|
Stoppade misshandel, får sparken av sin arbetsgivareFy fasen vad dumt!  Ska detta vara tacken för att man hjälper andra så kommer det snart inte finnas någon kvar som bryr sig.
mamamaggan
14-01-2006, 11:15
Avsked? Han borde få belöning för att han vågade ingripa!
Lady Hamilton
14-01-2006, 11:18
 Ja ibland verkar det som att "vad-du-än-gör-så-gör-du-fel" Men jag tror att det är huvudsaken att man gör det man själv anser sig göra rätt. I detta fall tycker jag att chauffören gjorde rätt (Men samtidigt så förstår jag arbetsgivaren också)
Farbror Blå
14-01-2006, 12:25
Ja, detta är typiskt Sverige!! Även om han genom att lämna bussen, begick ett tjänstefel, skulle man bara påpeka detta och lovorda honom för hans insats!
Sånt slår bara tillbaka på arbetsgivaren. Den fantastiska chauffören får det mycket bättre utan sin nuvarande arbetsgivare...
Plötsligt for en tanke om mitt huvud: Lex Maria
netaave
14-01-2006, 12:44
Hörde precis detta på radion där dom intervjuar arbetsgivaren, han får nog sina fiskar varma verkar det som. Lex Maria, ingen dum idé, JO-anmälan kanske.
bedrövligt tänkande av arbetsgivaren
CITAT (Farbror Blå @ 14-01-2006, 12:25) Ja, detta är typiskt Sverige!! Även om han genom att lämna bussen, begick ett tjänstefel, skulle man bara påpeka detta och lovorda honom för hans insats! Ja jag tycker att en sån situation borde betraktas som en nödsituation och att man då får lov att släppa allt annat.
Han får inte sparken, den här gången, men om det händer igen... CITAT Hans arbetsgivare är upprörd över att chauffören lämnade sin buss. Händer det en gång till kan chauffören komma att sägas upp, hotar arbetsgivaren Fy f*n för den arbetsgivaren säger jag bara. I regeringen funderar man på att lagstifta in civilkurage, men när en kille försöker göra en insats så ska han dissas av arbetsgivaren. Dåligt. Den chaffisen ska bara ha ett stort fång rosor och en förtjänstmedalj.
andersen
14-01-2006, 13:34
LadyG Helt rätt, han borde få medalj.
*Felix matte*
14-01-2006, 14:50
Absolut medalj för han räddade pojkens liv.
Hjälper man inte får man skit...... Vågar någon griger in,får han ännu mer skit....... En stor fång krispiga tulpaner till den modige busschauffören!
CITAT (renate @ 14-01-2006, 14:55) Hjälper man inte får man skit...... Vågar någon griger in,får han ännu mer skit....... Då tar man hellre skit och har ett rent samvete än att undvika trubbel och må skit själv.
Fy sjutton vilken arbetsgivare! Tur att han i alla fall har facket helt på sin sida!
Vad är det för idiot till arbetsgivare????? Jag tycker de borde gått ut med hans namn och mailadress så vi kunde tala om för honom hur vi känner för killen och busschauffören, och KANSKE chefen själv... Undrar vad chefen säger om det är han som blir misshandlad och en av hans chaufförer säger: -:Aj,aj.. Den där sparken träffade precis mitt i prick..! -:Men lugn, bara lugn jag har koll på bussen hela tiden, och ska snart anropa trafikledningen och se om de kan ringa till polisen och be dem ta upp din anmälan... -:Har du tur så kommer de nog och kollar läget, håll ut så länge du kan bara... Det tar nog sin tid men jag har ju lån på huset att betala och det vore ju förargligt om man skulle få börja stämpla igen...eller?
Om man snokar på Expressens hemsida ( http://expressen.se/index.jsp?a=505323 ) får man veta att bussbolaget heter Arriva
Civilkurage skulle behövas mer i Sverige!! Tänk om våra politiker vågade göra som Tony Blair, han kräver ju krafttag mot busliv, oljud och klotter. "Britterna skall tvingas visa respekt för varandra, annars väntar böter, vräkningar och föräldraskolor. Inte heller polisen slipper undan; de kommer att svara inför allmänheten för sina gärningar - eller brist på sådana." GP
*Felix matte*
14-01-2006, 17:37
Skulle verkligen behövas också i vårt land. Börja i skolorna... det ser för bedrövligt ut med halvsovande, nonschalanta elever hängandes vid arbetsborden, mössa på huvudet, mobil i handen, tuggummituggande. Undrar ofta vad folk i andra länder får för uppfattning om den svenska skolan när de ser detta. Läste en gång för länge sedan inlägg här på forum... skribenten var från Finland... han hade reagerat kraftigt när han såg inslag från Svensk gymnasieskola.
kristerh
14-01-2006, 17:44
Han fick väl inte sparken utan en skriftlig varning  fast jag hade nog iaf sett mig om efter en annan arbetsgivare, en sån där paragrafryttare förtjänar inga anställda Som anledning säger chefen att busschauffören lämnat bussen med passagerare  men enligt chauffören hade han inga, och han gick ur o låste bussen för han hörde någon duns bakom bussen, krister
kristerh
14-01-2006, 17:45
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 17:37) Skulle verkligen behövas också i vårt land. Börja i skolorna... det ser för bedrövligt ut med halvsovande, nonschalanta elever hängandes vid arbetsborden, mössa på huvudet, mobil i handen, tuggummituggande. Jo man undrar hur det kommer att sluta krister
*Felix matte*
14-01-2006, 17:53
CITAT (kristerh @ 14-01-2006, 17:45) CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 17:37) Skulle verkligen behövas också i vårt land. Börja i skolorna... det ser för bedrövligt ut med halvsovande, nonschalanta elever hängandes vid arbetsborden, mössa på huvudet, mobil i handen, tuggummituggande. Jo man undrar hur det kommer att sluta krister Till och med i "våran" skola så har det hänt några ggr att föräldrar anmält lärare/rektor t.ex för att barnet inte fått ha på sig tröja med kränkande tryck...annat ex barnet skickats hem för att han inte slutade störa lektioner trots att både lärare och rektor försökt tala till rätta... fler exempel finns. Ett som man reagerade extra mycket på var när en kvinnlig lärare blev sparkad av elev (flicka) en annan lärare grep in och tog tag i "ligisten"... då anmälde hon med föräldrarnas hjälp läraren för övergrepp. Tack o lov så prickades varken lärare eller rektor i något av fallen.
CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 17:53) Till och med i "våran" skola så har det hänt några ggr att föräldrar anmält lärare/rektor t.ex för att barnet inte fått ha på sig tröja med kränkande tryck...annat ex barnet skickats hem för att han inte slutade störa lektioner trots att både lärare och rektor försökt tala till rätta... fler exempel finns. Ett som man reagerade extra mycket på var när en kvinnlig lärare blev sparkad av elev (flicka) en annan lärare grep in och tog tag i "ligisten"... då anmälde hon med föräldrarnas hjälp läraren för övergrepp. Tack o lov så prickades varken lärare eller rektor i något av fallen. Snacka om att krutet läggs på fel saker i dag!
*Felix matte*
14-01-2006, 17:59
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 17:57) CITAT (Felix matte @ 14-01-2006, 17:53) Till och med i "våran" skola så har det hänt några ggr att föräldrar anmält lärare/rektor t.ex för att barnet inte fått ha på sig tröja med kränkande tryck...annat ex barnet skickats hem för att han inte slutade störa lektioner trots att både lärare och rektor försökt tala till rätta... fler exempel finns. Ett som man reagerade extra mycket på var när en kvinnlig lärare blev sparkad av elev (flicka) en annan lärare grep in och tog tag i "ligisten"... då anmälde hon med föräldrarnas hjälp läraren för övergrepp. Tack o lov så prickades varken lärare eller rektor i något av fallen. Snacka om att krutet läggs på fel saker i dag!  Javisst är det sorgligt.
zaaritha
14-01-2006, 20:14
Detta kanske inte platsar här? Alltnog; min svägerska i Uppsala, har en vän som nu är åtalad för misshandel: Han var på väg hem från en spelning--han spelar fiol. Han kom på två killar som sparkade på en tredje som låg på trottoaren. Han slog till den ene med fiolfodralet, denne började blöda näsblod o båda förövarna stack. Men  e fick reda på hans namn--nu är han åtalad! Åtalad för"mer våld än tillfället krävde"...
Lady Hamilton
14-01-2006, 20:39
CITAT (zaaritha @ 14-01-2006, 20:14) Detta kanske inte platsar här? Alltnog; min svägerska i Uppsala, har en vän som nu är åtalad för misshandel: Han var på väg hem från en spelning--han spelar fiol. Han kom på två killar som sparkade på en tredje som låg på trottoaren. Han slog till den ene med fiolfodralet, denne började blöda näsblod o båda förövarna stack. Men  e fick reda på hans namn--nu är han åtalad! Åtalad för"mer våld än tillfället krävde"... med sådana signaler från samhället är det inte konstigt att civilcurage fattas och att kvinnor blir överfallna och våldtagna nära nog på öppen gata folk vågar aldrig ingripa, om dom riskerar åtal för misshandel
Hur faen ska man veta om man använder mer våld än nöden kräver?  Anledningen till att man för det första ingriper är juh för tusan att dom som misshandlar nån använder mer våld än va´man vill se som normalt  Måtte människan bli frikänd Zaaritha.
mamamaggan
14-01-2006, 21:19
Hoppas att han i Uppsala blir frikänd. Vad skulle han ha gjort då? Ställt sig och tittat på? Det är väl också straffbart idag , eller? Men de som misshandlade killen måste väl också bli straffade för misshandel? Det får man väl i alla fall hoppas.
zaaritha
14-01-2006, 21:34
Vet inte hur den där smileyn kom in i mitt inlägg! Platsar definitivt inte... Måtte ha tryckt fel--nå´nstans.
CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 21:13) Hur faen ska man veta om man använder mer våld än nöden kräver?  Anledningen till att man för det första ingriper är juh för tusan att dom som misshandlar nån använder mer våld än va´man vill se som normalt  Måtte människan bli frikänd Zaaritha. Näe det nåste ju vara omöjligt att veta!  Om jag t.ex skulle bli vittne till hur en kvinna blir utsatt för en våldtäkt och jag ska försöka stoppa den, då kan jag ju inte ta till nån liten fjuttåtgärd för då riskerar jag ju bara att reta upp människan och antagligen råka illa ut själv. Då måste jag ta till stora järnröret och klubba vilt.Det kanske inte alls är mer våld än nöden kräver men det skulle antagligen bedömas så i rätten. Jaja, hur man än gör så blir det fel!
Biggan_
15-01-2006, 00:23
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 14-01-2006, 23:54) CITAT (Reserv @ 14-01-2006, 21:13) Hur faen ska man veta om man använder mer våld än nöden kräver?  :wacko: Anledningen till att man för det första ingriper är juh för tusan att dom som misshandlar nån använder mer våld än va´man vill se som normalt  Måtte människan bli frikänd Zaaritha. Näe det nåste ju vara omöjligt att veta!  Om jag t.ex skulle bli vittne till hur en kvinna blir utsatt för en våldtäkt och jag ska försöka stoppa den, då kan jag ju inte ta till nån liten fjuttåtgärd för då riskerar jag ju bara att reta upp människan och antagligen råka illa ut själv. Då måste jag ta till stora järnröret och klubba vilt.Det kanske inte alls är mer våld än nöden kräver men det skulle antagligen bedömas så i rätten. Jaja, hur man än gör så blir det fel!  Med dina nyförvärvade batamuskler Magdis, så är det bäst du slår försiktigt så det inte tar för hårt Så tiderna har förändrats! Många ungdomar (obs! inte alla) idag visar ingen respekt varken för varandra eller för andra och inte för föräldrarna heller. Tänk att det aldrig kan vara lagom! När jag var liten var det på tok på andra hållet, då neg flickorna och pojkarna bugade när man mötte en äldre människa och man skulle niga och bocka när man fick något och säga tack. Heder åt busschaffören som ingrep. Han räddade kanske offret från att få men för livet! Tycker att arbetsgivaren skulle vara stolt över att ha en sån modig kille anställd i stället för att hota med avsked
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2006, 21:19) Hoppas att han i Uppsala blir frikänd. Vad skulle han ha gjort då? Ställt sig och tittat på? Det är väl också straffbart idag , eller? Nej, enligt svensk lag finns det inget krav på att ingripa om du blir vittne till ett brott. I många andra länder finns det kravet, som Frankrike till exempel, men inte här.
mamamaggan
15-01-2006, 01:22
Jo men har för mig att efter det där fallet med killen som blev ihjälslagen neråt Kungälv så kom det något om att den som inte hindrade våldsbrott också kunde betraktas som brottsling.
RibesRubusVitis
15-01-2006, 01:38
Nu finns förhoppningsvis en ännu högre moral än för tillfället rådande lagstiftning. Heder åt bussföraren, som handlade i nödvärn! Det har alla rätt, och ibland moralisk skyldighet, att göra. Och man har rentav möjlighet att ta till grövre våld än nöden kräver – det kallas nödvärnsexcess. Är man sedan nykter vid tillfället (som vi förutsätter att föraren var), har man gudskelov goda utsikter att frias vid en eventuell rättegång.
Beträffande bussbolaget i fråga, vet vi väl alla hur vi bör agera.
CITAT (mamamaggan @ 15-01-2006, 01:22) Jo men har för mig att efter det där fallet med killen som blev ihjälslagen neråt Kungälv så kom det något om att den som inte hindrade våldsbrott också kunde beraktas som brottsling. De kanske funderade på att ändra lagen, men fram tills de gjort det är det inte straffbart att inte ingripa.
Jag hörde på TV igår att det var funderingar om att ändra lagen så att det blev brottsligt att inte ingripa. Det kan ju bli himla knepigt det också. Tänk om jag är ensam på stan och ser ett knivrån, inte törs jag ingripa då inte!  Fast med ingripande måste de ju också mena att man kallar på polis. Inte bara struntar i det och knallar vidare. Vore onödigt bara om det blir så att alla polisresurser i framtiden ska gå åt till att sätta dit dem som inte ingriper, istället för att ta fast brottslingar.
Swingtime
15-01-2006, 13:20
Intressant att läsa era inlägg angående busschauffören inte minst för att jag är hans kollega och jobbar i samma företag. Jag måste tyvärr säja att de flesta av oss har tyvärr tappat förtroendet tidigare till vår arbetsgivare
CITAT (Swingtime @ 15-01-2006, 13:20) Intressant att läsa era inlägg angående busschauffören inte minst för att jag är hans kollega och jobbar i samma företag. Jag måste tyvärr säja att de flesta av oss har tyvärr tappat förtroendet tidigare till vår arbetsgivare Hälsa chauffören att han är ett jättebra föredöme och att chefen kan krypa in i sin egen rumpa och försvinna.
CITAT (Swingtime @ 15-01-2006, 13:20) Intressant att läsa era inlägg angående busschauffören inte minst för att jag är hans kollega och jobbar i samma företag. Jag måste tyvärr säja att de flesta av oss har tyvärr tappat förtroendet tidigare till vår arbetsgivare Hälsa din kollega att han gjorde helt rätt, och att er arbetsgivare kan ta sig i brasan. Det var jättebra gjort av busschaffisen att ingripa.
mamamaggan
15-01-2006, 17:03
Hälsa till din kollega att han är ett föredöme för alla! Om alla vore som han ändå!
Vad arbetsgivaren säger ska han inte bry sig om. Tror heller inte att de skulle kunna avskeda honom. Men det finns säkert företag som skulle uppskatta at ha en sådan som han anställd.
Det är ju klart busschauffören ska ha en varning! Han lämnade ju en buss, värde ett sjusiffrigt belopp helt obevakad! Dessutom, den kille som dom gav sig på, han var nog inte helt oskyldig, han får säkert skylla sig själv lite granna. Lite får han tåla och det är aldrig ens fel att två träter.
CITAT (Ralf @ 15-01-2006, 18:32) Det är ju klart busschauffören ska ha en varning! Han lämnade ju en buss, värde ett sjusiffrigt belopp helt obevakad! Dessutom, den kille som dom gav sig på, han var nog inte helt oskyldig, han får säkert skylla sig själv lite granna. Lite får han tåla och det är aldrig ens fel att två träter. Jag hoppas du skojar!! Skylla sig själv? Du kanske har missat det men folk blir faktiskt oprovocerat nersparkade dagligen. Får våldtagna kvinnor också skylla sig själva och tåla lite? Busschauffören hade ju låst bussen och tagit med sig kassan!
det gjorde han väl inte? RALF han låste ju bussen sen, även om han inte var helt oskyldig så har väl ingen rätt att sparka in skallen på honom för det. och var dom flera mot än, så jämnade han bara ut odsen lite, så killen slapp att dö eller bli hjärnskadad
Killen som blev sparkad var ju tillsammans med sin flickvän och jag har svårt att tro att det var de som gav sig på killgänget och började bråka.
*Felix matte*
15-01-2006, 19:42
På tevenyheterna hade de upp "fallet" Polisen berömde den rådige busschaufförens insats. Utmärkelse i någon form borde han få
CITAT (Ralf @ 15-01-2006, 18:32) Det är ju klart busschauffören ska ha en varning! Han lämnade ju en buss, värde ett sjusiffrigt belopp helt obevakad! Dessutom, den kille som dom gav sig på, han var nog inte helt oskyldig, han får säkert skylla sig själv lite granna. Lite får han tåla och det är aldrig ens fel att två träter. Jag hoppas att dina ord bara va´för att provocera oss andra med  Annars vete tusan va´som placerades innanför pannbenet på dig istället för hjärna  Istappar???
CITAT (Ralf @ 15-01-2006, 18:32) Det är ju klart busschauffören ska ha en varning! Han lämnade ju en buss, värde ett sjusiffrigt belopp helt obevakad! Dessutom, den kille som dom gav sig på, han var nog inte helt oskyldig, han får säkert skylla sig själv lite granna. Lite får han tåla och det är aldrig ens fel att två träter. Det hade nog varit annat ljud i skällan om det varit du som blev påhoppad. Jag håller med Reserv, istappar var det.
Ralf, jag hoppas och tror att du fick ett starkt behov av provokation. Det lyckades men däremot var det inte så lyckat. Busschauffören får här att citat: Mod är detsamma som intelligens under press
CITAT (Boxer @ 15-01-2006, 22:33) Ralf, jag hoppas och tror att du fick ett starkt behov av provokation. Det lyckades men däremot var det inte så lyckat. Busschauffören får här att citat: Mod är detsamma som intelligens under press ÄH ..jag tror att ralf bara vill ha i gång en disskusion det var nog fler än jag som hoppade högt över hans inlägg, men tar det inte så allvarligt  hoppas han får ett fint pris
Den som får pris är väl bussbolagets lokalchef (som har fått mail av mig) som har placerat detta okända utländska bolag på Sveriges karta. Jag hade ingen aning om detta bolag som för övrigt är ganska stort internationellt, existerade. Nu vet jag det. Det är kommersiellt bolag som i första hand ser till sina egna intressen, ej till samhällsintressen i den gemenskap där deras anställda verkar som medborgare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|