Katti med torpet
Jag har en stackars växt räddad från kontoret som jag tror är en dracena. Bladen är uppmot 10 cm långa, på kontoret blev den utsatt för en hel del torka och stod ganska ljust, då var bladen lite randiga på längden och betydligt ljusare. Kan ni tala om vad det är för sort?
Min fundering är dock främst varför den har fått så mycket droppar under bladen. Det är ganska klibbiga droppar och jag är osäker på om det är något nytt påfund eller om den alltid har varit sådan.
Har det med vattenmängden att göra?
Så fort det blir lite ljusare skall jag plantera om den i ny jord och bätte kruka samt beskära den rätt rejält tänkte jag.

så här sitter de små dropparna:
Åsa, mälardalen zon 2
De där dropparna ser ut att vara överflödigt vatten + socker som växten har pressat ut genom klyvöppningarna (växtens porer de flesta av dessa sitter på undersidan av bladen). Om man skulle jämföra med oss människor kan man säga att växten har svettats. Detta är mycket vanligt hos många växtarter och är inget farligt eller konstigt alls.
Lady Hamilton
Du kan om du vill klippa ner den väldigt drastiskt, och spara grenarna/topparna till nya plantor. På varje ställe som du klipper brukar det kunna komma 2-4 nya skott. smile.gif
AntoonW
Växten på bilden är en Dracaena reflexa som används en hel del inom växtinredning. Den finns i 3 varianter, den gröna reflexa, den lättbrokiga reflexa 'Song of Jamaica' och en gulbrokig som heter reflexa 'Song of India'

Den syns även i handeln under det gamla namnet Pleomele reflexa.
Katti med torpet
Tack för svaren!
En följdfråga, den har ju inga blad nertill på grenarna, är det normalt eller beror det på dålig skötsel? Tycker iof inte alls att det gör något. Blir lite mer trädlik om den har kal stam...
AntoonW
Det är fullt normalt att dom tappar blad längs ner på grenarna. Dom flesta Dracaena reflex importeras från Sydamerika som gamla morplantor med en förgrenad stam men helt utan blad och med bara några få rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon