|
Full version: Hur gör man
Nu har jag fått lov att låna en bild på en trädgård som bara är sååå vacker. Det finns fler bilder av den i BjursBerits album på AoT. Men hur gör man för att få det planteringsbart mellan träden? Jag har också ganska gles skog med fura inpå tomten, men där är miljoners buskar, sly och annat. Kan bara inte vara möjligt att få planteringsbart. Men tydligen har någon lyckat, HUR????  /Åsa
Eva 33c
13-01-2006, 17:16
Ja hur gör man? Framför allt är jag imponerad av att det växer runt björken till höger. Nu är den visserligen inte så stor men i alla fall. Men nog borde väl BjursBerit själv kunna berätta lite för oss om hur hon gjort! Jag är idel öra eftersom jag har en och annan björk som suger vattnet ur jorden milsvitt omkring känns det som.
fruberglund
15-01-2006, 08:57
Ahhhh, underbart vackert! Det är ju drömmen att få det att se ut sådär
Jag visade bilden för "hjärtevännen" i går ochförklarade att det är detta jag drömmer om. Precis så här vill jag ha det!  Vi har ett skogsbryn på sommarstugetomten som skulle kunna få se ut så här. Han bara suckade!
BjursBerit
15-01-2006, 15:41
Det här är inte min trädgård...men o vad jag skulle önska att det var det  Det tillhör en kompis till mig och hon har en helt fantastisk trädgård..hon fick faktiskt hedersomnämnade i Lands tävling i år, fast jag tycker att hon skulle ha vunnit  Jag är där ofta och jag hittar nya blommor för varje gång, nästan Jag vet att hon har upphöjda rabatter, och använder kompost i botten på sina rabatter...dom ni ser här är faktiskt alla upphöjda och har torvblockskant. Sen så har hon många stora stenar i dom oxså.Hon brukar jordförbättra dom då hon ser att det behövs.... Det finns mera bilder här från hennes fantastiska trädgård här http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...80&albumid=6556
Jösses, vilken trädgård!
Helen i Piteå Zon 5
15-01-2006, 16:31
Ja, den här trädgården är helt underbar  Jag tycker att den är Norrbottens vackraste! / Helen
Zigadenus, hosta, riddarsporre --- stöön  Hon måste ändå på nåt vis pirkat bord växtligheten mellan träden, det kan väl inte bara vara att höja upp och pytsa på jord och kompost. Jag tror inte jag tittat på bilder i nåt album så mycket som jag har tittat i "Ullas trädgård", det kan ni som känner henne hälsa /Åsa
Ullas trädgård är den vackraste trädgården jag har sett i Norrbotten, helt outstanding!
Att man tycker det här bara är så vackert kan jag förstå, men varför vet ingen hur man gör såna rabatter  Kanske kan du fråga Ulla, vet ingen annan måste väl ändå hon veta? Man blir ju alldeles måstig när man ser sånt  Det klart det är den vackraste som den ser ut. /Åsa
CITAT (Gåsis @ 15-01-2006, 19:56) Att man tycker det här bara är så vackert kan jag förstå, men varför vet ingen hur man gör såna rabatter  Kanske kan du fråga Ulla, vet ingen annan måste väl ändå hon veta? Man blir ju alldeles måstig när man ser sånt  Det klart det är den vackraste som den ser ut. /Åsa BjursBerit skrev: CITAT Jag vet att hon har upphöjda rabatter, och använder kompost i botten på sina rabatter...dom ni ser här är faktiskt alla upphöjda och har torvblockskant. Sen så har hon många stora stenar i dom oxså.Hon brukar jordförbättra dom då hon ser att det behövs.... Ullas rabatter är väletablerade, det tar en del år av både tid och kunskap att få dem så "välväxta". Dessutom tror jag att det skyddade läget i skogen har en positiv inverkan på växtligheten.
kerstin z5-6
15-01-2006, 22:13
men visst går det att bygga på höjden med viss röjning med utan att gräva ... Geotextil + en dm grus-sen rabatt - gör stordåd  Visst är Ullas trädgård outstanding -men bilden kunde lika gärna varit från Berits eller Helens trädgårdar ni vet frömaffian i norr...
Eva 33c
15-01-2006, 23:14
Aha! det är alltså Geotextilen som hindrar björken från att ta allt vatten och näring från de planterade växterna eller..? Hur djupt med jord lägger ni minst ovanpå gruset sedan? De planterade växterna tar sig väl inte heller förbi Geotextilen uppifrån?
40 - 50 cm torde räcka för de flesta perenner, när de inte kan växa längre neråt får de växa ut i sidled s.a.s. Björken har ytliga rötter men dess sugrötter är inte nära stammen utan från ca en meter från stammen och utåt. Men det kan ändå bli mycket torrt närmast stammen på en stor björk p.g.a. bladverket.
HÄR är en länk - om att odla under träd.
BjursBerit
16-01-2006, 08:43
Ja, nog lät det lite "övermaga" att tro att jag skulle få det som Ulla  Fast det var nog inte riktigt det jag trodde. 40 år!!! Och inte bara EN sån trädgård däruppe utan flera, det är bara för mycket Det blir till att jaga kompost och att flirta med grävaren... han ska nog inte börja med att läsa här hur mycket jobb jag har åt honom Tack för alla svar! /Åsa
fruberglund
16-01-2006, 12:13
Åh, det är ju så fint så man nästan blir gråtfärdig Hälsa henne att hon gjort ett underbart jobb! Det är ju inte bara att fylla rabatterna, det jag tycker är svårt är att komponera ihop växterna på rätt sätt så det blir sådär fint.
netaave
19-01-2006, 00:32
CITAT (fruberglund @ 16-01-2006, 12:13) det jag tycker är svårt är att komponera ihop växterna på rätt sätt så det blir sådär fint. De flesta etablerade plantskolorna har planteringsförslag på scheman som brukar vara gratis om man handlar där. Jag har också suttit och njutit av bilderna från trädgården, den är helt klart väldigt olik min!
Elisabeth P
26-01-2006, 17:45
Helt underbar trädgård.  Jag för min del får nog nöja mig med att hitta växter jag tycker om och som passar fint ihop Tog mig friheten hänvisa till en bild från Ullas trädgård (sida 2 bild 5 "Detta är rabatten vid ingången till huset".Detta är en skuggrabatt) för en fråga: Vad heter växten längst in vid husväggen? (Den med lånsmala blad åt båda hållen) En granne till mig har en sådan men vi vet inte vad den heter. Den får vita klockformade blommor. En sån skulle jag vilja ha, men det blir liksom enklare om jag vet vad den heter. Lisa
kerstin z5-6
26-01-2006, 17:53
Rams- Polygonatum -tex multiflorum eller odoratum-getrams -bilden visar P multiflorum
Elisabeth P
26-01-2006, 17:57
Tack Kerstin, det var snabbt svarat. En sådan måste jag skaffa mig, precis en sådan har granne och den är urläcker tycker jag. Är den lätta tt få tag på? Bäst att plantera vår eller höst? Eller kan jag rent av be att få ett skott av grannen? / Lisa
Elisabeth P
26-01-2006, 18:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-01-2006, 17:53) Rams- Polygonatum -tex multiflorum eller odoratum-getrams -bilden visar P multiflorum Vad är det förresten för skildnad på de olika sorterna? Färgen eller? / Lisa
kerstin z5-6
26-01-2006, 21:42
De har jordstam som kryper -har grannan gott om dem så kan du säkert få-de sprider sig måttligt där de står , inte besvärliga på något sätt . Om jag minns rätt doftar odoratum men har mindre blommor Det finns även en variegerad form
De brukar finnas på välsorterade plantskolor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|