Full version: Citrus
bikiv
I april fick jag en Citrus med massor av oranga frukter. (Clementiner? Mandariner? Det stod bara Citrus på etiketten)

Den här växten ser precis likadan ut i dag som för ca 9 månader sen:

Ska man ta bort frukterna? (Känns väldigt mjuka...) Jag vill ju att den ska växa och bilda nya frukter (fast inte till att äta... smakat på en och det var INTE gott)
Alexander-VG-zon3
jag tog bort mina olivfrukter nu i vinter men om dom är väldigt mjuka å du vill ha nya så kan du ju likagräna ta veck dom men jag vet inte wink.gif unsure.gif smile.gif
Lady Hamilton
Din citrus tror jag är en Fortunella, frukterna går att äta men de är mycket sura smile.gif Jag har en likadan + att jag har ett flertal andra citrusar.

Du kan ta bort frukterna (i annat fall ramlar de av själv) o klippa ner grenar som är lite "gängliga" om du vill. Sedan fortsätter du att sköta den som vanligt o framåt vårkanten kan du öka på gödningen så skall du se att den troligtvis blommar om. Men det är inte ovanligt att plantan blommar o bär frukt samtidigt. Sedan tar det många månader för frukten att bildas och mogna. Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon