Victoria
Hej,

Jag köpte en Strandkastanj (inte "flätad" som på bilden utan med en stam och tre utstickande grenar) för ett tag sedan och var sedan tvungen att skära bort en gren som hade torkat. Nu har den två grenar kvar och stammen och hela växten eg ser helt sne och osymetrisk ut. Det ser konstigt ut. Jag funderade på om man kunde skära bort de två fina friska grenarna och plantera ner dem i nya krukor så att jag av EN växt får två. Vet att jag gjorde så men en palm fär länge sedan, kan jag göra så med denna oxå? Frågan är då ska jag sätta grenarna i vatten tills de slår rötter eller kan jag vattna på växten ordentligt en dag inna noch sedan sätta grenarna direkt i jord?

Tacksam för tips!
AntoonW
Visst går det att beskära och rota grenorna men även den gamla stammen kommer att ge nya skott. Det lättaste är att rota skotten i vatten men även att plantera dom direkt i jord. Planteras dom direkt i jord är det bra att sätta en plastpåse över dom så att man delvis begränsar avdunstningen och delvis höjer luftfuktigheten rund bladen.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon