Katti med torpet
Funderar lite på vart jag skall göra av mina växter sen när de har grott. De flesta vill ju ha "lite svalare" när de växer vidare. Frågan är vad detta "lite svalare" egentligen innebär. Är 10 grader för kallt?
Funderar nämligen på om jag törs flytta ut dem till det uppvärmda växthuset där ljuset är bättre (givetvis med lysrör som komplement) eller om jag skall ha dem i lagerhylleväxthuset på altanen. Där blir det inte så mycket naturligt ljus men jag har råd att hålla "rätt" temperatur. Vad nu det är, 17 grader kanske?
De växter det handlar om närmast är bl.a. lobelia, petunia, tvillingsporre, heliotrop, chili (vill ha varmt inbillar jag mig?) Paprika och Grusnejlika.
Ett krux med växthuset är väl att det säkert kommer att växla mer i temperatur där, kan nog bli rätt varmt en solig marsdag.
kerstin z5-6
+10 står det mesta stilla
Växlande temp däremot förbereder för utelivet

är det aldrig mindre än + 10 kan du nog ställa ut de flesta -men räkna med att de står stilla till dess temphöjningar dagtid kommer
jag startar ute i mars men jag bor ju längre norrut
katah
Jag undrar precis samma sak!

Jag har en ny växthus vid husväggen (13kvd) och den får restvärme från husets värmeväxlare.

Temperaturen varierar ju kraftigt, från nattens några plus grader till dagens +20 just nu.

Kan man flytta några plantor ( man orkar ju inte flytta allt ...wink.gif ut på dagarna och in på natten. Hur påverkas växterna av det?
kerstin z5-6
se mitt andra svar -men du kan använda det redan nu, med de temperaturer du har -kallperioden ute först -sen in -skydda sådderna och de små groddarna med fiberduk tills de blivit lite större -
var noga så de inte torkar ut smile.gif
Varierande temperaturer är utmärkt -dock inte så mycket mer än + 20 redan nu -luckor finns väl så du kan vädra -går de upp?av sig själva ?

Ingenstans på jorden är tempen lika dag o natt -och de ska ju förberedas för ute liv -så smile.gif

Bära ut och in är inte bra -lämna kvar dem -är du orolig för minus skaffa en frostvakt
smile.gif
K
katah
biggrin.gif man känner så för dom små stackarna " ljusgröna småplantor"
och tror att man måste skydda dom mot alla värdens faror....
Jag tänker testa lite försiktigt först.

Gurkan vet jag att den är känslig, så jag tänker inte börja med den precis,

hur är det med tomat, räcker det frostfritt, för att de ska öveleva när de är små?

planerar äve natt köpa en högnatriumlampa. Är det något speciellt med tanke på det? storlek ?
Lady Hamilton
katah

Jag är lite nyfiken på vad du har för växthus? Självbygge? Isolerplast? Eller vad för glas? Vädrings luckor m.m. Kanske du har några bilder att visa oss smile.gif
Eva 33c
Tomaterna stannar i växten om det blir för kallt, och sen får de svårt att komma igång igen. Jag sår mina tomater i mars sedan flyttas de ut till växthuset (i sina krukor) i mitten på april. Då har jag värmefläkt som garanterar +10 C som absolut lägsta temperatur under dygnet. Gurkor vill inte ha kallare än +15 vid något tillfälle under dygnet. Mina får stå inne till maj-juni. Sommaren är kort och jag vill inte att de ska tappa fart!
Perenner tål däremot lägre temperaturer. Men de ska ju växa utomhus resten av sitt liv sedan. laugh.gif
kerstin z5-6
Ja grönsaksfröer och snabba ettåringar är det alldeles för tidigt för, ute i växthuset ännu
katah
Hej Hamilton och alla andra nyfikna.

Jag har länge längtat efter ett växthus, men min man har bävat för byggjobbet.

jag snubblade över ett växthus på blocket och på den vägen är det. Vi fick alltihopa för 3 tusenlappar ( stommen och rutor). en ruta var sönder och en gick till miljoner bitar när vi flyttade rutan från kärran till förrådet) så några hundralappar till för dom. Golvet och grunden kanske ca. 5000 kr. Vi tror att vi har fått allt under 10 000 kr!

Huset heter Julinana "veranda" , den tillverkas inte numera. Den är ca. 13 kvd och står mot husväggen. Taket avrundas till väggen på långsidan och det partiet är av hårdplast, förövrigt är det 4mm glasrutor. Vi har två vädringsluckor på nocket med villabs kraftiga lucköppnare ( de som man inte behöver montera bort för vintern), men funderar inför nästa sommar hur vi skulle kunna förbättra ventilationen.
Dörren går ju öppna ( tvådelad), men det måste finnas någon som öppnar den och vi tänker stanna ute i sjön också några härliga sommardagar, och då blir det för varmt med bara tackluckor. Så antingen måste vi lämna dörren för glänt för en vecka eller be om hjälp eller fixa mer automatik...
Bevattningen är redan automatiserad!

Vi grävde rejält för att gjuta frostfritt för att växthuset inte skulle röra sig.
Ena väggen sitter ju fast på huset.
Och min man garanterar att den kommer inte svikta ens för en elefant biggrin.gif

Vi valde efter många funderingar en trägolv och odlingar i hinkar. Vi har ju förmånen att kliva in i växthuset från vardagsrummet och utnyttjar den till fikapauser och middagar påvåren och hösten när det lär lagom temperatur och lite ledigt utrymme.

Så här efterhand hade det kanske varit klokt att köpa isolerplast på taket, skugga får man nu ändå för växhuset ligger nästan rakt mot söder.

Jag har fått goda råd här i våras när jag oljade golvet, ( det blev 100% linolja).
Vi gjöt grunden under hösten 2004 och snickrade golvet och reste upp växthuset under våren 2005, vi var klara i mitten av april, lagom till att jag fick alla hundratals plantor ut när det började bli trångt här inne.
i somras hade vi ca. 40 hinkar där med gurka, tomat, paprika och melon.

Jag har inte hunnit kolla bildfunktionen än , ska kolla det nu så... om allt går väl ... kan jag ha någon bild ute inom 10 minuter
kerstin z5-6
jepp vi väntar på den smile.gif
katah
Hej!

Nu har jag fixat en album med 5 bilder... ni hittar väl själva dit wink.gif

Måste även undersöka hur jag kan hälsa hos er andra... wub.gif
katah
Jag har hittat kerstins pool.... undesöker vidare senare... nu skulle jag egentligen spana vidare med min fröbeställning---, men återkommer garanterat!
kerstin z5-6
Jättefint växthus ! Snyggt blev linoljegolvet med -
Det är alltid bra med bilder , man får en bättre uppfattning

Spontat känns det som ett lagom stort hus att bubbelplasta oktober till mars

Bänkar smala långa och flyttbara underlättar småplantsstadiet smile.gif
katah
Tackar rolleyes.gif !

Jo, det ända med bubbel är ju att man förlorar utsikten...

vi testar lite med extra lösa aluminiumramade glasrutor innanför så att den varma luften skulle inte möta en kall utevägg.
vi kommer även att spänna fast någon större tyg, väv eller plast på taket för att testa hur mycket värme vi han hålla inne då.

Därefter tar vi ställningen om vi ska skaffa metervis bubbel eller montera markis/rullgardin på husväggen för att dra ut som ett extra tak.
Vi tänker att det skulle fungera som isolering på vintern och som skugggardin på sommaren.
Har någon erfarenhet om willabs skuggtyg, den lite kraftigare ?
Ewa L
Kanonmysigt växthus. Mycket användbart föreställer jag mig.
katah
Tackar smile.gif

Vi känner oss väldigt nöjda att vi till slut bästemde oss att ha huset framför altandörren så att vi kan kliva in direkt.
Jag är sjukskriven så det är en bra terapi för mig!
Maggan H
Dömysigt att kunna gå in direkt inifrån, kan tänka mig att ni är där för det mesta på våren! tongue.gif Där blev jag allt avundsjuk! wink.gif
lissa
Grattis, det är verkligen läckert och välgjort. Säkerligen mysigt att äta frukosten där. Jag blev också lite avunsjuk måste jag tillstå... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon