Full version: Färg på kruka?
ove 3
Vilken kruka skall jag välja?
Till våren är mitt växthus klart.
Kan jag då använda mina 8-liters vita hinkar , blir tomaterna större eller fler i svarta större hinkar?
Åsa, mälardalen zon 2
Plantorna blir större i större hinkar och klarar av att producera mera + i mindre hinkar måste man vattna oftare. Själv använder jag Willabs svarta tomathinkar(20 liter) med vattenreservoar.

Vet inte vart du bor men ska du gå på trädgårdsmässan i Älvsjö så brukar Willab vara där och de brukar sälja sina tomathinkar där.
åsgård
Åk till ett byggvaruhus och köp murarhinkar i plast istället. KRauta har 18-20 liters för runt 20 kronor. De duger gott åt tomatplantorna, och så borrar du några hål på sidorna ett par centimeter upp för avrinningen samtidigt som du då också har en liten vattenreservoar i botten
MVH Kenneth
Lorangafilm
Det finns ett par skillnader mellan att odla i svart eller vit kruka.
Dels är det värmen, det säger sig själv att den svarta blir varmare.
Sedan har vi ljusinstrålningen, jag har sett resultat från en krukforskning på Alnarp nyligen. Om den vita krukan är så pass tunn att ljus strålar igenom den så kommer inte rötterna växa ut mot krukkanten, det blir en naturlig retardering och rotsystemet blir avsevärt mindre. Det var en väldig skillnad på bilderna jag såg! På både rotsystem och ovanjordisk tillväxt.

Efter jag har sett denna rapport så kommer jag alltid odla mina växter i instrålningsskyddade krukor. (förutom växter som gillar "rotljus" )smile.gif
Lady Hamilton
Visst kan du köpa "vanliga" eller "billigare" hinkar, det kommer nog att växa bra i dom.
sad.gif Det är bara det att då måste du troligtvis köpa nya varje år.

Men........ smile.gif de hinkar som Åsa, mälardalen zon 2 rekommenderar håller i många år och är gjorda för att odla i.
Ett tips bara, du gör naturligtvis som du vill
Gurkan
CITAT (Lorangafilm @ 22-01-2006, 18:22)
Det finns ett par skillnader mellan att odla i svart eller vit kruka.
Dels är det värmen, det säger sig själv att den svarta blir varmare.
Sedan har vi ljusinstrålningen, jag har sett resultat från en krukforskning på Alnarp nyligen. Om den vita krukan är så pass tunn att ljus strålar igenom den så kommer inte rötterna växa ut mot krukkanten, det blir en naturlig retardering och rotsystemet blir avsevärt mindre. Det var en väldig skillnad på bilderna jag såg! På både rotsystem och ovanjordisk tillväxt.

Efter jag har sett denna rapport så kommer jag alltid odla mina växter i instrålningsskyddade krukor. (förutom växter som gillar "rotljus" )smile.gif

Det var trevligt att få det bekräftat, jag har odlat en del i vita plastkrukor och det funkade inte så bra, mycket algtillväxt också inne i krukan. Krukväxter som jag har planterat i glasburkar har totalt stoppat i växten och inga rötter har synts till genom glaset så det stämmer nog bra att rötter i regel inte vill ha ljust.

Jag skulle nog köpa hinkarna som Åsa talar om eller de billigare "murbrukshinkarna" på byggvaruhuset, finns också stora "bruksbaljor" på 65 och 90 liter som rummer ett par tre plantor, kostar 50-70:-.
katah
Jag har haft 20 liters hinkar för gurkan och dom lite mindre ( 12 liter ?) till tomater.
Skulle det vara bättre att byta till större även för tomaterna?'

Jag har inga hål på mina: Jag har en vacker trägolv, som jag hälst inte vill har massa geggig vatten i och har även en bevattningssystem.

Förra sommaren gick åt att experimentera med bevattningen av olika anledningar, men på höstkanten hittade jag en lösning som fungerade
Jag har inte full kontroll över om jag skulle behöva ha några hål ändå.
Ni andra som, har vattenautomatik, hur gör ni med hinkarna? Hål eller inte?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker tomaterna blir bättre i 20liters fast det beror ju på vilken sort det är. Är det en mer svagväxande/dvärgsort el. dyl. så klarar de sig i mindre.

Jag har hinkar med vattenreservoar det är hål på sidan i krukan i överste delen av vattenbehållaren så att det inte blir alltför mycket vatten ex. om man har hinken utomhus och det spöregnar.
pisanggoreng
Om ni av en händelse har en Harald Nyborg-butik i närheten så säljer de billiga murarhinkar just nu. Jag har just varit och köpt 12 liters (25:- för 3), 20 l iters (39:- för 3) och 40 liters (39:- styck). Fanns också större (65 l) rektangulära.

smile.gif

Håller kanske inte i evigheter, men...
Gurkan
Tack för tipset pisanggoreng, det är ca. 1/2 priset mot vad byggvaruhusen tar och plastkvaliten är säkert ungefär samma så dom håller nog ganska länge.

Jag har undvikit Harald Nyborg hittils för att jag tycker det verkar vara ytterligare ett "skräpvaruhus" i mängden ... kolla deras fantastiska slogan bara :

"REA REA - och andra super priser". sleep.gif

(Den är i klass med Panelkungens slogan " OJ OJ OJ allt av trä !" laugh.gif )

... men hinkar ska dom iaf. få sälja billigt till mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon