Full version: Identifieringshjälp
Floppy
Har fått en krukväxt för lääänge sedan, då när jag inte hade ett dugg intresse av växter överhuvudtaget.

Nu när jag odlar lite och sköter om mina blommor och ser att de faktiskt blir riktigt fräsha av att få lite omsorg (vatten mm) rolleyes.gif så skulle det vara kul å veta vad för slags växter jag har här hemma...

Ni som vill hjälpa kan gå in i mitt album och kika under 'Identifieringshjälp'

Skulle även vara tacksam för hjälp med min Monstera som är alldeles för stor. Kan man beskära den och 'hur-när-var' i sådanafall?

Tacksam för alla svar biggrin.gif
kristerh
Det är ju helt klart en kaffebuske.
krister
Emser
Kaffe buske...
Coffea arabica

Wow...fy fasen vad jag blir avis nu! wub.gif
noora
Angående Monstera, vi klippte av en meter av toppen och det gick utmärkt. Jag skar nånstans strax ovanför ett blad. Den har dock gjort en ny topp och når åter igen upp till taket, bara ett år senare. Vi klippte nån gång i januari-februari förra året, och det gick i alla fall bra. Jag tror att den klarar klippning i princip när som helst.

Den avklippta delen skar jag i två bitar och satte i en hink med vatten. De står där fortfarande, har gjort massor med rötter och börjat göra nya blad. Vi borde ge dem en kruka och jord nån gång, men det har inte blivit av biggrin.gif Så om din monstera är allt för stor och skrymmande kan du lätt göra en ny liten monstera från sticklingar. Sätt gärna flera i samma kruka, då ser det buskigare ut.
Floppy
Först och främst vill jag TACKA alla för svaren...

Jag har kollat runt lite på internet för att försöka hitta svaret själv men det är svårt om man inte är så kunnig på krukväxter...jag tyckte att den var misstänkt likt kaffebuske men jag var inte säker...

Monsteran min är inte så värst hög men däremot bred...har vuxit ur sin kruka som den fick förra året...*suck*...

Kolla mitt album igen på Monsteran (Identifieringshjälp) så ska jag ila dit och lägga in den...

Tack igen allihopa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon