Katti med torpet
Det är jag som är igång med mina självbevattnings-projekt igen.
Lite förenklat, om man har ett stort kärl med vatten och sedan en matta som suger upp vattnet därifrån till sina odlingskärl. Funkar det då att hälla flytande näring direkt i vattenbehållaren och tro att det då kommer växterna tillgodo eller måste man vattna näringen på jorden?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska ha stort kärl med stående vatten säger jag vattna ut näringen på jorden istället vissa ämnen som ex. kväve kan ju avdunsta så det försvinner ju +det kan bli ganska mycket alger i ett kärl med näringslösning..
Lady Hamilton
Jag håller med Åsa men jag vill även tipsa om att det är bra om du
"någon-gång-emellanåt" sköljer ur bevattnings mattan och vrider ur den ordentligt. Då "håller"den längre
Katti med torpet
Hm, tack för de svaren.
En annan fråga på samma tema:
Funkar det med långtidsverkande närings"kulor" i jorden om man bara har underbevattning eller måste de sköljas över med vatten för att näringen skall lösas upp i tillräcklig mängd? Principen borde ju vara densamma för t.ex. stora självattande krukor för krukväxter, hur gödslar man sådana?
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Katti med torpet @ 14-01-2006, 23:09)
Hm, tack för de svaren.
En annan fråga på samma tema:
Funkar det med långtidsverkande närings"kulor" i jorden om man bara har underbevattning eller måste de sköljas över med vatten för att näringen skall lösas upp i tillräcklig mängd? Principen borde ju vara densamma för t.ex. stora självattande krukor för krukväxter, hur gödslar man sådana?

Det går bra med näringskulor i jorden även om man har underbevattning.

De självvattnande krukorna vattnar man ju även uppifrån annars funkar inte kapillärkraften som den ska utan rötterna tränger sig ner i vattenbehållaren istället vilket inte är meningen, så även där vattnar man som vanligt med näringen uppifrån.
foolishRice
Hur skulle kvävet kunna avdunsta?

Kväve i form av ammoniak då eller? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon