Hej Hamilton och alla andra nyfikna.
Jag har länge längtat efter ett växthus, men min man har bävat för byggjobbet.
jag snubblade över ett växthus på blocket och på den vägen är det. Vi fick alltihopa för 3 tusenlappar ( stommen och rutor). en ruta var sönder och en gick till miljoner bitar när vi flyttade rutan från kärran till förrådet) så några hundralappar till för dom. Golvet och grunden kanske ca. 5000 kr. Vi tror att vi har fått allt under 10 000 kr!
Huset heter Julinana "veranda" , den tillverkas inte numera. Den är ca. 13 kvd och står mot husväggen. Taket avrundas till väggen på långsidan och det partiet är av hårdplast, förövrigt är det 4mm glasrutor. Vi har två vädringsluckor på nocket med villabs kraftiga lucköppnare ( de som man inte behöver montera bort för vintern), men funderar inför nästa sommar hur vi skulle kunna förbättra ventilationen.
Dörren går ju öppna ( tvådelad), men det måste finnas någon som öppnar den och vi tänker stanna ute i sjön också några härliga sommardagar, och då blir det för varmt med bara tackluckor. Så antingen måste vi lämna dörren för glänt för en vecka eller be om hjälp eller fixa mer automatik...
Bevattningen är redan automatiserad!
Vi grävde rejält för att gjuta frostfritt för att växthuset inte skulle röra sig.
Ena väggen sitter ju fast på huset.
Och min man garanterar att den kommer inte svikta ens för en elefant
Vi valde efter många funderingar en trägolv och odlingar i hinkar. Vi har ju förmånen att kliva in i växthuset från vardagsrummet och utnyttjar den till fikapauser och middagar påvåren och hösten när det lär lagom temperatur och lite ledigt utrymme.
Så här efterhand hade det kanske varit klokt att köpa isolerplast på taket, skugga får man nu ändå för växhuset ligger nästan rakt mot söder.
Jag har fått goda råd här i våras när jag oljade golvet, ( det blev 100% linolja).
Vi gjöt grunden under hösten 2004 och snickrade golvet och reste upp växthuset under våren 2005, vi var klara i mitten av april, lagom till att jag fick alla hundratals plantor ut när det började bli trångt här inne.
i somras hade vi ca. 40 hinkar där med gurka, tomat, paprika och melon.
Jag har inte hunnit kolla bildfunktionen än , ska kolla det nu så... om allt går väl ... kan jag ha någon bild ute inom 10 minuter