smulan76
12-01-2006, 20:16
Hejsan.
Har börjat fundera på att plantera citron. Hur gör man. Är det så enkelt som att ta en kärna från citronen och plantera? Eller ska den torkas först eller vad??
Om man sedan lyckas få skott hur ska den då skötas.
Någon som vet?? Jätte tacksam för svar
Tack på förhand
Smulan76
Javisst, du sätter bara kärnan i en kruka med jord! Jag brukar låta kärnan ligga och torka ca ett dygn först. Jag sätter kärnan ca e1 cm under jorden, vattnar vid behov och sedan är det bara att vänta tills den gror. Se till att den får massor av ljus så fort den visar sig, men inte för varmt så den blir ranglig! När plantan blivit ca 10 cm hög brukar jag plantera om i större kruka.
Lycka till!
kerstin z5-6
12-01-2006, 22:58
Det lan ta väldigt lång tid innan den blommar 7-12 år .. från frö -Så vill du ha frukt fort, köp ett liten färdig planta med citroner på
Jag har också satt två citronkärnor, de fick gro i varsin liten kaktuskruka med en påse över. Den första som jag satte i aug - sep har än så länge överlevt vintern och har stora fina blad och är ca 10 cm hög, den mindre som jag satte senare är hälften så stor. /A
Jag brukar bara spotta ut kärnan och peta ner i närmsta kruka. Fast vänta dig ingen frukt även om du får en snygg och välvuxen planta, eftersom det korsas så flitigt blir många fröplantor sterila, liksom många kärnor är sterila och inte kan gro. Om du inte lyckas första gången, försök igen, det är såpass busenkelt att misslyckas man är det förmodligen den sterial kärnans fel!
Jag har satt blodapelsin idag, ska se om det gror. Spottade ut 3 kärnor i en liten kopp med vatten där dom fick ligga 2 dagar. Sen petade jag ner dem i en kruka.
Lady Hamilton
20-01-2006, 13:42
För många årsedan när min son gick på dagis började det att växa " lite allt möjligt" i mina blom krukor

Det visade sig att min son tagit reda på hela avdelningens frukt kärnor och "stoppat" ner dem i mona blom krukor. Till en början tog jag reda på växterna och planterade dem i krukor, men när han hade 32 st krukor i fönstret fick det inte plats mer och jag fick honom att sluta "plantera frön". Så vill man är det bara att peta ner en kärna i en blomkruka med en växt i, så sköter sig det hela självt till att börja med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.