Har en rätt stor balkong med förmiddagssol och skulle så gärna vilja ha lite ätliga växter. Har köpt jordgubbar och ska även köpa lite kryddväxter men undrar kan man odla rabarber i kruka?
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 18:25
Javisst går det bra att odla rabarber i stor kruka på balkong bara man ser till att den får tillräckligt med vatten och näring.
evarina
26-04-2003, 19:36
Det går utmärkt även här i zon 4. Vill dock utfärda en liten varning om sorter som är oxalsyrefria, de smakar inte rabarber. Tycker inte jag iallafall, men smaken kan ju vara delad.
/Eva
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 20:16
Håller med, Elmblitz som säljs i handeln och har låg oxalsyrehalt har inte lika stark smak av rabarber som de gamla vanliga sorterna (ex. Victoria). Själv har jag både Elmblitz och Victoria och jag brukar blanda lite när jag gör paj, kräm mm.
e_sedell
26-04-2003, 21:23
mmmmm snart kan man äta rabarberkräm igen! I år måste jag fuska ocks frysa in lite späda så man kan äta någon gång på vintern också. Det är ju så gått........
Åsa, mälardalen zon 2
26-04-2003, 21:26
Japp rabarber är gott och förhoppningsvis är den blekta rabarbern klar om ett par veckor, den är extra mjäll och god.
e_sedell
26-04-2003, 22:04
Blekta?! En speciell sort eller bara ett utryck? Föresten kom att tänka på, har rabarbern knölar eller en jordstam? Potatisen är ju faktiskt en jordstam, jag trodde länge att det var knölar.
CITAT (e_sedell @ 26-04-2003, 23:04)
Blekta?! En speciell sort eller bara ett utryck? Föresten kom att tänka på, har rabarbern knölar eller en jordstam? Potatisen är ju faktiskt en jordstam, jag trodde länge att det var knölar.
Man kan gärna täcka den första rabarbern som kommer upp med en kruka. Då blir den blek och inte lika kraftig, det kan man göra med många andra vårväxter också tex maskrosen till salladen.
e_sedell
27-04-2003, 12:48
Okej, det ska jag testa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.