Full version: Vandringsbok
Eva i Skåne
I flera år har jag fått överta böcker från min svägerska. Inga gamla hyllvärmare utan relativt nya böcker, oftast pocketutgåvor.
Ibland har det varit som hon köpt, men oftast har hon fått dem från någon annan. När jag läst har jag lämnat vidare till någon annan läsvillig.
Nu har vi döpt dem till VANDRINGSBÖCKER och har börjat skriva i dem:

"Detta är en vandringsbok. Läs den, behåll den om du vill, eller lämna vidare till någon annan som vill läsa."

Efter det har vi börjat en namnlista. Vi får antagligen inte se dessa böcker igen, men det skulle vara roligt att se hur många olika de hamnar hos.

Förr hade jag ett ägandebegär av böckerna jag läst, men med fulla bokhyllor, dammiga unsure.gif , så är lusten att behålla inte lika stor.

Får jag en bok, köper en för flera hundra eller läser en som verkligen är något utöver de vanliga så skulle jag inte vilja ge bort den,
men alla de andra... De som var bra, men som jag glömmer ganska fort och ändå inte kommer att läsa fler gånger....
Berith
Åh vilken bra idé! smile.gif Fast jag köper så sällan nya böcker, och dom gamla godingarna från second-hand-affären sparas och avnjutes flera gånger. wub.gif
Snöflinga
Vilken bra id'e rolleyes.gif
*Felix matte*
Kul idé Eva... kanske får du medd om var boken hamnat så småningom. smile.gif

Jag läser aldrig om en bok. Har testat när jag trodde att jag glömt innehållet men efter första sidorna så var det inte alls kul för då ploppade minnet till.
Jag ger bort böcker oavsett vad de kostat, har nog fullt i bokhyllan och de gör bättre nytta hos läsare än som dammsamlare hos mig. tongue.gif
pisanggoreng
Bra idé. smile.gif

Varför inte skriva in en e-postadress i böckerna dit nya läsare uppmanas att skicka
några rader då de fått boken. På så vis kan du kanske få veta hur böckerna
vandrar, även om du aldrig får se dem igen.
karjo
Vet att det finns en sida som handlar om just detta, man registrerar en bok och lämnar ut den, antingen direkt till en person eller bara lämnar den på tex ett tåg eller en station, sen ska nästa person gå in på hemsidan och registrera sig och sen fortsätter det så, så att om allt fungerar kan man se var boken finns och vilka som haft den och vad de tyckte om den.

Känner någon igen detta? jag tror att jag sett länken här i någons signatur... Men kan inte hitta den sidan nu. Den sidan tycker jag iaf verkar vara något för dig Eva!
karjo
Nu hittade jag den!!!
Bookcrossing

Det var anna rispan som hade den i sin signatur... rolleyes.gif smile.gif smile.gif
Eva i Skåne
Att det fanns någon form av registrering hade jag ingen aning om, men det är kanske något att fundera på.

Något "försök" med vandringsböcker på tåg har jag ett svagt minne av att jag läst om.
Maria i Helsingborg
Oj, oj, oj! vad detta satte myror (idéer) i huvudet på mig..........om man skulle starta ngt dylikt! Jätteroligt tips! smile.gif
karjo
Ja visst verkar det kul! Det finns enligt den där sidan inte så många böcker på vift i sverige än, något vi kanske skulle ändra på!? rolleyes.gif
Maria i Helsingborg
Sagt och gjort - http://groups.msn.com/Bokligan smile.gif
netaave
Så där har jag också gjort i flera år, brukar lämna böcker till folk när dom är på sjh eller bara ligger sjuka hemma. ibland glömmer jag böcker med flit i väntrum m.m
Skriver aldrig något i dom, men det var ju en kul idé.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon