Full version: Palm Hjälp!
Joel
Jag var i mexiko i vintras och tog med mig en palm hem, den växer i en kokosnöt. Jag har planterat den i kaktusjord med lekakulor. Palmen börjar se lite vissen ut nu, är det naturlgt i ett svenskt klimat nu ?

vad ska jag planterar den i för något ?(antar att inte kaktusjord är det rätta)

Skall jag ha någon lampa lysande mot den ?

Hur varmt bör det vara i rummet där den förvaras ?

om du har annan viktig information om hur den ska överleva, så tar jag gärna emot det.

Joel
Alexander-VG-zon3
om det är en kokospalm så är den en svårpalm art att ha inne .du har tur om du klara den den första två åren .
men den gillar mycket värme å fukt mycket ljus men inte brännade sommarsol som liten . men om nöten är kvar så vatna där tills en fått egna rötter sen plantera om den i vanlig jord .sen ska du inte ha katusjord du kan ställa ujrt den på sommaren sen ha extra belysning på vintern något svalar på vintern mår den bra av typ en 16-18 grader på vintern max oå sommaren 28c.men efter dom två åren när den är litye större så går det någ bra med den smile.gif smile.gif
niklaswik
Enligt vad jag läst om kokospalmer (som är rätt mycket men ett år sen så jag minns kanske lite fel) så trivs INTE kokospalmer med lägre temperatur än 18-20 grader.

En sida som jag läste på sa till och med att den inte klarar att leva utomhus i norra Florida, det säger en hel del om köldkänsligheten. Dessutom som sagt mycket hög luftfuktighet.

Det går säkert att få den att överleva men det kräver nog mer kärlek än den är värd. wink.gif (Min dog efter ca 2 månader.. :S )

EDIT: Max 28°C är orimligt lågt. 40-45 känns mer rimligt med tanke på hur många kokospalmer som lever länge nog att bli stora i tropikerna. wink.gif
Alexander-VG-zon3
men man måste kolla på inomhus klimatet typ är det 40c så måste det var 100% i fukt typ å det har inget hus det kan jag lova . och så höga grader har inte ett hus som 40c . så sen på sommaren så om man har den vid ett fönster så redan efter 25c så bräns bladen å det bler väldigt varmt i fönstert så därför max 28c på sommaren typ man kan inte jämföra uteklimat som inne klimat det är en skillande i naturen hadde den trivs i 40c .men här hos hos så kan man inte efterlikan ett ute klimat i ett fönster minst så går det inte att få ett tropikst klimat i ett fönster . på vinter för en kokospalm är svår för den lågt med fukt litet ljujs därför ska man ha den vid lägre så den kan vintervila .om det hadde varit 16c 18c i NATUREN då hadde den verklgen inte trivs .typ jag hafr mina banener vid en temp på 5c på vinter å dom klara sig . så tänk på det inne och ute det är (skilland på ett fönster och en tropiskstrand) . men ge den somm mycket fukt du kan så om den klara sig under dom första två åren så efter dom två åren är den en jätte lätt plam att ha
Alexander-VG-zon3
även så klara en kokospalm lättfrost och -1c under nån da med missfärgade blad men det är inget man ska sträva efter men den klarar det smile.gif smile.gif
niklaswik
Okej okej, vi säger väl så då. tongue.gif
Alexander-VG-zon3
laugh.gif laugh.gif nej jag är en sån jag skriver öfrst å tänker sen så det kan verka som om jag är sur fast det är jag inte wub.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon