CITAT (Lorangafilm @ 22-01-2006, 18:22)
Det finns ett par skillnader mellan att odla i svart eller vit kruka.
Dels är det värmen, det säger sig själv att den svarta blir varmare.
Sedan har vi ljusinstrålningen, jag har sett resultat från en krukforskning på Alnarp nyligen. Om den vita krukan är så pass tunn att ljus strålar igenom den så kommer inte rötterna växa ut mot krukkanten, det blir en naturlig retardering och rotsystemet blir avsevärt mindre. Det var en väldig skillnad på bilderna jag såg! På både rotsystem och ovanjordisk tillväxt.
Efter jag har sett denna rapport så kommer jag alltid odla mina växter i instrålningsskyddade krukor. (förutom växter som gillar "rotljus" )

Det var trevligt att få det bekräftat, jag har odlat en del i vita plastkrukor och det funkade inte så bra, mycket algtillväxt också inne i krukan. Krukväxter som jag har planterat i glasburkar har totalt stoppat i växten och inga rötter har synts till genom glaset så det stämmer nog bra att rötter i regel inte vill ha ljust.
Jag skulle nog köpa hinkarna som Åsa talar om eller de billigare "murbrukshinkarna" på byggvaruhuset, finns också stora "bruksbaljor" på 65 och 90 liter som rummer ett par tre plantor, kostar 50-70:-.