Full version: Nattens drottning
chrdro
Hej alla glada och ni andra ocks. Jag r i alla fall glad att jag funnit detta forum.
Jag har en "Nattens Drottning" som fr nrvarande tcker hela sovrumsfnstret. Den har bara blommat en enda gng, fr ngra r sedan. t tacksam fr sktselrd, d jag grna skulle vilja se den i blom en gng till. Tyvrr blommar den p natten och bara en jttekort stund.

Ideer om sktsel till en novis mottages med tacksamhet.
/Christer rolleyes.gif
Ingrid p Vstkusten
Sol - PK gdning etc - har Du lyckats en gng - bara att frtstta odla p. Ge extra belysning med.

Hlsar ingrid
Kajsa
Lser i en krukvxtbok, att f en Nattens Drottning i blom i ett vanligt
hem tillhr de stora bedrifterna.
Ska ha en ljus, sval vintervila 10-15 grader, och d lite vatten.
Vrme och ljust frn vren, vattna med kaktusnring ibland.
Blanda krukvxtjorden med torv och leca-kulor.
Ett inglasat uterum med lite vrme p vintern r nog bra.
Min mamma hade en stor nr jag var barn, det var hennes
stolthet nr den blommade, men den tar mycket plats.
crille
vet att detta inslag kanse inte passar in hra men ass vart fr man tag p nattensdrotting har letat det lnge vet att det var vanligare frut fr att min mossa hadde en sdan frut
mari_tres
Crille > Jag skte ochs efter en Nattens drottning ett tag, hittade ett skabbigt ex till verpris i en blomsterhandel och bestmde mig fr stt frs istllet. Tar iofs rtt s lng tid, men det r mycket roligare! Bestllde frn Impecta och alla frn jag stt har kommit upp. Ett tips om man r tlmodig (och inte har plats fr tillfllet fr ett stort exemplar tongue.gif )
nilssontherese
Ett till tips r att stta ut annons om att du vill kpa ett ex...avlgg ifrn en planta! Det brukar nstan alltid bli ett napp!!

MVH Therese
Sonjabitt
Finns det ngon som har klippt ner en Nattens Drottning, min fick inte plats i fnstret lngre. Det drjde 7 r innan den brjade blomma, men nu gr den det, alla kaktusar trivs ju bst om dom fr st ngot kallare under vinterhalvret.
chrdro
Jag har aldrig klippt nrt "moderplantan" mrn vl tagit massor av skott. Den skjuter stndigt luftrtter?????? Dessa klipper jag av och stter i vatten. De bildar d bde rtter och blad p ngra veckor.

jag skrev och undrade ver det hr med blomning som r s sllan och det var nog bra, fr idag har jag hittat begynnelsen till en blomma p den stara.

Hr finns "babysar" om ngon r intreserad. Bde sdana som str i vatten just nu och som kan tas frn de stora exemplaren. / Christer
chrdro
Ber om urskt fr stavningen. Glmde att frhandsgranska / Christer
Hannele
Luftrtter r viktiga - klipp inte av dem.
Ingrid p Vstkusten
I det hr fallet r luftrtterna inte viktiga - klipp av dem - de r superfula och hemskt i vgen.

Hlsar ingrid
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon