju att man vill göra något för alla dessa övergivna djur (i mitt fall katter). Är det någon här som har erfarenhet av att ta emot en katt från ett katthem när man redan har en katt hemma (utekatt)? Funkar det?
kristerh
det beror på så mycket,
är katterna kastrerade?, vana med andra katter?, är den från katthemmet "vild" mm
det enklaste är att ta en kattunge.
krister
ejjan
Jag skulle välja en vuxen katt, då vet man mer hur dom är, vilken personlighet dom har och lättare kan finna en som passar din katts personlighet och lynne. Leta efter en katt som är snäll, gillar andra katter och är social.
Sedan är det, som Kristerh skriver, viktigt hur din katt är mot andra. Vissa är ju ensamkatter.
Vill dock påstå att de flesta katter gillar sällskap och skulle varmt rekommendera dig att skaffa en kompis (har själv två katter och kan tänka mig en tredje...).

När det sedan är dax för att presentera dem för varann finns det massor av tips, bl a här på odla och på länken som följer.

denna sida kan jag göra massor av reklam för utan något som helst dåligt samvete...(vet dock ingen som har köpt katt därifrån) Örebro Katthem
Klematis
Jag har en kastrerad hankatt som är 7 år. I våras fick vi en hittekatt som vi behöll eftersom vi inte hittade någon ägare. De kommer inte så bra överens. Det fungerar men de morrar och daskar till varandra. Ännu inget slagsmål som tur är. En brukar gå undan.
Castea
Katthemspersonalen brukar utifrån hittekattens vistelse hos dem kunna bedöma om det är en katt som vill vara ensam eller ha en kattkompis i sitt nya hem. Dock kan man ju aldrig veta till 100% angående personkemin, eller kattkemin kanske man ska säga, mellan olika katter när de möts.
solkatten
Jag är stödhem åt katter för www.kks.nu. De har kommit i olika omgångar men de har alla vant sig vid varandra efter någon vecka.
Den enda som inte gillar läget är min egen katt, hon fräser på dom och håller sig undan. Då får hon sova i mitt sovrum på nätterna och stödisarna i resten av huset.
Det hela beror nog på om din katt vill ha en katt till i huset.
kristerh
CITAT (solkatten @ 13-01-2006, 21:20)
Jag är stödhem åt katter för www.kks.nu. De har kommit i olika omgångar men de har alla vant sig vid varandra efter någon vecka.
Den enda som inte gillar läget är min egen katt, hon fräser på dom och håller sig undan. Då får hon sova i mitt sovrum på nätterna och stödisarna i resten av huset.

Det måste vara jättstressande för din katt att ständigt få nya "kompisar"
men jag tycker det är jättebra att du ställer upp, blir du aldrig frestad att behålla någon wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon