Ulla-Maija
Hej på er!

Jag har 3 st penningträd som jag fått från min mor. De är stora och vildvuxna, grenarna växer åt alla håll och kanter och de är ganska så fula. Växterna passar bra till mig eftersom jag glömmer ganska ofta att vattna dem men jag skulle vilja tukta dem lite att de växer uppåt i alla fall. Vågar jag vara lite hårdhänt med växterna och klippa bort alla grenar som växer neråt?
Tacksam för svar!
Alexander-VG-zon3
jo jag har med ett stort sånt som jag klipper veck dom grenar som böjersig neråt dom kan du sätta i samma kruka så växer dom med snart. smile.gif smile.gif
kellysblues
Stor och spretig låter annars som ett mellanstadie mellan "liten söt planta" och "stiligt träd". Pengaträd blir riktigt vackra små träd (tycker jag) om de bara kommer förbi den där spretiga perioden.

Efterhand kommer de nedåtböjda grenarna att få rötter och sedan trilla av på eget bevåg också.
Alexander-VG-zon3
oki trillar dom av det vista jag inte .fast min planta är redan ett stiligt träd wub.gif wub.gif ska försöka att få det tikll att blomma med . för ålderna borde vara mogen för det nu rolleyes.gif tongue.gif men om dom trillar av såå behöver man inte klippa av dom då wink.gif unsure.gif
Carex
Kan du inte ta ett foto och lägga upp så vi kan se? Personligen tycker jag att penningträd blir väldigt snygga med åren och inte alls behöver beskärning. Att få dem att blomma kan vaar lite knepigt, på vintern vill den ha ljust, väldigt ljust och ganska svalt för att blomma.
Alexander-VG-zon3
trädet står nu under växtlampor i mitt sovrumsfönster som har 2c till 5c på dan är där 10c till 15c sen tänkte jagg plantera den med krukan under sommaren sen ta in den hoppas jag får blommor . smile.gif tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
iscah
penningträd tål mycket hård beskärning, och det dröjer inte länge innan det är dax att sätta saxen i dom igen tycker jag. Jag vill också ha ett fint träd och inte spretelispret. klipper mitt minst en gång om året.

Och tänk så många skott man får att ge bort smile.gif
Alexander-VG-zon3
nu är jag förvirrad wink.gif unsure.gif sad.gif wacko.gif blink.gif ska man klippa det eller låta det va helt vilket är bäst och även om man vill ha blommor ska man klippa eller inte
iscah
blommor eller ej vet jag inget om. Men om man vill och tycker att trädet är fult, eller ja, mindre fint kanske man ska säga för att det växer hejvillt så kan man då klippa utan att det far illa. =)
Alexander-VG-zon3
oki får ser hur jag ska göra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon