Full version: Färg på kruka?
ove 3
Blir det någon skillnad på ex. tomatplanan om den sitter i svart eller vit kruka.
Mitt växthus blir klart i vår och jag har vita plasthinkar 8-liters.
Skall jag skaffa svarta större hinkar eller räcker det ned mina vita?
rosita
Jag hade nog skaffat större hinkar i alla fall! Vit eller svart spelar nog ingen roll.
bikiv
Hade 10-liters hinkar (svarta, fast färgen spelar nog ingen roll för resultatet...) till tomaterna förra året.

De var i minsta laget!

Ska köpa större till denna odlingssäsong. Men det blir nog inte vita eftersom de ser ganska smutsiga ut efter ett tag... jord... vatten... stänk...
*Felix matte*
Svarta hinkar/krukor lagrar mer värme och måste således vattnas oftare... så har iaf jag upplevt det.
jåj
Färgen spelar ingen roll på hinkarna, men dubör nog skugga dem mot solen så de inte blir för varmt.
Använder du en automatisk bevatning så funkar det med vanliga spänner, annar blir det tufft att vakta så de inte torkar ut.

Billiga hinkar finns påBauhouse och Hornbaush"murarhinkar"

Hälsningar
JÅJ
kerstin z5-6
svarta hinkar blir mycket varmare än vita ..
jåj
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-01-2006, 23:01)
svarta hinkar blir mycket varmare än vita ..

Om solen lyser på hinken i växthuset såkommer även en vit hink att bli för varm, i teorin är svart den färg som tar upp mest värme. Mätningar på bilar i solljus ger bara några grd skilnad men vad sper det för roll när temperaturen andå överstiger 40 grd.

Plast tål inte solljus! För att ändå kunna använda plasten blandas i div kemikalier. en grupp är mjukgörare och en grupp är skydd mot UV ljus.

En vanlig billig plastspan kommer på mindre äe en sesong brytas ner om solen får lysa på dem.
Murarhinkarna med massor av kemikalier och färgämne (kimmrök = svart) stoppar UV ljuset mycket bra.

Skugga hinkarna om de står i växthuset.
Glöm inte dräneringshåleni hinkarna
Lycka till biggrin.gif
JÅJ
Lena i Torslanda
Jag kör med 20-liters svarta hinkar och den storleken behövs för de flesta tomatsorter om man vill ha maximal utdelning och slippa vattna flera gånger om dagen.
ejjan
Här kan man köpa 15-litershinkar för ca 7.- från ett hamburgerställe.
Det har varit hamburgerdressing och sånt i hinkarna.
Värt att kolla upp - de funkar jättebra.
pejori
CITAT (ejjan @ 13-01-2006, 16:24)
Här kan man köpa 15-litershinkar för ca 7.- från ett hamburgerställe.
Det har varit hamburgerdressing och sånt i hinkarna.
Värt att kolla upp - de funkar jättebra.

dom är bra och billiga till det mesta i odlingsväg smile.gif
får också sådana och är jättetacksam för dom wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon