noora
Ja, detta med häckar är ju något som har diskuterats förr... Men varje fall är väl unikt? wink.gif

Vår västra tomtgräns är mot en 50-väg med en del trafik på, och vi är less på att titta på bilarna som kör förbi. Just nu finns det ett staket (modell rutigt trådstaket, vad dom nu heter) och två försök till häckar vid tomtgränsen. Närmast staketet finns några kvidande strån av nån sorts spirea (tror jag). Innanför det finns en gles syrenhäck som inte heller verkar må så bra. Syrener är fina, men inte speciellt täckande så här års.

Vi har några alternativ, som jag gärna skulle få lite kommentarer på:

- Städa under häckarna, gödsla, klippa och pyssla och hoppas att dom tar sig och blir tätare efter några år. Finns det hopp? Vad behöver göras i så fall?
- Ta bort de nuvarande häckarna och plantera något vintergrönt.
- Ta bort spireorna och plantera något vintergrönt mellan syrenerna och staketet som "förstärkning", samt pyssla om syrenerna lite. Fungerar det?
- Smälla upp eltt plank om kommunen går med på det. Det skulle kanske minska bullret lite också. Går det att ha kvar syrenerna innanför då?
- Sätta upp nån form av hög spaljé i stället för staketet, och låta det överväxas av någon form av klätterväxt. Håller det i längden?

Finns det fler kreativa lösningar?
Fenja
Tidigare diskussioner om häckar. Hoppas att du kan hitta något användbart bland dessa.
Mvh
Fenja
carren
Staket modell högre kan vara fint, särskilt med buskar planterade innanför. Då blir staketet en lugn bakgrund mot vilken växter gör sig väldigt fint. Samma effekt blir det ju med tex en tujahäck och så något lite snyggare planterat innanför den, som perenner, rosor eller blandade buskar. Jag tycker inte att det låter som om det som redan finns planterat verkar trivas så bra så jag skulle nog ta bort de buskarna och göra om det hela från början.

P.S Ert staket är nog ett så kallat Gunnebostängsel.
noora
CITAT (carren @ 15-01-2006, 18:37)
Staket modell högre kan vara fint, särskilt med buskar planterade innanför. Då blir staketet en lugn bakgrund mot vilken växter gör sig väldigt fint. Samma effekt blir det ju med tex en tujahäck och så något lite snyggare planterat innanför den, som perenner, rosor eller blandade buskar. Jag tycker inte att det låter som om det som redan finns planterat verkar trivas så bra så jag skulle nog ta bort de buskarna och göra om det hela från början.

P.S Ert staket är nog ett så kallat Gunnebostängsel.

"Gunnebostängsel" låter bekant, det stämmer nog att det är ett sådant.

Tack för tipsen smile.gif
Cilla
Hej noora,
Som du gissar ställs häckfrågor ofta! Hoppas du hittar lite idéer i tidigare trådar som kan passa er.

Vilket av dina alternativ du än väljer så gäller att ta reda på varför spirean och syrénen inte trivs. Är de mycket gamla eller står de helt enkelt magert eller torrt? Plogas saltbemängd snö upp från vägen upp på rötterna?

Om de står magert och i kompakt jord kan du säkert få fräs på dem genom luckring och gödsling och lite stödvattning på våren, men om stället lutar eller om de står på berg kommer du att få jobba mer med dem och ännu mer om du byter ut dem mot någon annan växtlighhet. Både spirea och syrén tillhör de mest tåliga häckväxterna, så ett byte till nya och kanske mer krävande växter kommer inte bli ett bra val. Tuja bakom ett plank där syrener och spirea inte trivts låter som 100% chans att misslyckas, t ex.

Syrén vid plank i god jord och som får sol kan fungera, men syrén i samma jord som den stod i förut bakom ett plank i norrläge fungerar ju inte.

Plank med klätterväxter kan fungera, men innan klätterväxterna bildar mer än också en gles syrén och spirea så tar det ju några arbetstimmar och år.

I många situationer som dessa brukar jag rekommendera att utgå och förbättra det man har. I samband med att man gör det lite tunga arbetet med att jordförbättra (luckra ett brett område och lägg på mer kogödsel än du kan ana och fortsätt att lägga löv i området på höstarna ;-) kan du kanske köpa in fler syréner i olika fäger och några roliga spirea med blad i olika färger för att förtäta. Om växtavskiljaren nu inte är tät så kan det kanske bli det med bättre jord och fler plantor som breddar växtligheten. Dessutom är det roligt att plantera något i samband med att man gör jordförbättringen.

Städning ovan rötterna är något som människor tycker bättre om än växter, som är gjorda för att stå i en mull som berikas av de löv som de själva och grannväxterna ger dem.

Beskärning - det är oftast inte bra för plantor som tynar pga jordbrister. Vänta med det till dess du fått sprutt på dem!
pisanggoreng
Vi satte upp ett plank mot en 50-väg i höstas. Så här ser det ut utifrån:

Då kan man låta en häck ta god tid på sig att växa upp på insidan, och dessutom är det insynsskyddat året om.

(Det stora trädet på tomten är för övrigt en sälg, om någon här i trädavdelningen skulle vara intresserad...)

Tillägg: 50-vägen ligger alltså ytterligare ett tiotal meter till vänster på bilden, och gränsar därför inte till vår tomt.
noora
CITAT (pisanggoreng @ 01-02-2006, 19:15)
Tillägg: 50-vägen ligger alltså ytterligare ett tiotal meter till vänster på bilden, och gränsar därför inte till vår tomt.

Asch, jag som precis tänkte fråga vem man ska fråga om lov om man vill sätta upp högre plank mot en väg wink.gif Fast det kanske är någon som vet ändå? När man bygger plank mellan sin och grannens tomt ska man ju fråga grannen först, men om det är mot vägen - vem ska man fråga då? Kommunen?

Blev det mindre vägbuller när planket kom upp?
pisanggoreng
Ja, man får ansöka om bygglov hos kommunen (Tekniska Verken, är det väl..?)

Jodå, lite mindre buller blev det väl, men framför allt är det skönt att det är insynsskyddat året om.
noora
Det blir nog till att ringa kommunen och diskutera lite vid nåt tillfälle. Så kan jag passa på och fråga vad som gäller för växthus nära tomtgränsen mot gatan samt höga häckar nära gathörnet också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon