Satt som vanligt häromkvällen och funderade på min trädgård och kom på att jag ville ha brudslöja i en av mina rosenrabatter. Där är sol mellan ca kl 9-10 på fm och 13-14 på em. Har läst någonstans att brudslöja ska vara kinkiga, är det så? Om jag ska så själv, hur gör man det på bästa sätt? På plats eller förkultivering? Jag ska bygga bord med lampor för förkultivering inomhus i ett rum som är ganska svalt annars.
Sedan har jag köpt förgätmigej-fröer (från odla) då jag tycker det är otroligt söta små blommor. Stället jag tänkte sätta dom på är under en buskes uthäng. Där är det redan lite ogräs och scillor och där tänkte jag klämma ner några vita tulpaner till hösten också.
Sedan började jag fundera om jag inte skulle så några förgätmigej på en del av gräsmattan som har mycket mossa och där det växer dåligt med gräs. Nu till mina frågor. Kan man förkultivera förgätmigej eller är det sådd på friland som gäller? Om jag sätter i gräsmattan, kan man köra med gräsklipparen över plantorna när blomningen är slut?