Full version: Öronproblem
Farmor
Min katt får brun gegga i sina öron som jag tar bort med tops. Jag tycker att öronen måste göras rena oftare på senare tid.

Funderar på om det är något som kanske ska behandlas. Är det någon här som vet?

Anne
kerstin z5-6
ja -öronkvalster -finns beh -minns inte om det är recepfritt numer -Annars på recept
örondroppar så blir kisse bra smile.gif
yenny
jag tror de finns att köpa utan recept hos veterinären.
Farmor
Ja, så hette det jag hade i "bakhuvet". Ska gå på apoteket och höra efter om det finns medel utan recept.

Tack för hjälpen.

Anne
Fenja
Frontline kan du köpa receptfritt på apoteket och droppa i öronen, det tar öronskabb som det troligen rör sig om när det kommer brun gegga. Gör först rent öronen med t e x lite vaselin på en tops, torka ur noga och långt ner. Sedan droppar du i 2-3 droppar per öra. Upprepa vid behov efter tre veckor.
Mvh
Fenja
karjo
Min katt hade också brunt i öronen. Var hos veterinären för att vaccinera honom och då tittade hon på det och det visade sig vara skabb, jag fick se djuren i hennes "titt-insturment"... Hon sade att frontline tar död på djuren, men ihop med skabb kommer ofta också en infektion som ett brev på posten... I min katts fall satt den på öronen, nosen och och ev lite i ögat oxå... Vi fick recept på en preparat, Surolan, örondroppar som han nu får en gång om dagen. Efter en vecka med droppar och tops är allt gegga borta och efter tre veckor är han färdigbehandlad.

Så jag tycker du ska kolla med veterinären innan du kör på frontline bara, han kan ju ha en infektion också... Surolanet tar infektionen oxå.

När man rengör, fick jag order om att aldrig rengöra längre ned i örat än att man ser det vita luddet på topsen.
ifibi
Hur ser man skillnad på vanlig öronvax och öronskabb?
Fenja
CITAT (ifibi @ 14-01-2006, 16:32)

Vanligt öronvax är ofärgat till lätt gult och kan inne hålla damm eller jord som gör att det ser smutsigt ut. Öronskabb är brunt och kladdigt och ofta vill inte katten bli klappad på huvudet och öronen för att det irriterar.
Mvh
Fenja
karjo
Sigge hade mycket gegga i öronen, han kliade sig en del och när han gjorde det blev det svarta spår efter honom på platsen där han kliat sig... Alltså det rasade ut "bös" ( som vi säger här wink.gif )
Klematis
Det är väldigt vanligt med öronskabb på katter. Och väldigt smittsamt. Har man fler katter bör alla behandlas. Gå till vetrinären och få rätt medicin. Tror inte att man kan få bort det med tops för djuren lägger ögg långt inne i örat.Det är oerhört plågsamt för katten.
Jag fick Sulfiram 5% som skulle ges i g/v i tre veckor. Sedan dess har katten varit helt bra.
Whiskuchi
CITAT (ifibi @ 14-01-2006, 16:32)

Det är inte alltid man gör det, gå till veterinär och be att de kollar. Det kan vara öroninflammation också och då gör det ONT att droppa Frontline i örat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon