Full version: Häxjakten på TV
adrian
Grymt bra program med Jan guillio på tv just nu, ALLA borde se detta... blink.gif

Se hur en av våra kära gamla konungar dödade och torterade kvinnor han ville ha bort genom att kalla dem Häxor... huh.gif
Lotta150
Fanken också!!! Har missat programmet!!!! mad.gif mad.gif
Får försöka komma ihåg reprisen...
adrian
superbra, kunde inte gjort det bättre själv...(tror jag...) tongue.gif
wolkenkrabber
Sett varje avsnitt hitent tills, tycker det är sper bra, nästan bättre än hans arnjot serie... jag gillar historia! iaf 1700 och bakåt i tiden
Pirum
CITAT (adrian @ 12-01-2006, 20:45)
Se hur en av våra kära gamla konungar dödade och torterade kvinnor han ville ha bort genom att kalla dem Häxor... huh.gif

Attans, missade programmet idag också. Men vilken kung gällde det? Var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt.
Annars handlar väl boken rätt mycket om att det just inte var "maktens män" (i Stockholm) som ville ha ihjäl folk, utan snarare "vanligt folk" som anklagade folk i granngården etc.
wolkenkrabber
Det var någon Kung Christian av danmark/norge som tog häxor ur massdommar och misshandlade i slottets källare Ca 2 veckor, sedan bränndes dem levande medans han kollade på.

men annars var det extremt störande att småbarn hade hjärta / mod nog att dömma sin föräldrar och grannar till döden. igenom att peka ut dem som häxor
zaaritha
Har kollat på det! Intressant o otäckt!
Maria i Helsingborg
Min man ser det också och tycker det är jättebra - själv gjorde jag ett tappert försök igår men det är ngt med hans språk, så högtravande och för mig otroligt irriterande att jag inte "hör" vad han säger utan bara hur.
(Jag har inte detta problem annars! tongue.gif )
Jonte_rm
Han är ju inte världens snabbaste på o prata direkt...

Jag tycker mer om Arne Weise jag smile.gif

mvh // Johannes
kristerh
Har lyckats se 2 halva program men den blink.gif blink.gif telefonen ringer jämt när man vill se något, visserligen kan man låta bli att svara men jag är inte sådan.
krister
Airamya
Ni kan ju alltid läsa boken, om ni har problem med Guillous sätt att prata eller svårt att hinna se serien smile.gif
Boken, Häxornas försvarare, är nog det bästa och mest objektiva jag någonsin läst om häxprocesserna, på svenska.

smile.gif
Pirum
Ja, det är en av få böcker som jag lyckats läsa på ett tåg med både fyllon och barn i närheten. Annars brukar jag bara ha koncentrationsförmåga nog att läsa skvallerpress när jag skumpar fram längs rälsen.

Jag tycker Guillou brukar ta sig för stora friheter när han diskuterar historia, och så har jag svårt för blandningen av fakta och fiction i böcker. "Attentatet i Pålsjö Skog" (Andra världskrigsbok av Hans Alfredsson) fick jag exempelvis ge upp halvvägs in i boken, trots att den var skickligt skriven och intressant. Att inte veta vad som var sant och vad som var påhitt stressade mig.
Men Häx-boken var jättebra, även om han såklart tillät sig personliga reflektioner och omdömen.

Får hoppas man hittar Häxjakten för nedladdning snart, för av det jag sett (första avsnittet) så var det ju bra.
mamamaggan
CITAT (Maria i Helsingborg @ 13-01-2006, 10:11)
Min man ser det också och tycker det är jättebra - själv gjorde jag ett tappert försök igår men det är ngt med hans språk, så högtravande och för mig otroligt irriterande att jag inte "hör" vad han säger utan bara hur.
(Jag har inte detta problem annars! tongue.gif )

Har samma problem. Även med hans böcker. Tycker att han har lite besserwisserfasoner.

Kommer ihåg honom långt tillbaka från TV och då gillade jag honom bättre.
*Felix matte*
Ser inte eftersom jag snabbt byter kanal om han syns i rutan... orkar helt enkelt inte med hans snorkiga attityd mad.gif tur att vi har många kanaler att välja mellan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon