|
Min man och jag överväger starkt att åka på en 16-dagars semesterresa till Kina och Tibet med Temaresor till sommaren.
Resan kostar hiskeligt mycket pengar och därför undrar jag om det finns någon här som har gjort motsvarande resa (gärna med just Temaresor) och vet om det är värt pengarna. Det vore kul att höra era berättelser.
Tack på förhand!
ninnisky
13-01-2006, 18:22
Min man och jag gjorde en liknande resa förra året i slutet mars/början april med Lotus och jag berättar gärna mer för dig vid ett senare tillfälle om du vill. Kan bara säga att vi var mycket, mycket nöjda. Visst var resan dyr, men allt ingick, bra guider, bra hotell, bra mat och intressanta utflykter. Lotus, Temaresor och Svensk Kinesiska Resebyrån har praktiskt taget samma resroute och använder sig av samma hotell. Ska ta mig en titt på programmet i Temaresors nya katalog för att jämföra mera. Kanske samtidigt finner något mål för vår nästa resa Tycker absolut att ni ska åka. Det ÄR en upplevelse
CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 18:01) Min man och jag överväger starkt att åka på en 16-dagars semesterresa till Kina och Tibet med Temaresor till sommaren. Ojj, så spännande!! Avundsjuk?? Nääärååå... Glöm inte att fotografera i mängder!
ninnisky
13-01-2006, 18:30
CITAT (Scrollan @ 13-01-2006, 18:24) Avundsjuk?? Nääärååå... :P Glöm inte att fotografera i mängder! :wub: dryga 500 bilder blev det för mig
CITAT (ninnisky @ 13-01-2006, 18:30) CITAT (Scrollan @ 13-01-2006, 18:24) Avundsjuk?? Nääärååå... Glöm inte att fotografera i mängder!  dryga 500 bilder blev det för mig  Ha, ha! När vi var på Madeira i november - en "vanlig" semesterresa på en vecka så tog vi 300-400 foton så ni kan ju gissa hur mycket det blir om vi åker till Kina och Tibet! Vi har ett 1GB-minneskort sen tidigare + ett par stycken 256 MB men vi får nog köpa ett till 1GB-kort även om de kostar runt tusenlappen. Vi lär ha med oss två kameror. Min man trodde aldrig att han skulle få med mig på en sån här resa. Jag tycker inte om att vara hemifrån för länge (ni vet ju - jag älskar mitt Skåne ......) och tycker att det räcker alldeles utmärkt med att vara borta en vecka och dessutom så tycker jag att ingen resa i världen är värd så mycket pengar som det kostar. Jag spenderar gärna pengar men då på något som jag brinner mer för. Men så sa han häromkvällen att ända sedan han var liten så har han velat se terrakotta-armén i Kina och komma till Tibet och då blev jag så mjuk i hjärtat  så jag sa att jag skulle följa med.
CITAT (ninnisky @ 13-01-2006, 18:22) Min man och jag gjorde en liknande resa förra året i slutet mars/början april med Lotus och jag berättar gärna mer för dig vid ett senare tillfälle om du vill. Tack! Jag kommer alldeles säkert att ta kontakt med dig framöver för att höra mer om vi nu bestämmer oss för resan (och mycket talar för det).
ninnisky
13-01-2006, 18:49
Terrakotta-armen var också min dröm  och det var, åtminstone i Kina, en av de absoluta höjdpunkterna. Andarnas Väg kommer strax efter! Ni måste bara åka! (3x1GB här)
Jag var inne och tittade på Lotus-resor och det verkade vara ungefär samma resa. Men Lotus-resor var några tusenlappar billigare än Tema-resor. Nackdelen för oss som jag ser det är att Lotus flyger från Arlanda medan vi kan flyga från Köpenhamn med Temaresor. Vi har bara 20 minuter med tåget från Malmö till Kastrup så det är jättebekvämt för oss.
3 X 1GB, minsann! Inte dåligt!! Ja, det lär tryckas!
Vad tyckte du om Tibet då? Fick man fotografera överallt och så? Hur var inrikesflygningarna? (Jag är inte så himla förtjust i att flyga, men, men ...)
ninnisky
14-01-2006, 22:43
CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 18:56) Jag var inne och tittade på Lotus-resor och det verkade vara ungefär samma resa. Men Lotus-resor var några tusenlappar billigare än Tema-resor. Nackdelen för oss som jag ser det är att Lotus flyger från Arlanda medan vi kan flyga från Köpenhamn med Temaresor. Vi har bara 20 minuter med tåget från Malmö till Kastrup så det är jättebekvämt för oss.
3 X 1GB, minsann! Inte dåligt!! Ja, det lär tryckas!
Vad tyckte du om Tibet då? Fick man fotografera överallt och så? Hur var inrikesflygningarna? (Jag är inte så himla förtjust i att flyga, men, men ...) Tibet var såå vackert och spännande-tyvärr hade vi inte så värst bra väder. Det blåste kallt och t o m snöade under natten. Inrikesflygningarna behöver du inte vara rädd för. Vi flög de flesta sträckorna med Air China, som har en relativt ny flotta med Airbus 340 och Boing 737. Rent, prydligt, helt jämförbart med europeiska plan (jag är ganska bortskämd som affärsresenär sen tidigare.... och var lite fundersam på just tibetanska plan) Helt OK! Det jobbigaste med resan var egentligen det ständiga hotellbytet, med upp-och nerpackningar, tidiga mornar och även sena kvällar. Dessutom har man ganska litet egen tid. Programmet är väldigt tight!!! Fotografera kan man nästan överallt, vissa tempel dock undantagna. Likaså bör man inte fotografera folk på gatan utan att först fråga. När ska ni bestämma er/boka? är såååå nyfiken!
Hur är det med toaletterna? Är de OK när man är ute på utflykt? På hotellen utgår jag ifrån att de är bra.
Vi har mailat Tema-resor och frågat om priset. På nätet står det att det kostar ca. 32.000 per person men i katalogen för 2006 står det ca. 26.500 per person. Konstigt, eller hur? Det är ju ganska väsentlig skillnad om man säger så.
Jag måste först fråga om semester på jobbet också men annars känns det som om vi kommer att åka! Tyvärr åker Temaresor när det är som varmast i Kina. 30 grader enligt deras klimattabell.
ninnisky
14-01-2006, 23:10
Jaha, då kom vi till det känsliga ämnet  ... Toaletterna är på samtliga hotell som används av svenska resebyråer helt OK. På de flesta av restaurangerna är åtminstone en toalett anpassad efter "västerlänningar". Däremot vid templen bör man helst undvika toaletterna - om man kan! Där är det för det mesta enbart låga väggar utan dörr och en ränna, även renligheten kunde varit bättre. Om jag sedan säger att lukter förekommer, så överdriver jag inte... Ja, vi hade inte så varmt. Vi frös bl a ordentligt på muren i Bandaling, så det var tur att vi kunde köpa dunjackor. 32 tusen tycker jag låter mycket också. Jag tror att vårt pris låg någonstans runt 27-28. Fördelen med Temaresor är att de sällan tar så stora grupper. Vi var drygt 30 personer, men OK det funkade bra ändå!
Jag kollade på Lotus hemsida och deras priser låg i år på 23.450 kronor. Därför har jag svårt att tänka mig att Temaresor skulle ta 32.000. Det måste vara fel på deras hemsida. Det måste vara runt 27.000 som det står i katalogen. Det ska bli intressant att se vilket svar de ger oss via mailen.
solkatten
15-01-2006, 18:22
Har ni kollat på www.kinaresor.se? Dom har en resa på 300 mil på Sidenvägen genom Kina på motorcykel. Den skulle jag vilja göra! Dom har annat också...
CITAT (solkatten @ 15-01-2006, 18:22) Har ni kollat på www.kinaresor.se? Dom har en resa på 300 mil på Sidenvägen genom Kina på motorcykel. Den skulle jag vilja göra! Dom har annat också...  Ja, jag kan väl tro att det kan locka om man tycker om att köra motorcykel! Vi har kollat på Kinaresor också men det kommer att bli Temaresor för oss. De är i och för sig dyrast av de researrangörer vi har kollat men de är de enda vi har hittat bland de större som flyger från Köpenhamn + att vi bara har hört idel positiva saker om Temaresor.
Lars-Olof Arvids
16-01-2006, 08:19
Härligt att fler tänker åka till Kina! Jag som är naturtok tänker åka till Qinlingbergen med Äventyrsresor och spana efter pandor till våren: http://www.aventyrsresor.se/hittaresan/int...ntro.asp?id=KIPOlle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 16-01-2006, 08:19) Härligt att fler tänker åka till Kina! Jag som är naturtok tänker åka till Qinlingbergen med Äventyrsresor och spana efter pandor till våren: http://www.aventyrsresor.se/hittaresan/int...ntro.asp?id=KIPOlle Vad trevligt! Vi ska tydligen också besöka några pandor! Vi kommer att åka och boka vår resa ikväll, troligtvis!
Yin o Yang
16-01-2006, 10:16
Min man och jag åkte stora Kinaresan 2004. Det var värt varenda krona  . Det finns lite bilder i ett album. Temaresor har fantastiska guider/reseledare. Vi var först lite rädda att det skulle bli stressigt, men man hade mycket egen tid
Ja, nu är resan bokad! Det var fina foton Yin o Yang!
Yin o Yang
16-01-2006, 11:38
CITAT (Rossi @ 16-01-2006, 10:48) Det var fina foton Yin o Yang! Tack  . Hoppas att ni får en lika fin resa som vi hade  . Och ta med extrastora minnen om ni har digitalkamera (såvida ni inte köper på plats)  . Man kan aldrig få nog av att ta kort på allt  och sedan gör man resan om och om igen, när man kommer hem
Lars-Olof Arvids
16-01-2006, 11:49
Grattis till din bokade resa! I sammanhanget måste jag dock nämna Läs och Res som ett billigt och intressant alternativ, åtminstone om du klarar av att bo och resa mer primitivt än de flesta turister brukar göra. Med dem kommer du långt utanför allfartsvägarna och bor ofta i byar hos lokalbefolkningen. Jag har själv rest med dem två gånger, dock inte i Kina. http://www.lasochres.se/Olle
Tack för tipset Olle. Man vet aldrig om det blir aktuellt någon gång men jag är, tyvärr, inte sådär primitiv utan kan vara ganska bekväm av mig .... Jag var inne och läste om din panda-resa. Det lät verkligen spännande! Du måste berätta sen när du har varit iväg!
Lars-Olof Arvids
16-01-2006, 16:49
Tack detsamma!  Jag sitter här med Temaresors program och läser om resan till Kina och Tibet. En klart intressant resa som jag gärna vill höra mer om när du kommer hem! Olle
CITAT (Rossi @ 13-01-2006, 18:34) Vi har ett 1GB-minneskort sen tidigare + ett par stycken 256 MB men vi får nog köpa ett till 1GB-kort även om de kostar runt tusenlappen. Vi lär ha med oss två kameror. Vi har kommit på nya idéer när det gäller det här med att köpa extra minneskort inför resan så jag tänkte att jag skulle tipsa er andra om det också. Vi hade ju funderingar på att köpa till ett extra minneskort på 1GB. Det är ju ett rätt stort kort där man får plats med många bilder. Ett nytt sånt kort går väl runt tusenlappen. Det vi har bestämt oss för att göra istället är att köpa en lagringsstation som man tar med sig på resan och när ens minneskort är fullt så tankar man över bilderna på lagringsstationen och så kan man ta nya bilder. Det finns olika kapacitet på lagringsstationerna - allt från 40GB till 100GB. Och 40GB räcker gott och väl. Då kan man ju lagra flera tusen bilder! Och en sån 40GB-lagringsstation kan du få för 1500 kronor så vi tycker att det är mer värt pengarna än att köpa till ytterligare minneskort.
Farbror Blå
29-01-2006, 15:31
Hörde på reseprogrammet (packad å glad?) häromdan att det finns ett talessätt i Kina:
"man är inte en äkta kines förräns man gått på kinesiska muren"
Låter som om ni snart kan prata kantonesiska =)
CITAT (Farbror Blå @ 29-01-2006, 15:31) Hörde på reseprogrammet (packad å glad?) häromdan att det finns ett talessätt i Kina:
"man är inte en äkta kines förräns man gått på kinesiska muren"
Låter som om ni snart kan prata kantonesiska =) Vi har spelat in programmet men inte sett det än. I vår resehandbok som vi har köpt (över 900 sidor .....) så uttrycker de det som så att man inte är en fullkomlig MÄNNISKA förrän man har .... Så man får vänta några månader till!
Farbror Blå
29-01-2006, 15:37
Människa till och med?
Ja, men du är ju skäuning, så det blir kanske en ny upplevelsa alltihop=) Gläds med er på ert äventyr=)
CITAT (Farbror Blå @ 29-01-2006, 15:37) Människa till och med?
Ja, men du är ju skäuning, så det blir kanske en ny upplevelsa alltihop=) Gläds med er på ert äventyr=) Oj, oj, oj !!!!  Jag blir helt svarslös Farbrorn! Kom du ner till Skåne du så ska vi ta hand om dig här och visa dig vad skånska människor går för!
Farbror Blå
29-01-2006, 15:43
Låter osäkert,, vågar nog inte komma riktigt...
Lars-Olof Arvids
30-01-2006, 09:27
Jag såg också på Packat och Klarts fina Kinaprogram. Naturligtvis tänker jag gå på Kinesiska muren, så vi får se om jag är klyftig nog att prata mandarin efter det.  Olle (född i Skåne  )
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 30-01-2006, 09:27) vi får se om jag är klyftig nog att prata mandarin efter det.  Olle (född i Skåne  ) Ah! Vilken underbar humor!  FRUKTansvärt härligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|